Skrevet 20. september 2006 18 år Dette er udsendt fra Ritzau i aften: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3971160/ En MD80 med propeller L Schmidt www.vhf-info.net/2lsm
Skrevet 20. september 2006 18 år Er også farlig med de alarmerende knappene Cpt til FO: Hva gjør denne knappen? FO: Vet ikke? CPT: Ikke jeg heller, vi må nødlande! Evt: Noen har trykket på knappen min, vi må nødlande!
Skrevet 21. september 2006 18 år Forfatter Dette er udsendt fra Ritzau i aften: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3971160/ En MD80 med propeller Nu har de fundet ud af en MD80 ikke har propeller, og artiklen er rettet! L.Schmidt www.vhf-info.net/2lsm
Skrevet 21. september 2006 18 år En MD80 med propeller Beklager å ødelegge spøken, men det finnes faktisk: På 70- og 80-tallet eksperimenterte man med noe man kalte propfans. På bildet under ser man en MD-81 UHB. Den siste forkortelsen står for "unducted fan", dvs. turbin uten yttervegg. Personlig synes jeg dette ser litt stilig ut [image]http://www.aerospaceweb.org/question/propulsion/propfan/propfan2.jpg[/image] Hilsen Hanne En av de mest alarmerende knappene jeg vet om er forresten på vekkerklokken min
Skrevet 21. september 2006 18 år Har du sett på F A E N ka lik han va presten, de der var det lenge siden jeg har sett. Disse motorene var mye mer effektive med hensyn på fuelforbruk enn motorene uten propfan. Problemet med disse er vibrasjoner, og dyre deler. Men om fuelprisen fortsetter å stige, så skal man ikke se bort fra at disse kan komme på markedet igjen.
Skrevet 22. september 2006 18 år Men hvordan stiller de seg i forhold til siste generasjon high-bypass turbofan? Det har jo skjedd mye på jetfronten siden 80-tallet.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.