Skrevet 28. juni 2006 18 år Hvorfor er det Islandske flagget på ENJJPT-badgen når landet ikke har noe flyvåpen? [image]http://i6.photobucket.com/albums/y219/Bluesky248/ENJJPT_small_blue.jpg[/image]
Skrevet 28. juni 2006 18 år Vil tro at dette er fordi Keflavik-flyplassen på Island, har også vært "Nato-flyplass" i mange mange år - i tillegg til utstrakt samarbeid.
Skrevet 28. juni 2006 18 år Vil tro at dette er fordi Keflavik-flyplassen på Island, har også vært "Nato-flyplass" i mange mange år - i tillegg til utstrakt samarbeid. Er det så mye USA igjen på kef?...
Skrevet 28. juni 2006 18 år Jepp, de skal vel etterhvert bli borte iløpet av dette året - eller evt. neste ut fra det jeg har lest. Men fram til nå, har det ihvertfall vært et tre-sifret antall militære fra USA der.
Skrevet 28. juni 2006 18 år Island er med i NATO, selv om de ikke har noe forsvar. De har til og med en Oberst i Afghanistan, som aldri har hatt noen militær utdannelse. Han er faktisk flygeleder. Om jeg husker riktig er han commander for en god del soldater. Men jeg har aldri sett en islending på hovedkvarteret, så jeg vet ikke hvor mye de har å si på et høyere militært nivå. Sverige har forresten en del soldater i Afghanistan selv om de ikke er medlem av NATO. Mvh Mathias
Skrevet 29. juni 2006 18 år Jepp, de skal vel etterhvert bli borte iløpet av dette året - eller evt. neste ut fra det jeg har lest. Men fram til nå, har det ihvertfall vært et tre-sifret antall militære fra USA der. Har jo vært stasjonert en del US-fly der, bl.a. Orion. Men det forhandles jo i disse dager mellom USA og Island om tilbaketrekkingen fra Keflavik og evt. videre samarbeid. Noen har antydet at det kunne bli aktuelt å stasjonere norske fly der også, men det har den islandske statsministeren sagt er lite sannsynlig. Jeg var på øvelse på US-basen der en gang, og den var virkelig hel-amerikansk. Den eneste islandske varen jeg fant i forretningen der (PX-storen) var melk og egg! Resten av vareutvalget var flydd inn fra "Gods own country" ... Ellers er jo omgivelsene der relativt triste. Stort sett nakne sletter dekket av svart lavagrus.
Skrevet 29. juni 2006 18 år Jeg var på øvelse på US-basen der en gang, og den var virkelig hel-amerikansk. Den eneste islandske varen jeg fant i forretningen der (PX-storen) var melk og egg! Resten av vareutvalget var flydd inn fra "Gods own country" ... Dette er amerikanerne helt gale på. I Ramstein finnes det en del europeiske varer på Commisary, men disse er ofte mye dyrere enn de amerikanske, og er derfor litt luksus. Amerikanske tropper stasjonert her får også ta med seg en bil på flyttelasset, helt gratis. Og som de fleste vet så veier ikke en amerikansk biler under 2 tonn... Men men, hyggelige det er dem. Mathias
Skrevet 29. juni 2006 18 år Stortsett alle baser til det amerikanske forsvaret er bygd opp som selvforsynte samfunn, selv innenfor USA. Jeg bodde tre år ved Ft.Rucker i Alabama og der trengte man strengt tatt ikke forlate basen for noe. De hadde det man trengte,PX(postal exchange) , kino, barneskole, kirke, svømmehall, museum, Sprit sjappe, fast-food restauranter, spillehall mm
Skrevet 29. juni 2006 18 år Akkurat det samme på Ramstein (Ramstein har BX da, Base Excange). I tillegg er det 18 hulls golfbane, flere puber og utesteder og diverse fotballbaner, tennisbaner, løpebaner og hva enn man måtte ønske. Til og med en egen bilforhandler som importerer amerikanske biler. Nye Ford Mustang får man her for rundt 17.000 dollar... Mvh Mathias
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.