Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Så lenge siden jeg har sittet bak at jeg husker ikke, men regner med at så langt fram som mulig ville vært aktuelt. Ellers så er jo nødutgangene populært, spessielt på lengre flygninger!

Skrevet
  • Forfatter
Hvordan lages slik avstemming som det der btw?
Når du lager et nytt emne eller skriver et svar får du et valg under tekstboksen hvor du kan huke av om du vil ha en slik avstemming.
Skrevet
Hvordan lages slik avstemming som det der btw?
Når du lager et nytt emne eller skriver et svar får du et valg under tekstboksen hvor du kan huke av om du vil ha en slik avstemming.

 

Stemmer. Har ikke sett det før. ""

Skrevet

I disse flyene med motor under vingene: På vingen, eller helst foran vingen; og i midtgangen. Så slipper du å bli rammet av støyskadet hørsel om du flyr mye!

 

Bakerst og ved vinduet er mer støyete enn å slå leir i et traktordekk på asfalt!

Skrevet

Så langt fremme som mulig, og ved midtgangen.

Noe som gir to fordeler så vidt jeg kan se.

1. Blir fort servert mat/drikke, og jeg slipper å skrike til flyvertinnene om hva slags mat/drikke jeg vil ha.

2. Kan ta ned håndbagasjen med en gang etter vi har stoppet ved gate, og kommer meg fortere ut av flyet.

 

Jeg synes flyreiser er ufattelig kjedelige, faktisk gjelder dette all reising, fra å ta bussen til jobb, til å fly på ferie et eller annet sted.

Skrevet

For å være mere konkret.

 

B737: Rad 5 ved vinduet på vestre side når man sitter i sete.

Dash8: Rad 2 ved midtgangen på høyre side når man sitter i sete. Dette var før rad 1 mens enda Wif hadde kaffekjøkkenet ombord i sine 103 maskiner.

Skrevet

Kortere turer (max 2 timer) - Vinduet litt bak vingen, mens på lengre turer foretrekker jeg midtgangen ved nødutgangen siden jeg har ganske lange bein som har en tends å sovne om jeg ikke går meg en tur.

 

Eventuelt C class, men det har jeg som regel ikke råd til ""

Skrevet
Det er vel avhengig av flytypen. I Dashene er det fint å sitte så langt bak som mulig, i en Fokker 70/100 eller MD80/90 så langt foran som mulig osv.

 

Har flydd en del MD80 og det er ikke noe særlig hyggelig å ha den ene motoren som utsikt nei :=)

 

EDIT: denne illustrerer bra hvorfor :=)

[image]http://www.md-80.net/Windowviev-to-engine.jpg[/image]

Skrevet

I tillegg er det vel heller ikke akkurat noen "kremplassering" å sitte rett bak toalettene osv. - selv på nye fly (som f.eks. B738) kan man rett som det er, kjenne en "eim" av diverse godsaker.. (say no more) ""

Skrevet
  • Forfatter

Er det noen her som vet hvor på et fly varmeovnene er plassert? En gang jeg var ute og fløy satt jeg ihvertfall rett over en slik ovn, å du dæven hvor varmt det var! Turen ble rett og slett ødelagt pågrunn av den unormalt kokende varmen. Som regel er det issskaldt...

Skrevet

Har ikke noen særlige preferanser i kabinen, vil jo helst sitte i cockpit. Men reiste med KLM A332 på søndag, og første rad på økonomi-klassen var kjempebra! Veldig god benplass. Han som satt med vinduet kunne fint passere uten at jeg måtte flytte meg, og jeg kunne akkurat strekke ut beina om jeg vred litt på meg

Skrevet

Tidligere pleide jeg å sitte langt foran, men har etterhvert funnet ut at det ideelle er litt bakenfor vingen (så kan man følge med på flaps...) På A321 tror jeg det optimale er 26F. Har av en eller annen grunn alltid foretrukket høyre side.

Skrevet

Jeg liker å sitte bak i flyet så jeg ser hva som skjer på vingen. Akkurat som Petter liker jeg å sitte på høyre side. Dette fordi det er stort sett der det skjer noe på flyet når det står på bakken. Liker å følge med.. ;-)

 

Oskar

Skrevet

Ja det er ikke akkurat "tilfeldig" at det er høyre side på flyet (styrbord) som det skjer noe, styrbord side på et fly er alltid "service side" - mens babord side er "security/passenger" side.

Skrevet
  • Forfatter
Ja det er ikke akkurat "tilfeldig" at det er høyre side på flyet (styrbord) som det skjer noe, styrbord side på et fly er alltid "service side" - mens babord side er "security/passenger" side.
Seriøst? Dette var helt nytt for meg! Hvorfor er det slik da?
Skrevet

Seriøst? ja, det skal jeg love deg. Dette var elementær-kunnskap, sammen med en tre-sifret antall sider - for å jobbe som kabinansatt.

 

Vel, dette kunne man vel nesten ha skrevet svært mye om. Men enkelt sagt; passasjerene går inn/ut av flyet kun på babord side, og fueling, cargo osv. på styrbord side. Bl.a. av sikkerhetsmessige årsaker, er dette meget viktig. Dermed holdes disse "elementene" så adskillt fra hverandre som mulig.

 

Når jeg jobbet i Airbus 330'en, og hvis min stasjon var på babord side på flyet (altså venstre) måtte jeg få en annen CA til å "være på min plass" dersom jeg skulle forlate plassen min - siden den siden alltid skal være betjent.

Derimot kunne de som hadde sin plass på styrbord side, kunne forlate plassen sin i kortere øyeblikk - uten at noen tok over. Du aner ikke hvor mye regler og rutiner osv. , som det kan være i en "uskyldig" kabin.. ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …