Skrevet 29. august 2006 18 år Jeg merker at en del personer klager på dårlig dekning av ATC i nord-Norge på VATSIM, og at det er "alt for mye ATC" på Gardemoen. Dette er ting jeg har fått høre både når jeg selv flyr rundt på VATSIM og i diverse forum, bl.a. her... Jeg mener jeg kan påvise at pilotene er en del av problemet, med hyppige avganger og landinger på Gardemoen. Men for at de av dere som klager skal få anledning til å motbevise meg, så vil jeg i tiden fremmover sitte en del på flyplasser lengere nord (dvs. nord for Trondheim) som f.eks. Bodø, Tromsø, Bardufoss, Kirkenes, mm. Jeg vil komme til å holde det gående en stund. Dersom fly faktisk vil komme til de flyplassene nordpå som er bemannet, da skal jeg offentlig innrømme at pilotene ikke er problemet, men at vi ATC-er også har en stor del av ansvaret. I motsatt fall får jeg bekreftet min påstand om at pilotenes flyvnings-mønster er en av hovedgrunnen til at det er nettopp Gardemoen som mottar en dugelig mengde ATC... Fint også dersom andre VATSIM-ATC-er kan følge dette opp, og unngå å dekke Gardemoen, men ta mer avsides flyplasser... Så, piloter, er dere "game"?
Skrevet 29. august 2006 18 år Hei, Jeg skjønner at du oppfattet meg som veldig kritisk i en annen tråd der jeg nevnte litt om hva jeg ønsker. Som jeg har forsøkt å si etterpå, har jeg forståelse for at det både er bedre tårndekning og flere piloter til/fra Gardermoen, som det også er real-life. Jeg tror heller ikke hele "skylden" ligger hos dere ATC'ere som gjør en utmerket jobb. Jeg tror bare det er kultur for slik som det er idag. Så hilser jeg ditt utspill velkommen. For min del har jeg ikke mulighet til å være "super-aktiv gamer" av hensyn til mitt privatliv, men jeg lover å dukke opp bare jeg har anledning. Lykke til.
Skrevet 30. august 2006 18 år Forfatter Ikke bare deg jeg tenker på, Raymond, jeg har fått høre mye mens jeg selv har vert ute og fløyet. Surmuling over det at Gardemoen blir behøring dekket mens andre flyplasser ikke dekkes i det hele tatt. Derfor vil jeg nå gjennomføre dette prosjektet gjennom noen uker, og se om det dukker opp piloter på de flyplassene som blir gitt ATC-service...
Skrevet 30. august 2006 18 år Melder meg på. Har også villet ta initsiativ til noen dash/småfly økter langs kysten, men har ikke kunnet planlegge en uke frem i tid, i.h.t. annonsering. Akkurat dette med surmuling, støtter jeg meg ikke bak, men ser jo at ATC er ganske sentrert. Håper ATC flytter seg nordover når de ser trafikk, og håper på flere som følger meg.
Skrevet 30. august 2006 18 år Støtter deg fult opp Gunnar.Har selv prøvd å skremme ATC og piloter opp til nord, med flyin og private trenigskvelder.Dette har fungert sånn någenlunde,men desverre så er nok trafikkmønsteret og kulturen nede ved Gardermoen.Slik er det vel i andre land også tenker jeg.Nok om det,jeg er med på ditt initsiativ og så lenge jeg har tid vil ENBO_APP være bemannet.Det kan jo lønne seg og booke en possisjon hos Scandinavian VACC ,så er vel sjansen større for litt trafikk
Skrevet 30. august 2006 18 år Pilotene flyr på VATSIM fordi de er vel lei av offline flyvning og på multiplayere er det jo ikke ATC..Man flyr jo der det er ATC og de gangene jeg har flydd har det alltid vært ATC på ENGM, Men viss det kommer ATC i Nordland osv så kommer jeg å flyr
Skrevet 30. august 2006 18 år Forfatter Jeg booker på VACCSCA når jeg vet hva jeg har tid til, men stort sett må jeg bare ta den tiden jeg har til rådighet. Det kan hende at jeg selv setter litt fokus i troms og finnmark etterhvert, men akkurat nå sitter jeg ENBO_APP
Skrevet 30. august 2006 18 år Jeg har sitti på Bergen flere kvelder tidligere. Har sitti fra 19-22. Normal trafikk: En greker og 2 norske. Når¨jeg først skal bruke en kveld på Vatsim, setter jeg meg et sted det er trafikk= Gardermoen
Skrevet 30. august 2006 18 år Forfatter Har faktisk sittet halvannen time på Bodø Approach og fått 4 fly, noe som er ganske bra med tanke på kveldens trafikk... Mon tro om det blir like bra dersom jeg setter meg lengere nord?
Skrevet 30. august 2006 18 år Har faktisk sittet halvannen time på Bodø Approach og fått 4 fly, noe som er ganske bra med tanke på kveldens trafikk... Mon tro om det blir like bra dersom jeg setter meg lengere nord? Som sakt Pilotene følger etter ATC
Skrevet 30. august 2006 18 år Forfatter Som sakt Pilotene følger etter ATC Slett ikke noen automatikk i det, har sittet på Værnes som eneste ATC i norge på en søndags formiddag, og av en stor mengde trafikk kom bare 3 fly innom Værnes APP. luftrom i løpet av 3 timer, noe som ikke akkurat imponerer...
Skrevet 31. august 2006 18 år Som sakt Pilotene følger etter ATC Slett ikke noen automatikk i det, har sittet på Værnes som eneste ATC i norge på en søndags formiddag, og av en stor mengde trafikk kom bare 3 fly innom Værnes APP. luftrom i løpet av 3 timer, noe som ikke akkurat imponerer... Kansje ikke altid,men får det meste..er jo ikke nå artig å fly der det ikke er ATC
Skrevet 1. september 2006 18 år Jeg flyr kun når det er ATC på startpunktet mitt. Å fly på VATSIM uten ATC er bare kjedelig.
Skrevet 1. september 2006 18 år Jeg følger deg opp Gunnar. Kommer til å sitte en del Bodø ACC utover.
Skrevet 1. september 2006 18 år Nå må vi jo passe på at ikke all ATC flyttes fra sør til nord da.. hehe. ville jo blitt litt feil
Skrevet 1. september 2006 18 år Nå må vi jo passe på at ikke all ATC flyttes fra sør til nord da.. hehe. ville jo blitt litt feil Hvorfor det?
Skrevet 1. september 2006 18 år Forfatter All ATC forsvinner ikke nordover; Jeg har sitti på Bergen flere kvelder tidligere. Har sitti fra 19-22. Normal trafikk: En greker og 2 norske. Når¨jeg først skal bruke en kveld på Vatsim, setter jeg meg et sted det er trafikk= Gardermoen Selv er jeg faktisk svært positiv til det jeg har sett de siste dagene. Da jeg i går satt Alta Tower var ca. omentrent halvparten av all innenriks-trafikk innom Alta, selv med konkurranse fra Værnes og Gardemoen! I kveld tar jeg Tromsø Approach fra kl. 20 (lokal tid), be there!
Skrevet 1. september 2006 18 år Det er jo uansett nok ATC i Norge. Blir nok neppe noe problem nei ...
Skrevet 7. september 2006 18 år Forfatter Så lang har jeg trukket følgende konklusjon: - Flyplasser lengere nord blir godt besøkt på hverdager, jeg kan få godt med trafikk i Bodø eller Bardufoss (f.eks) på en onsdags kveld. - I helgene, og spesielt søndags kveld, er det østlandet som gjelder, tett fulgt av trøndelag (i hovedsak Værnes) og vestlandet (i hovedsak Flesland og Sola). Nå har de to siste søndagene vert spesielle med tanke på CTR og S-CTR checkouts, og det kommer enda flere checkouts i tiden fremmover etter det jeg har forstått... Jeg kommer til å la dette fortsette litt til, og dersom tnedensen fortsetter, så vil jeg nok forholde meg til nord-norge i hverdagene...
Skrevet 7. september 2006 18 år Så lang har jeg trukket følgende konklusjon: - Flyplasser lengere nord blir godt besøkt på hverdager, jeg kan få godt med trafikk i Bodø eller Bardufoss (f.eks) på en onsdags kveld. - I helgene, og spesielt søndags kveld, er det østlandet som gjelder, tett fulgt av trøndelag (i hovedsak Værnes) og vestlandet (i hovedsak Flesland og Sola). Nå har de to siste søndagene vert spesielle med tanke på CTR og S-CTR checkouts, og det kommer enda flere checkouts i tiden fremmover etter det jeg har forstått... Jeg kommer til å la dette fortsette litt til, og dersom tnedensen fortsetter, så vil jeg nok forholde meg til nord-norge i hverdagene... flått det ..noen som har lyst å sitte Bodø CTR i kveld ?
Skrevet 7. september 2006 18 år Forfatter Slik jeg ser det nå er det i grunnen ikke et problem å få norske piloter til å fly til og fra flyplasser med tilgjengelig ATC. Problemet kommer i form av internasjonal trafikk, som benytter Gardemoen nesten konsekvent! En sjelden gang flyr de også til Torp eller Værnes, men lite lengere nord... Og den internasjonale traffikken vil nok være attraktiv for de aller fleste av oss som sitter ATC. Dette er prosjektets største svakhet hittil! Skal det virkelrig gå bra med å få ATC nordover må vi også få opp de internasjonale flyvningene... Har forresten Bodø Approach akkurat nå...
Skrevet 7. september 2006 18 år Og jeg som ikke trodde det var ATC'er i Norge Må registrere meg på VATSIM nå ;P PS: alle Rammstein-fans: sjekk ut www.rammsund.com!!
Skrevet 8. september 2006 18 år Marius.. Joda, Norge har hatt en del ATC dekning i det siste. Spørs hva som skjer nå da, nå som enkelte søker utfordringer andre steder.
Skrevet 11. september 2006 18 år Forfatter Jeg endrer nå mønster i hvor jeg sitter. Jeg bemanner ikke lengere utelukkende i nord-norge, men også lengere sør. Det er fremdeles mindre flyplasser det går i, så nå er jeg spent... Jeg kommer etterhvert til å forholde meg mer til steder hvor jeg vet det er trafikk siden jeg skal forsøke å gå opp til Senior Student rating.
Skrevet 16. september 2006 18 år Er prosjekt Nord helt av sluttet?..Har aldri mere sett noe ATC i Nord Norge,siden det startet..
Skrevet 16. september 2006 18 år Er prosjekt Nord helt av sluttet?..Har aldri mere sett noe ATC i Nord Norge,siden det startet.. Har det noen gang vært startet?- Vil ikke kalle det noe prosjekt når EN person sitter på stasjoner som Banak Tower og SAMI radio
Skrevet 17. september 2006 18 år Har det noen gang vært startet?- Vil ikke kalle det noe prosjekt når EN person sitter på stasjoner som Banak Tower og SAMI radio What? Syns du bør tenke deg om før du kommer med slike spydige komentarer..Hva med heller og sitte litt mere ATC i nord istedet for og nedgradere et prosjekt som en stakkar kar prøver og få liv i? Har du noen kommentar til det unge mann?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.