Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Ett propellfly er lettere å ha kontroll over i sterk i vind under innflyvning. Kristiansund Kvernberget er jo ett godt eksempel. Er det skikkelig dårlig vær kommer fokker`n seg ned mens Boeing maskinene stadig returnerer til Oslo

Skrevet
Ett propellfly er lettere å ha kontroll over i sterk i vind under innflyvning. Kristiansund Kvernberget er jo ett godt eksempel. Er det skikkelig dårlig vær kommer fokker`n seg ned mens Boeing maskinene stadig returnerer til Oslo

 

Nå ble jeg kjempenysgjerrig.

Noen som kan fortelle meg hvorfor det er lettere å ha kontroll over propeller (om det er det?)? Om feks flyenes volum, masse og form hadde vært identisk. Hadde det da vært lettere med propeller i dårlig vær og i såfall(hvorfor?) en eller to propeller??

Skrevet

Noen som kan fortelle meg hvorfor det er lettere å ha kontroll over propeller (om det er det?)?

 

Nu har jag inte flugit jetflyg, men en jetmotor har sk. spool-up tid, och reagerar inte lika fort på kontrollerna som en stämpelmotor. Även en turboprop motor reagerar snabbare, även om den i praktiken är en jetmotor som driver en propeller. Detta för att propellern har tröghet och man kan ändra dragkraften snabbare med propellerns vinkel, än man kan ändra rotationshastigheten på en jetmotor.

 

Detta var något enkelt förklarat förståss. Hoppas det gick att förstå.

 

Att Fokkern kommer sig ned oftare än Boeingen på Kvernberget kan också bero på att den har en lägre minstahöjd under inflygningen.

Skrevet

Jørgen! du har vel rett i det.

 

Men for ikke å ripe opp i lakken,så mistet jeg en god venn,

kolega,og romkamerat fra flyskolen,når det her refereres

til Torghatten.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …