Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eurotestene er TRAGISKE. De kommer med urelevante idiotiske spørsmål, og hinter til amerikanske og sør-europeiske kart.

 

Jeg mener at man burde bestå Eurotest for å bli S, deretter ber man vaccsca og å gå videre til SS og C, etterhvert som man får timer osv. Deretter kan VACCSCA-folk teste kanditaten på msn eller som OBS.

Skrevet
Eurotestene er TRAGISKE. De kommer med urelevante idiotiske spørsmål, og hinter til amerikanske og sør-europeiske kart.

 

Jeg mener at man burde bestå Eurotest for å bli S, deretter ber man vaccsca og å gå videre til SS og C, etterhvert som man får timer osv. Deretter kan VACCSCA-folk teste kanditaten på msn eller som OBS.

 

Flott at du deler dine meninger!

Men så lenge du skriver bare her og ikke på Vaccsca sitt forum, eller bruker mail så vil aldrig noe skje med dette!

Skrevet

Sant nok, men jeg orker ikke å være aktiv på det forumet. Er medlem av nok forumer fra før, har ikke allverdens tid til PC-greier for tiden.

10 NAM journaler, 6 siders innlevering, muntlig KRL osv osv denne uken. Heldigvis slipper jeg 2-3 prøver "" Så vet dere det... sikkert livsviktig informasjon.

Skrevet
jeg likte den.. det betyr at vi får flere bemanna flyplasser enn bare ENGM

 

Skal ikke legge meg bort i denne saken. Men hadde vært veldig bra om vi hadde fått ATC-dekning andre steder i landet også. Er rimelig lei Gardermoen, men det er jo som regel der det er ATC-dekning :/ .. Er mye mer spennende med en mindre flyplass med masse traffik ""

Skrevet

Men at man skal nærmest slutte å bemanne CTR er jo helt sykt...

Greit å bemanne Gardermoen, Flesland og Værnes, men det er jo også et poeng at man dekker området mellom, og det kan kun fåtallet gjøre.

 

De fleste SS og flere S jeg kjenner kan KNIRKEFRITT kontrollere en CTR-posisjon.

Jeg er mer med på at man må få en spesiell utsjekk av VACCSCA for å kunne bemanne posisjoner utenom APPs på flyplasser utenom CA, uavhengig av om man er S eller C3.

 

Eurotest er noe herk. Jeg mener at når en S har nådd et visst antall timer kontakter han VACCSCA om ønskelig og ber om videre trening. VACCSCA-instruktøren tester kandidaten i teori og praktisk, før han består/stryker.

Skrevet
Eurotestene er TRAGISKE. De kommer med urelevante idiotiske spørsmål, og hinter til amerikanske og sør-europeiske kart.

 

Jeg mener at man burde bestå Eurotest for å bli S, deretter ber man vaccsca og å gå videre til SS og C, etterhvert som man får timer osv. Deretter kan VACCSCA-folk teste kanditaten på msn eller som OBS.

Det finns naturligtvis frågor i Eurotest som inte är de bästa, det är jag den förste att erkänna.

 

Jag skrev detta i VACCSCA-forumet som svar på din fråga:

 

If there are members who have problems with the test, please contact Christian Sager, an instructor or me and we will discuss the technical questions and point to where the answers are - but we will of course not give the correct answers to the test questions. Ask us before submitting the test. No members should fail the test because there are errors in the test. If a member has the technical knowledge, he or she should pass the test. But we cannot change a test that has already been submitted, so ask us BEFORE submitting in the test.

 

Som en annan kommentar verkar det som om några av er har för stor respekt för C rating. Om ni redan har suttit CTR och är vana vid den positionen blir inte träningen till C rating speciellt omfattande.

Skrevet
Får vel bare ta noen tester og utsjekker da... selv om jeg fortsatt lurer på hva VACCSCA skal finne på når alle har C rating og sitter på ENGM """"

 

edit: Eller CA's for den del...

 

Er det ikke opplagt at det da innføres SC rating på CTR? Det jeg lurer på er hva de skal finne på når alle er SC...

Skrevet

Vi vil nok ikke ha bare C rating ATC'er til slutt.. minst ikke så lenge som vi får nye aspiranter.

 

Målet er å få flere, ikke bare C ratede, samt å få spredt de ATC'ene vi har på flere steder enn bare ENGM (og ESSA og EKCH).

Skrevet

Både piloter og flygeldere må ta ansvaret her.

 

Alle flyr til/fra ENGM (grovt sett.) og derfor setter ATC's seg der.

Selvsagt hender det at ATCs setter seg andre steder, men da tar det ofte en time eller to før det kommer litt trafikk.

Det er ikke noe gale med å bemanne ENGM, men å ikke bemanne andre flyplasser er feil.

Husk at ikke alle ruter inkluderer ENGM, det finnes ruter mellom de andre flyplassene også! ""

 

Det som ville vært mest logisk var en bemanning av disse flyplassene i prioritert rekkefølge:

 

Oslo Gardermoen

Bergen Flesland

Stavanger Sola

Trondheim Værnes

Bodø/Kjevik/Ålesund/Tromsø/Bardufoss/Kvernberget osv

 

I tilegg er disse CTR-stasjonene i prioritert rekkefølge naturlig å bemanne:

Oslo Control - Dekker Stavanger + evt. Bodø S avhengig av tfc

Stavanger Control - Dekker Oslo og el. Bodø S avhengig av tfc

Bodø Control - Dekker sitt eget området ( "") og ENOB.

Skrevet

er litt uenig med din 'prioriteringsliste' der.. Men det hefter egentlig ikke siden vi ikke har noen regler på hva som må bemannes før andre..

 

Har jeg lyst å sitte Værnes eller ENBO_S/ENTR så gjør jeg det, selv om ENGM/ENOS ikke er på, og som regel så fører det til mer trafikk i MidtNorge.. fra hele Europa.

Piloter er glade for å få fly til andre steder enn Gardermoen.

Skrevet

Men jeg tviler sterkt på at det blir noen Mer trafikk til andre flyplasser når den nye reglener trer inn... Men tiden vil vise...

 

Jeg har også Snakket med 2 ATCèr som vurderer og Kutte ut ATC i norge og heller starte i andre land...

Skrevet

Eg må seie at det vert litt einsformig og fly på vatsim når det som oftast er Gardermoen som er oppe. Då blir det som regel for min del, Bergen-Oslo-Bergen. Og den ruta kan eg snart fly i blinde. Det er mykje kjekkare og fly til andre plassar iblant. Det som er veldig artig er viss det sit folk på ei stripe oppe i Nord, i tillegg til Gardermoen seff. Då kan ein ta utgangspunkt i Gardermoen og fly. Eg må seie at eg gledar meg til å sjå konsekvensane av desse endringane som no vert igjennomført rundt juletider.

Skrevet

Skulle bare si at servicen vi får av vår chief er av ypperste klasse! Når ledelsen av VACCSCA er så opptatt av at vi skal lære, bli bedre og trene for å bli enda bedre så burde ikke disse nye reglene være annet enn en inspirasjon til å jobbe seg høyere opp i ATC-hierakiet!

 

Takk til Marek for å ta seg tid til en halvtimes gjennomgang av min teoritest. Nå er jeg klar for trening! ""

Skrevet
Samme her "" Takket være Marek som pointa ut et par misforståelser og dumme feil klarte jeg C1 prøven i dag ""

 

Her ser vi virkelig at det hjelper aa snakke med en annen om slike ting.

Jeg vet om mange som har slitt med provene, men som har faatt de til med en liten "diskusjon" med en annen.

staar man fast, saa hjelper det som regel aa faa inspill fra andre ""

 

(beklager "aa" men det mangler noe paa tastaturet her "" )

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...