Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal fly i utlandet så må man vel ha masse sånne AIP kart over flyplassene man skal lande på og det er jo litt kjedelig å måtte finne slike kart hver gang man skal ut å fly, men er det noen annen måte å gjøre dette på?

Lurer også på om det er noen som vet om en side hvor man kan printe ut alle AIP kartene til alle Norske flyplasser i stedenfor å måtte sitte her på Flightsim.no å laste ned hvert enkelt?

------------------

MVH

Lars Erik Nielsen

E-post: lars@spytt.com

Skrevet

Hei

Som controller ofte på EKCH ser vi piloter uden SID/STAR kart, dette er inget problem.Skriv en kommentar i "REMARK" feltet når du filer flyveplanen Feks. RW (hvis du har voice), no SID/STAR maps onboard.

Så ved ATC at du trænger vectors for afgang og ankomst, skulle du få en sid/star så trænger du bare at kvittere med at du trænger vectors.

Ingen piloter kan have aktuelle og up to date kart hele tiden,

det ved vi godt som ATC og giver gerne vector.

Det skal jo være moro *g*

Velkommen til Danmark skal du være selv uden kart.

Selv ils/obs skal du bare spørge om, hvis du er i tvivl.

Flemming Jansen

DK-VACC

Controller 1 Rating

Skrevet

Jeg flyr selv en del i USA uten kart. For å finne frem på flyplassen, benytter jeg "Map view" i FS og riktig rullebane finner jeg vha. kompasset (får jeg beskjed om departure fra runway 04, ser jeg på kartet etter en rullebane som ligger på ca. 40 grader).

I slike tilfeller skriver jeg også "no maps" i Remarks på flightplan, så tar flyvelederen hensyn til dette.

Når det gjelder SID, ber jeg gjerne flyveleder om å gi meg angivelsen av aktuell SID via tekst (fixes, høyder etc.)

Så det er ikke noe problem å komme av sted uten kart (noen ganger gidder jeg heller ikke bruke kartene i Norge, men overlager til flyvelederen å ta meg trygt frem ;-)

Hilsen Eirik

------------------

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...