Skrevet 7. juni 2006 18 år Hei! Vet ikke om dette er rette forumet for dette, men allikevel; Nordic Simulator Center (NSC) med Jan Fjeld, undertegnede (Magnus Wennevold) og Fred Solli er vi som sitter i styret i NSC. Vi har som dere fleste vet et stort prosjekt på gang, nemlig DC10-simulatoren som vi har stående i Lillestrøm på flylinja til Skedsmo Videregående Skole. Prosjektet startet med brask og bram for et par år siden. Vi er 11 andelseiere som har stor tro på prosjektet, men mange har ikke hatt tid til å stille opp pga familie, jobb osv. Problemet nå er at prosjektet står litt stille, men vi er nå snart i mål. Venter på hydraulikkpumpe ifra leverandør i Norge og har planer om å strømsette instrumenter i simulatoren. Vi på Flightsim.no driver primært med simulering av fly og ikke det å fly en ordentlig simulator, med unntak av cockpitbygging. Intensjonen med vårt prosjekt er at vi kan tilby alle å fly en DC10-simulator med oss i NSC. Så til poenget; Vi ønsker oss flere andelseiere, som andelseier kan du bli med i et unikt arbeid, enten det gjelder PDP11-maskiner (ev. konvertering til MS), hydraulikk, svak/sterkstrøm, simulering/programmering osv. Som andelseier vil du også kunne fly simulatoren til kostpris. Personlig tror jeg at dette prosjektet er unikt også i flightsimverdenen; Det er ikke mange som har tilgang til en full skala DC10-simulator. Også igjen; Ja, hjemmesiden våres er ikke oppdatert på laaaaang tid, vi skal skjerpe oss der. Håper på mange svar.
Skrevet 8. juni 2006 18 år det fikk jeg lyst å være med på:-D bor ikke så langt unna lillestrøm heller...
Skrevet 8. juni 2006 18 år Som andelseier vil du også kunne fly simulatoren til kostpris. Hva vil det si? Hvis en har andeler i simulatoren og må betale for å få "fly", så synes jeg det blir litt urimelig. Det blir som å betale dobbelt. La oss si at gjester kan komme og prøve simulatoren for en viss pris. Hvis andelseiere får prøve til en lavere pris, selv om de har betalt ganske mye for den lille andelen i starten, blir ikke det litt urimelig? Det blir som i golf: Eier du andeler i en golfklubb, så får du omtrent alltid gratis greenfee når som helst. Har du ikke andel, men er medlem, får du rabatt. Er du gjestespiller, må du betale full pris. Get my point?
Skrevet 8. juni 2006 18 år Er litt enig i det Aleksander sier at de som er andelseiere må BETALE for å fly i noe de er medeiere i!!
Skrevet 8. juni 2006 18 år Jeg kan ikke forstå, hvad I klager over... Der står til kostpris, det vil sige, at du skalbetale for det du bruger i fx strøm og vedligehold. Det er vel rimeligt nok. Du skal ikke betale "fortjeneste" til "klubben". Det skal eksterne-gæster så til gengæld. Eftersom du er medejer, så er det jo ikke et ondt multinationalt selskab der skal tjene penge, men i og for sig dig selv, og det projekt du gerne vil støtte. I er jo ikke tvunget til at være medejere, og dette er reglerne, som de nu engang er blevet besluttet af dem der står for projektet.
Skrevet 8. juni 2006 18 år Ser heller ikke problemet. Er også vant med å betale løpende utgifter osv. selv om man er andelseier. Jeg er f.eks. andelseier i et fly. Skal jeg forvente å fly gratis av den grunn? Det koster å delta som man sier
Skrevet 8. juni 2006 18 år Hei jeg har noen spørsmål til dette! 1. Hva blir man andelseier i ? er det foreningen eller er det i simulatoren? 2. Hvist jeg går inn med en andel, hva koster den og hvilken medbestemmelses grunnlag vil jeg få? er det noen som dominerer eierskapet? Dette er spørsmål som jeg synes er av meget stor interesse, om jeg skal kjøpe en andel.
Skrevet 8. juni 2006 18 år Svar på alle sprøsmålene her er vel besvart i vedtektene til NSC så vidt jeg kan se. Visst dere ser i signaturen til trådstarter finner dere link til hjemmesiden. Må bare si at jeg synes det hadde vært veldig merkelig om andelslag betyr at det er gratis å bruke den. Dersom alle medlemmene hadde fått flydd gratis hadde jo andelene blitt brukt opp ett en ikke alt for lang tid vil jeg tro. Å delta i et andelslag vil si at man kjøper noe i fellesskap fordi man ikke kan eller vil betale alt selv, men alikevel koster det å bruke den, og det kommer nesten alltid i tillegg.
Skrevet 8. juni 2006 18 år Svar på alle sprøsmålene her er vel besvart i vedtektene til NSC Hei. Desverre er ikke vedtektene på nettet de gjeldene lengre. Hjemmesiden er ikke oppdatert på lenge og det beklager vi veldig. Ta kontakt med Magnus eller meg for en prat, eventuellt for å titte på "doningen" så forteller vi gjerne forutsettningene for å være andelseier mm. Prosjektet er stort og vi gjør dette på fritid mm, noe som gjør at det drar litt ut på tiden iforhold til det vi håpet på ved start. Men vi er snart i mål, og vi gleder oss som barn til dette er igang. Kay-Tak ligger inne som en av 12 flyplasser. Gleder meg til å fly den app,en med DC10ern. Jan
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.