Skrevet 7. juli 2006 18 år Når skal man bruke det bak callsignet? eks: speedbird 123 heavy cleard to land rw.... Prøvde å søke på forumet, men fant ingen ting.
Skrevet 7. juli 2006 18 år Er litt usikker på hvor selve "grensa" går, men vet at de fleste fly av størrelsen 757, 767 og oppover bruker det callsignet
Skrevet 7. juli 2006 18 år Det er lidt forskelligt hvor grænsen går, der er en del nationale regulationer. Ifølge ICAO er grænsen for heavy MTOW (Max T/O vægt) større end 136 Mellem 7 - 135 er Medium. Så er der lige sagen med B757'eren. Den har MTOW under 136T, men regnes mange steder ind under Heavy. Blandt i Sverige er den Medium nør den følger efter et andet fly, og Heavy når den ligger forrest. Generelt er der mange steder, hvor man ikek helt følger ICAO-standarden. I UK har man også fem klasser. Årsagen til at man bruger Heavy i callsignet er så ATC'en kan sørge for den nødvendige seperation til efterfølgende fly.
Skrevet 7. juli 2006 18 år Er det noen bestemmelser for NÅR man skal bruke det? Bruker man det for eksempel kun på arrival? Jeg noterte meg nemlig noe på ITVV sin Virgin Atlantic 747-400 Heathrow-San Fransico DVD Ved avreisen fra Heathrow ble nemlig ordet "heavy" ikke brukt en eneste gang, hverken av piloter eller ATC. Når man kom til San Fransico derimot, ble ordet "Heavy" brukt av begge, hver gang
Skrevet 7. juli 2006 18 år Tja, I enkelte land så brukes heavy hver gang, mens i andre så brukes det bare første kontakt så ATC er klar over at han har en heavy med å gjøre.
Skrevet 8. juli 2006 18 år Har også noe med wake tubulence kategori... 757 = mye wake! = lengre ventetid for han i 172'en som tar av etterpå...
Skrevet 8. juli 2006 18 år Tja,I enkelte land så brukes heavy hver gang, mens i andre så brukes det bare første kontakt så ATC er klar over at han har en heavy med å gjøre. Det ser man forhåpentligvis på strip'en.. Står vel kategori der.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.