Gå til innhold

forskjellen på:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva forskjellen på ndb og vor er.

Noen som vet d???

Lars K.

Skrevet

NDB - Non Directional Beacon

(D)VOR - (Doppler)Very high frequency Omni-directional Radio range beacon

NDB sender stråler i vildens sky (alle retninger), ADF (Automatic Direction Finder) som er i flyet kan da peile seg fram til hvor dette radiofyret står, og viser dette ved at en pil peker mot fyret. NDB har kortere rekkevidde enn VOR.

VOR er et mer presist radiofyr enn NDB, og sender 360 stråler (radialer), dvs en stråle pr grad. Instrumentet i flyet viser da hvilken radial fra VOR'en flyet befinner seg på +++

Utseendemessig ser en NDB ut som ei mast på ca 5m (?) ved et lite hus [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

VOR er et STORT rundt "tørkestativ"...

Hakk'e tid til å skrive mer, skal ut på byen! Noen andre for ta over og gi en mer utfyllende beskrivelse. Det finnes sikkert linker til sider som forklarer dette, evt linker til tidligere topics her på forumet.

se her, bra side: http://home.online.no/~truck/radionav.html"'>http://home.online.no/~truck/radionav.html" TARGET=_blank>http://home.online.no/~truck/radionav.html

hade!

[Endret av Anders Presterud 04-03-2001.]

Skrevet

Heisann!

Svein Holbø skrev en svært god forklaring på dette med VOR/NDB til meg en gang...: (Håper det går greit for han at jeg publiserer det; jeg synes det er svært informativt)

NDB'en (None Directional Beacon) sender et signal i alle retninger, dvs den

er som et fyrtårn (radiofyr) som du kan peile deg inn på ved hjelp av

ADF'en (Automatic Direction Finder) som sitter i flyet. Når du setter

frekvensen til en bestemt NDB på ADF'en i flyet - sifferpanelet - peker

ADF-pila rett mot dette radiofyret uansett hvilken retning du flyr. Dersom

du skal passere en slik NDB på vei mot ILS'en til en flyplass sørger du

bare for å svinge flyet slik at pila på ADF'en peker rett fram i den

retningen du flyr. Da vil du før eller siden passere NDB'en. Slike NDB'er

er ofte det punktet du skal passere for å entre en ILS, eller en annen

innflygingsprosedyre før landing.

VOR er et annet signal som sender ut radiosignaler for hver grad i 360

graders sirkelen, dvs som ut fra navet på et sykkelhjul, hvor eikene er

signalstrålene. Dette betyr at du kan nærme deg VOR'en (eller fly fra den)

i en helt bestemt retning når du velger en av strålene i 360 graders hjulet

som du skal følge (OBI-kursen). Flyr du fra en flyplass med VOR til en

annen flyplass og retningen er gitt på flykartet, f.eks kurs 228 grader

gjør du slik: (før take off)

Sett frekvensen til VOR'en på NAV1-sifferet på NAV1 radioen.

Sett OBI-kursen på autopilotpanelet (f.eks lear-jet eller B737): 228 grader

-(course)

Take off og fly i en tilnærmet retning f.eks 250 grader dersom take off

retningen ligger øst for kurs 228, slik at du etter en stund vet at at du

kommer til å krysse 228 strålen (radialen) fra VOR'en. Sett på autopiloten

AP-knappen og trykk på NAV-knappen. Da er autopiloten låst på VOR, radial

228. Når du krysser denne strålen vil flyet svinge pent inn på radialen og

følge retning 228. Dette kan du gjøre inntil du mister signalet, da må du

forberede overgang på ny navaid (ny VOR eller NDB på den ruten du skal

følge), slik at du kommer videre.

VOR brukes også som innflygingshjelpemiddel på enkelte flyplasser som ikke

har full ILS. Da er den plassert nær flystripa og den av radialene

(signalstrålene) som går f.eks parallellt med runwayen er da angitt som

innflygingsstråle på innflygingskartet, f.eks kurs (radial) 350 til runway

35 på en bestemt flyplass. Da setter man VOR-frekvensen på NAV1-radioen,

OBS-kursen (350) på autopiloten og låser autopiloten på NAV. Så flyr man

f.eks 30-40 grader avvikende kurs ( 310 eller 030) fra høyre eller venstre

inn på innflygingsradialen og flyet(autopiloten) sørger for å svinge flyet

pent inn og følge kursen. Da må man bare passe høyden i forhold til DME

avstanden som er angitt på kartet. F.eks ved DME 8 nm skal man ha høyde

4000 ft osv.

ILS er en "VOR" med kun en eike eller stråle som leder flyet ned til

runwayen i rullebaneretningen. Den har i tillegg Glideslope som sørger for

å holde rett høyde også så man slipper å tenke på det, men kun passe

farten. Alt dette skjer ved hjelp av autopiloten. ILS-frekvensen på NAV1 og

autopilot på APR (approach)

--

Når jeg leser dette tenker jeg på min aller første flytur i FS98 med det da helt nye Norway98. Jeg var helt overveldet av grafikken og at man kunne følge med i NAF's veibok hvor man flydde hen (flykart hadde jeg ikke da).. Jeg fløy på "feelingen" fra Alta til Hammerfest med Widerøe Dash-8 i soloppgangen. (som fikk en helt fantastisk varm rødfarge med mitt nye Diamond Monster Voodoo1 3DFX-kort). De grå sommerteksturene som kom når jeg nærmet meg havet ga meg virkelig nordnorsk kystfølelse, og jeg forestilte meg naturen der nede...små fiskevær, tang og tare, sjølukten, måkeskrikinga, lyden av bølgene som slo mot svabergene og den svake dype motorduren fra en fiksebåt langt borte... Endelig, etter å lest Sveins innlegg greide jeg å peile meg inn til Forsøl NDB utenfor hammerfest, adrenalinet var høyt da jeg plutselig så rullebanelysene komme på.. noen svinger ble tatt på feelingen, nedstigningen starta.. finalen kom og konsentrasjonen var topp... Touchdown kom, riktignok hardt og langt inne på rwy - deretter var det full brems og reversering av motoren før jeg taxa bort til terminalen, riktig nok ved å kutte noen svinger og et par hjul utti "potetåker'n"...

Snakk om å leve seg inn i noe..

Gid jeg kunne få denne følelsen tilbake [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image]

Hilsen Håkon (Simmer som har gått lei..)

[Endret av Håkon Aarøen 04-03-2001.]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...