Skrevet 18. oktober 2006 18 år kom en svær skapning over skolen min i dag. Husker ikke hva den het.. Den var på innflyvning til værnes.. Den er grå med 4 motorer og en radar på taket! Mener å ha sett en slik som det stod NATO på men var for langt unna til å se om det sto det på den der..=) Noen som har info?
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Forfatter Det blir feil... 767 har jo bare 2 motorer.. Tror det kanskje er denne: Boeing E-3F Sentry (707-300)
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Det finnes 767 AWACS og. Den er litt tvilsom. Jeg har selv sett 767 som en del av USAF, den lignet veldig på en 707, og den var uten radardomen på ryggen. Dog hadde den fire motorer, så jeg er litt usikker Men kan vanskelig se for meg en AWACS uten radaren sin. Den er nevnt i siste nummer av Combat Aircraft, oktoberutgaven, har den liggende hjemme, så skal ta en titt når jeg kommer hjem!
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Der var den ja, men den er japansk Selv tenkte jeg på i NATO-sammenheng, da det i realiteten egentlig bare er disse som flyr inn og ut av Norge. En japansk 767 AWACS tror jeg ikke vi får se i Norge i vår levetid noen gang
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Jeg var på Frigården skytebane og skjøt litt med AG3 i hele dag og rundt 15-tiden fløy en E-3A AWACS landingsrunder, minst 2 runder, på Værnes.
Skrevet 18. oktober 2006 18 år AWACS er kul men den bråker noe utrolig mye! Blir av og til litt skremt når den passerer huset mitt! AWACS lander på Sola Video av Knut-Morten Ødegård!
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Nydelig film da, det flyet er flott! Men en ting jeg har lurt på, hvorfor kommer det så mye svartrøyk av de gamle motorene? Har lagt merke til dette med noen av MD-80ene, og også Fokker 70/100. Ser aldri noe til det fra 737 / 757, eller A320.
Skrevet 18. oktober 2006 18 år De spyler værtfall mye godt ut i luften Elektromagnetisk stråling du sikter til?
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Det er vel den som opererer fra Ørland i disse uker. Den er her for å understøtte en heavy flyøvelse (diverse europeiske F-16, finske F/A-18 samt noen Gripens). E-3`ene med TF33 motorene spyr ut en del uforbrent guffe, og det både høres og luktes når de kommer durende. A r v i d
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Ifølge Boeing's egne sider skal 767 ta over for 707 når det gjelder AWACS. Bedre plass, fly høyere, lengre og mindre folk. Spare masse penger http://www.boeing.com/defense-space/infoelect/767awacs/index.htm
Skrevet 18. oktober 2006 18 år okey. Da er jeg kommet hjem fra en STRÅLENDE dag på brannstasjonen! Dette var Awacs ja, hvilken vet jeg ikke. Dette flyet brukes til å kontrollere ILS, senterlinje osv. på en rekke flyplasser. Flyet tok mange touch-and-goes før det dro videre.
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Forfatter Dette var Awacs ja, hvilken vet jeg ikke. Dette flyet brukes til å kontrollere ILS, senterlinje osv. på en rekke flyplasser. Flyet tok mange touch-and-goes før det dro videre. Ahaa! Virker ILS på 9'ern gjenn nå?
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Jepp.. Det har vært i drift i hele dag.. Som jeg har sett ja. Sto å slukka brann i ei tønne jeg når jeg hørte no brøling:P
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Ifølge Boeing's egne sider skal 767 ta over for 707 når det gjelder AWACS. Bedre plass, fly høyere, lengre og mindre folk. Spare masse penger http://www.boeing.com/defense-space/infoelect/767awacs/index.htm For Boeing er nok dette flyet som "tar over" for 707, tipper det har noe med at de ikke lenger produserer 707? For de som bruker E-3A kommer det nok ikke til å være snakk om å bytte til noen E767 på leeenge! Ford Mondeo 2006 har tatt over for 2005, men det betyr ikke at de som kjører 2005 har byttet til 2006 selv om Ford skriver at det er 2006 som er "the car"!
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Dette flyet brukes til å kontrollere ILS, senterlinje osv. på en rekke flyplasser. Er ikke det LN-SUZ sin oppgave? AWACS driver jo ¨å kontrollerer luftrommet med radar i sin egentlige oppg.
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Jeg fikk beskjed om at den skjekka opp det med ILS osv, Derfor tok den mange touch'n'go.
Skrevet 18. oktober 2006 18 år Kan hende den fløy ILS for treningens skyld, men da ville den ikke flydd landingsrunder... ILS er sivilt. Militært kontrollerte NAVAIDS er TACAN og gjøres som kjent i Norge av 717skv med sine smekre ex-Fred Olsens? DA20. De hyrer nok ikke inn NATO E-3A for å kontrollfly norske sivile navaids på en sivil flyplass
Skrevet 19. oktober 2006 18 år De dreiv iallefall å skjekka utstyr, frekvenser for ils, senterlinje(kommer ikke på med i farta)
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.