Posted February 14, 200124 yr Hei alle sammen. Er det noen som vet hva PST tid er for noe? F.eks. hvis klokken er 1000 PST, hvor mye er da klokken i zulu tid? Vet noen hva IAP står for, og vet noen hvor stor rekkevidde en VOR på en flyplass som skal hjelpe til med VOR approches har? Vennlig hilsen Henrik Wingerei
February 14, 200124 yr PST tid står vel for Pacific Standar Time tenker jeg. PST er vel 3 timer etter US Eastern time og videre 9 timer etter Greenwich Time Dere for rette opp hvis noe av deg jeg skrev var feil!
February 14, 200124 yr hei! hvis det er slik at det står for Pacific Standard Time, så er det 8 timer etter UTC (GMT) -og da 9 etter oss i Norge. (Vet ikke hvordan det er med sommertid borte i USA osv.. ) mvh, Ole Martin
February 14, 200124 yr IAP står for Instrument Approach Procedure. En VOR på en flyplass er som alle andre og har en rekkevidde avhengig av den høyde flyet har og terrenget nær senderen. Ta tallene med en klype salt, men rekkevidden kan variere fra 15 til 150 nm, i henholdsvis 3000ft og 40000 ft.
February 14, 200124 yr quote: En VOR på en flyplass er som alle andre og har en rekkevidde avhengig av den høyde flyet har og terrenget nær senderen. Det er ikke helt rett. Det finnes 3 klasser av VOR; T (Terminal) L (Low Altitude) og H (High Altitude). T, som er den man finner paa flyplasser og som er ment til bruk serlig i IAPs har, fra 1000 fot over bakken opp til og med 12000 fot over bakken en rekkevidde paa 25 nautiske mil. L, fra 1000 fot over bakken opp til og med 18000 fot over bakken har en rekkevidde paa 40 nautiske mil. H litt mer komplisert: Fra 1000 fot over bakken opp til og med 14500 er rekkevidden 40 nautiske mil. Fra 14500 opp til og med 60000 fot er rekkevidden 100 nautiske mil. I tillegg er rekkevidden mellom 18000 fot til og med 45000 paa 130 nautiske mil. De aller aller fleste VORer har dette 'service volume', som er et luftrom der du er garantert aa faa et bruktbart signal. Det hender at en VOR er plassert slik at naerliggende fjell blokkerer signalet i en del av volumet, men da skal det vaere publisert informasjon om dette. Husker ikke de noeyaktige tallene i hodet, men f.eks. saa er VORen i Palm Springs ikke brukbar mellom 330 radialen og 110 radialen, dersom man er lenger unna en 7 NM. Da vil dette vaere publisert i NOTAMS. Naa kan det jo hende at dette ikke er likt utenfor Unaiten. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Mvh, Helge
February 15, 200124 yr Ja som jeg sa "med en klype salt" og antok at dette besvarte spørsmålet tilstrekkelig i flightsim. sammenheng.
February 15, 200124 yr Og slik ser en VOR ut.. http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3225"'>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3225" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=3225 ------------------ Kjell Arild Bersås http://trd.airpics.com"'>http://trd.airpics.com" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com
February 16, 200124 yr Hva er de tre enorme antennene lenger nordover fra Værnes da? Jeg trodde det var VOR`en.
February 16, 200124 yr Tenker du på de store mastene langt nord... Nesten ved Verdal eller hvor det er? - De tror jeg kanskje er forsvarets eller noe slikt. ------------------ Kjell Arild Bersås http://trd.airpics.com"'>http://trd.airpics.com" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com
February 16, 200124 yr quote: Ole Martin Walberg skrev: hvis det er slik at det står for Pacific Standard Time, så er det 8 timer etter UTC (GMT) -og da 9 etter oss i Norge. (Vet ikke hvordan det er med sommertid borte i USA osv.. ) De opererer med sommertid slik som oss, men ligger ca. 1 måned etter i start og slutt av denne. Mvh Michelle
February 16, 200124 yr quote: Ja som jeg sa "med en klype salt" og antok at dette besvarte spørsmålet tilstrekkelig i flightsim. sammenheng. Såvidt jeg vet simulerer også FS2000 disse forskjellige typene VOR og deres rekkevidder. ------------------ Bjørn Olav Henjum henjum@privat.cybercity.no
February 16, 200124 yr quote: Kjell Arild Bersås skrev: Tenker du på de store mastene langt nord... Akkurat.
February 19, 200124 yr Hei Er dette så realistisk da? Når jeg kommer inn på arc dme 10 (?) til sola rwy 11 (? østover), så opplever jeg ofte (alltid?) at vor-signalet dropper ut, da flyr jeg i 4000-5000 ft og kan SE senderen (i god sikt). Opplever det samme med mange andre vor's rundt omkring, hvilket er meget beklagelig da jeg navigerer etter disse (manuellt, flyr radialer osv). Så når det skjer, må jeg over på gps. Er disse vor's SÅ dårlige in real life? Trodde dette var en FS2000/Norway scenery type bug eller noe som en bare måtte leve med? Mvh Karl R Pettersen
February 20, 200124 yr quote: Karl R Pettersen skrev: Er dette så realistisk da? Når jeg kommer inn på arc dme 10 (?) til sola rwy 11 (? østover), så opplever jeg ofte (alltid?) at vor-signalet dropper ut, da flyr jeg i 4000-5000 ft og kan SE senderen (i god sikt). Det hoeres ikke saerlig realistisk ut, spoer du meg. Sola er jo ikke akkurat kjent for de voldsomme fjell-massivene rett rundt seg.. Hoeres utvilsomt ut som (nok en) FS2k 'bug'. Mvh, Helge
February 20, 200124 yr Hehe, nei, ikke akkurat Andesfjellene vi har rundt i distriktet nei [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har aldri sett noen som har beskrevet dette før, så jeg lurer på; Er jeg den eneste med disse problemene (at VOR detter ut på lite sannsynlige plasser)? Litt surt å miste VOR under DME ARC (som jeg ikke helt får til, men skitt au) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh Karl R Pettersen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.