Posted June 12, 200619 yr Jeg lurer på om hvordan man sammenligne autobrake på Airbus i forhold til Boeing! Jeg mener da Boeing har jo Autobrake 1,2,3 og MAX, men hvordan kan vi sammenligne Airbus autobrake i forhold til Boeing? Eks: LO=Autobrake 1 på boeing? MED=Autobrake 3 på boeing? MAX=Autobrake 4 på Boeing? Skjønner dere hvordan jeg mener?
June 12, 200619 yr Low og Med gir en bestemt decel rate: Low gir 5.6 ft/s^2, 4 sekunder etter touchdown. Med gir 9.8 ft/s^2, 2 sekunder etter touchdown. Max gir 3000 psi på bremsene enkelt og greit. I tidlig produksjon var alle tilgjengelige for landing, men i senere tid er Max tatt bort fra dette og kan ikke velges forut for landing. Den velges kun for takeoff (RTO). 737'en har disse verdiene: 1 - 4ft/s^2 2 - 5ft/s^2 (tilsvarende Low på Airbus'en) 3 - 7.2ft/s^2 Max - 14ft/s^2 over 80 kts, 12 under 80. RTO - 3000 psi, samme som max på Airbusen. Så Med på Airbus'en er litt mer enn 3 på Boeingen, men ikke så høyt som Max på den. Hilsen Torbjørn
June 12, 200619 yr Author TAkk skal du ha du!!!! Der lærte jeg noe nytt! Artig å vite! Så på en DVD fra My Travel Airways A321/A320 altså en WAR film, der brukte de MED braking på Skiathos de bremset noe sinnsykt opp! Stoppet jo nesten med en gang de hadde landet!
June 12, 200619 yr Utrolig fin informasjon Torbjørn. Kunne jeg fått lov til å spørre om å utdyp ft/s^2,4 litt, hva betyr det?
June 12, 200619 yr Utrolig fin informasjon Torbjørn. Kunne jeg fått lov til å spørre om å utdyp ft/s^2,4 litt, hva betyr det? Det er benevningen for akselerasjon. I dette tilfellet, så minker farten med x antall ft per sekund per sekund. Annet eksempel: En bil har akselerasjonen 3 m/s^2. Bilen øker da hastigheten med 3 m/s per sekund.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.