Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

På Farnborough sikret Airbus seg ordrer og avtaler til en verdi av 12,5 milliarder US dollar, dette tilsvarer 182 stk. fly spredt på en rekke av modellene.

 

Singapore Airlines signerte bl.a. ordre på den nye A350 XWB, med ikke mindre enn 20 stk - med opsjoner på ytterligere 20. A350 XWB vil ha "ekstra bred kabin/ekstra komfort/ekstra effektivitet"

 

Singapore utvidet i tillegg ordren på A380, med ytterligere 9 stk. av denne typen - slik at Singapore nå tilsammen har bestillt 18 av kjempeflyet A380. I tillegg til dette kommer en ny leasing-avtale på 19 stk. A330-300.

 

Ellers består ordrene av 112 stk. A320, 40 stk. A330.

 

 

Les mere her:

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=22507

Skrevet
På Farnborough sikret Airbus seg ordrer og avtaler til en verdi av 12,5 milliarder US dollar, dette tilsvarer 182 stk. fly spredt på en rekke av modellene.

Var nå ikke noe sjokk at Airbus ville gå "seirende ut" ved dette flyshowet, Airbus er tross alt kjent for å samle opp ordre til flyshow...

 

Litt korreksjon og tillegg til infoen fra Boaring.no:

Singapore utvidet i tillegg ordren på A380, med ytterligere 9 stk. av denne typen - slik at Singapore nå tilsammen har bestillt 18 av kjempeflyet A380.

SQ la 29.sept 2000 inn en ordre på 10 A388 med 15 options. Under flyshowet la de inn en LOI på 9 av disse 15 som var options, og har dermed _19_ firm orders og 6 options, med leveranse på firm orders mellom desember 2006 og 2008 (for de 10 første A388) og de ni siste fra mid 2008 og utover.

 

I tillegg til dette kommer en ny leasing-avtale på 19 stk. A330-300.

Dette er til bruk intern i Asia inntil de mottar A359XWB i mid 2012, og vil brukes på ruter hvor du i dag ser 772.

 

Uansett, spennende å se at SQ likevel gikk for A359XWB (noe det var rykter om at de hadde avvist da de la inn ordre på 20 789.) De er dermed den første operatøren som har ordre på både A359XWB og 789.

 

Vi kan vente oss flere store ordre senere i år, fra begge parter, en stor ordre på 772LR/773ER er på vei fra Kina, det ser ut til at et amerikansk selskap vil legge inn ordre på 787, og så kan det tenkes at både QR og EK vil shoppe stort i løpet av året, enten på A350XWB eller 789/7810 ""

Skrevet
  • Forfatter

Ja det er ikke noe som er bedre å se, enn at begge selskaper stadig får store ordre. Det blir spennende å følge utviklingen framover, blir interessant å se mer etter hvert fra den nye A350.

Skrevet
Det blir spennende å følge utviklingen framover, blir interessant å se mer etter hvert fra den nye A350.

 

Det jeg er mest spent på er hva som skjer med motorene. GE har sagt at de ikke vil tilby motor til A350 (da den konkurrerer med 77W,) men det kan tenkes at EA gjør det.

I oktober har A350XWB industrial launch, og vi får en hel del mer data på den rundt den tiden, og feks hvor mye det er på flyet som faktisk er nytt.

Skrevet
  • Forfatter

Ja jeg vil ihvertfall tro det blir et svært behagelig fly, Airbus har jo fra før av brede kabiner. Så denne nye A350 som bl.a. blir ekstra bred, skulle ihvertfall gjøre flyturen svært behagelig - selv i "economy" osv.

Skrevet
Ja jeg vil ihvertfall tro det blir et svært behagelig fly, Airbus har jo fra før av brede kabiner. Så denne nye A350 som bl.a. blir ekstra bred, skulle ihvertfall gjøre flyturen svært behagelig - selv i "economy" osv.

 

Husk, det er flyselskapene som velger interior config ""

A350XWB blir litt bredere enn 787, noen tommer, og setene vil være ca 17.5-18 tommer brede mot 17.2 på 787 (begge med 9 seter i bredden.) I tillegg vil nok A350XWB ha en mer luftig og åpen kabin enn det de forrige versjonene av A350 ville hatt.

 

Mens 2/3 av selskapene som har bestilt 787 vil utruste dem med 9 i bredden, vil nok alle som legger inn ordre på A350XWB gjør dette, pga de ekstra tommene i bredden. (Forøvrig vil flere selskaper gå over mot ti i bredden på 777 framover...)

 

Ellers, enkelte ting vil A350XWB ikke greie, med mindre du bygger flykroppen på samme vis som Boeing gjør med 787. De kan ikke ha samme høye luftfuktighet som i 787 (da metall ruster) og den vil heller ikke kunne holde samme kabintrykk over tid som 787.

 

Menmen, er mye som vi enda ikke vet om A350XWB, time will tell ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …