Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg leste den saken der tidligere, og jeg synes det er en litt uinteressant artikkel så lenge de ikke nevner noe om hva problemene eventuelt er eller kan være.

Skrevet

Lønner seg nesten for flyselskapene å avbestille flyene de har bestilt, og heller vente på Boieng 787 ""

 

Airbus sliter? Vel, sliter vel ikke direkte, men det går på langt nær så bra de skulle ønske, og så bra det kunne gått, dersom de hadde hatt mer kompetente ledere i front for enkelte av prosjektene, det er mange som ikke har snakket med hverandre i selskapet tidligere...

Vente på 787? Vel, nå må en tenke på at A388 og 787 fyller to helt forskjellige markeder, der den ene vil forbli en niche i lang tid framover, mens den andre utgjør det største markedet innen wide bodies. Dere skjønner forhåpentligvis hvilke av de to som utgjør hvilket marked.

 

Det spesielle er at enkelte kunder får levert sine første maskiner hele 18 måneder forsinket. Qantas har blant annet blir forspurt om å utsette leveringen av sine maskiner så China Southern Airlines kan få sine første til OL i Beijing, og dere kan vel tenke dere hvor fornøyelig det er å bli bedt om noe slikt når en allerede får maskinene nesten et år etter skjema...

Airbus skulle opprinnelig levere ca tretti maskiner i 2007, nå blir det kanskje så få som fire (etter planen som foreligger nå skal de levere maks ni i 2007.)

Dere kan, men en viss sansynlig, forvente å få høre om enda en forsinkelse på ca fire mnd på A380 i løpet av de kommende ukene.

Hadde det vært mest lønnsomt å vente? Vel, en A380 vil tilby en hel del når det kommer til plass og komfort som ingen annen maskin på markedet kan gjøre i per dag, og vil gi enkelte selskaper en visse konkurransefortrinn på enkelte ruter. Men blir denne maskinen den gullgruven Airbus hadde håpt på? Nei, ikke slik maskinen er nå, og ikke med de drivstoffprisene en har.

Skrevet
Jeg leste den saken der tidligere, og jeg synes det er en litt uinteressant artikkel så lenge de ikke nevner noe om hva problemene eventuelt er eller kan være.

 

Vel, å gå inn på detaljer ville nok fått den vanlige leser til å ikke skjønne så mye.

Problemene som er skyld i forsinkelsene kommer av at Airbus valgte å gå for aluminiumskabler i steden for kobberkabler. Dette gjør at de sparer noen tonn vekt (på en maskin som allerede er et sted mellom fem og ti tonn over tidligere beregnet OEW) i og med at det er ca 50 mil med kabler på en A380, men kablene blir tykkere og de blir vanskeligere å trekke, da aliminiumslederene ikke kan bøyes like mye (før det knekker) og de er vanskeligere å skjøte.

I tillegg, godeste Leahy gjorde tidligere det sjakktrekket at han tilbød flyselskaper en rekke nye muligheter til customisation av interiøret, på et veldig sent tidspunkt i utviklingen. Flere flyselskaper ønsket det brått en rekke nye løsninger som krevde et redesign av interiøret og flytting av en rekke av de interne systeme.

 

Alle kabler er samlet i bunter, noen større og andre mindre. Enkelte av disse kan ikke krysse hverandre, eller gå nær hverandre, da dette fører med seg forstyrrelser. Mao, når en brått må forandre kablingen, 50 mil kabling, for å tilpasse det til et selskaps spesifikasjoner, så blir det problemer, store problemer.

Egentlig skulle kabling være så godt som ferdig idet hoveddelene til flykroppen ble levert fra de enkelte produksjonsstedene, men de har i steden måttet gjøre det om i etterkant i Toulouse. Dette har pågått lenge, helt siden MSN003 ble satt sammen (første maskin som blir levert til Singapore Airlines, rundt nyttår.)

Det ble så store problemer at de måtte stanse leveringen av deler til Toulouse i april, da det ikke var plass til flere maskiner i hallene i Toulous, og konvoiene med deler kom først igang igjen midt i august.

 

I tillegg ser det ut til at monteringen av interiøret nå tar lenger tid enn planlagt, mye lenger tid.

 

Her om dagen passerte faktisk A380 Lockheed sin L1011 i å bruke lengst tid mellom first flight og første levering til kunde. Og det er enda flere måneder til første A380 levert, og enda lenger til vi ser den i trafikk, det blir ikke i 2006 for å si det sånn...

Skrevet

Det er godt vi får detaljer fra sånne som deg, du hadde slått Aftenposten ned i støvlene etter min mening ""

Skrevet
Gikk vel ikke helt etter planen dette 380 prosjektet! Lønner seg nesten for flyselskapene å avbestille flyene de har bestilt, og heller vente på Boieng 787 ""

 

He he, tror nok du har misforstått litt her! Du må nok sette deg litt bedre inn, i hva dette handler om - dessuten som nevnt lengre opp - er disse flyene milevis fra hverandre mh.t. kategori. Airbus sliter?, tja - det går både opp og ned her i verden. Airbus har like stor framtid som Boeing, og det er nok "litt" tidlig - å dømme A380 som en flopp, det er nemlig så lang fra sannheten man kan komme.

Skrevet
Jeg sitter og titter litt rundt, A380 interesserer meg veldig, og synes denne artikkelen er ganske relevant og interessant ""

Ta en titt på den!

 

Lufthansa - Klare for A380

Ikke for å være bitchy, men denne artikkelen har noen feil og mangler (noe enkelte andre artikler på hangar.no har til tider.)

 

Noen eksempler:

A380 kabinen er 1,5 meter bredere enn kabinen på en Boeing 747 noe som gjør at det faktiske området som omgir hver reisende vil bli større og mer komfortabelt.

Kabinvidde main deck på A380: 6.58m

Kabinvidde main deck på 747: 6.121m

Hvordan blir det til 1.5 meter?""

Men ja, A380 vil ha ti seter i bredden på main deck, og får derfor seter i Y som er bredere. Dvs ca 18 tommer brede, mot 17.2 tommer på 747. Så mye mer plass å skryte av for vanlige pax? Noe i alle fall "" Men for de som kan betale for business og first class, joda, her vil det nok bli kabiner som en ikke har sett maken til inntil nå.

 

I kabinen vil Lufthansa kunne frakte 30 prosent flere passasjerer enn på 747 og totalt vil det være 50 prosent mer gulvflate enn i Boeingmaskinen.

<...>

Lufthansa satser på å kunne fly 555 passasjerer i kabinen, selv om antallet seter ikke helt enda er bestemt.

Fly dem med 555 seter? Neppe, knapt noen selskaper vil gjøre det. Hvorfor? Vel, med en slik load med passasjerer kan maskinen knapt ta noe ekstra cargo om en skal utnytte rekkevidden på maskinen. Det blir nok heller at maskinen tar ca 30 prosent flere pax enn det LH i dag har på sin 747-flåte, dvs rundt 500 seats.

 

I bagasjerommet på A380 finner en 40 prosent mer rom enn på en 747, altså vil det å finne frem til en bag eller koffert ta lengre tid enn i dag og samtidig ha en innvirkning på langt flere passasjerer.

Hm, følgende volum har cargo holds:

A380: 18,4 (bulk) + 107,5 (bakre cargo hold) + 88,9 (fremre cargo hold) = 214,8 m^3

747: 14,7 (bulk) + 88,2 (bakre cargo hold) + 88,2 (fremfre cargo hold) = 191,1 m^3

Forskjellen mellom disse volumene er ~12.5%. Det er ikke 40%! Og ikke bare det, når vi vet at en A380 vil ta 30% flere pax, betyr det at det blir mindr volum igjen til annen cargo (som en kan tjene MYE på.) Menmen, som nevnt, en A380 kan uansett ikke fylle opp så mye cargo (i vekt) når den fylles opp med pax.

 

Airbus skulle ha lansert denne maskinen ti år senere, da ville tallene kunne ha vært mye mer imponerende...

Skrevet

Den var faktisk veldig interessant Aleksander, hele artikkelen er skrevet veldig "lettfordøyd" og fornøyelig.

 

Ellers all honnør til Michael for bidraget til mere dybde over det hele!

 

Synes også A380 er svært spennende og spektakulær, ingen tvil om at A380 vil være en meget behagelig maskin - med god plass i kabinen osv. I tillegg vil en slik maskin gjøre sitt, til at selskaper bedre kan utnytte allerede pressede slot-muligheter på flyplasser osv.

Skrevet

A350 prosjektet var vel heller ikke akkurat ett skole-eksempel

i god markedsanalyse og de måtte redesigne hele greia ""

 

Mistet en del kunder til 787 der..

 

M

Skrevet

Enig med deg, Lars, det gjorde den liksom mye mer overkommelig for meg som ikke har all verdens peiling ""

 

Men det er flott at Michael kommer med litt korreksjoner, det gjør at artikkelen blir riktig når den er forbedret med fakta fra Michael i hodet mitt ""

Skrevet
Den var faktisk veldig interessant Aleksander, hele artikkelen er skrevet veldig "lettfordøyd" og fornøyelig.

Ja, der er de veldig flinke, en slipper å ha en teknisk ordbok ved siden av seg når en leser artiklene ""

 

ingen tvil om at A380 vil være en meget behagelig maskin

Nei, det er det lite tvil om. Synes dere at A340en er stille innvendig? Vel, det virker som om A380 er mer stillegående innvendig.

 

I tillegg vil en slik maskin gjøre sitt, til at selskaper bedre kan utnytte allerede pressede slot-muligheter på flyplasser osv.

Vel, det gjenstår enda å se, ICAO har enda ikke tatt noen endelig avgjørelse med tanke på separasjon.

 

A350 prosjektet var vel heller ikke akkurat ett skole-eksempel i god markedsanalyse og de måtte redesigne hele greia ""

 

Mistet en del kunder til 787 der..

Det var ikke et bra forsøk på å kontre 787 nei. Men der skal lederene i Airbus ha _MYE_ av skylden, enkelte gikk med skylapper der... Blir spennende å se hva Airbus klarer å gjøre med sin A350XWB, den blir offisielt lansert om ca en måned.

 

Men det er flott at Michael kommer med litt korreksjoner, det gjør at artikkelen blir riktig når den er forbedret med fakta fra Michael i hodet mitt ""

Heh, godt du setter pris på det ""

Skrevet

Dere kan, men en viss sansynlig, forvente å få høre om enda en forsinkelse på ca fire mnd på A380 i løpet av de kommende ukene.

 

Og det kom jommen meg allerede i dag ""

http://news.bbc.co.uk/

The parent company of European planemaker Airbus has confirmed there will be a further delay in deliveries of its flagship A380 super-jumbo.

<...>

The firm said it would provide more details in four weeks after it had completed a review of the programme.

<...>

EADS did not give any cost or timeframe for the hold-up which is again linked to wiring problems, the cause of an earlier delay announced in June.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …