Skrevet 21. mai 2006 18 år http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2782797/ Men SAS296 (Returen) flyr så det er nok ikke no serriøst da!
Skrevet 21. mai 2006 18 år Jeg vil nå kalle det alvorlig når et fly mister deler i lufta. Ikke er det særlig hyggelig for den stakkaren som måtte få den i hodet heller.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Ikke er det særlig hyggelig for den stakkaren som måtte få den i hodet heller. Nei, han blir nok litt vinglete.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Hadde den havnet i min bakgård hadde jeg ikke nevnt det til noen, men bare pent og pyntelig gått stille og hentet den for å ha den på veggen.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Nei, han blir nok litt vinglete. Fantastisk ordspel Er nok litt skummelt når ting ramlar av flyet ja
Skrevet 21. mai 2006 18 år Hehe Men hvordan kan plutselig en winglet dette av...? Skjønner ikke helt det, de skal vel sitte godt fast for å si det sånn!
Skrevet 21. mai 2006 18 år Kjempe morsomt for de som nettopp har vært på et langt flyskrekk-kurs rett før, og ser at plutselig deler av vingen detter av
Skrevet 21. mai 2006 18 år Rart ikke Luftfartsnyhetenes nettutgave virker til å ha fått nyss om dette enda, men de kanskje andre ting å gjøre enn å følge med her inne en søndags ettermiddag.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Vel, er vel strengt tatt ikke så rart, siden det så langt kun ser ut til å være et rykte på verdens største fly-sladreforum... Er jo ikke engang bilder...
Skrevet 21. mai 2006 18 år For å ha det på det rene - Jeg har INGEN ting imot å få en Winglet landende i hagen min!!!
Skrevet 21. mai 2006 18 år He he, verre hvis man hadde fått en slik i hodet da - tror vi fort kan snakke litt "blodsøl" da.. (les: DOA) Hvis denne hadde landet i en hage i USA, tenker jeg SAS hadde fått millionsøksmål raskere enn de hadde klart å si "opps"..
Skrevet 21. mai 2006 18 år Men hvordan kan plutselig en winglet dette av...? Skjønner ikke helt det, de skal vel sitte godt fast for å si det sånn! Sånt har skjedd før i enkelte tilfeller, er kreftene store nok vil en winglet falle av. Husk, mange deler er laget for å svikte ved en viss belastning. En vil heller at en del skal svikte, enn at belastningen skal øke mer og ta med seg større deler
Skrevet 21. mai 2006 18 år Bra det er Winglet'en som falt av og ikke alle de andre delene mens Winglet'en ble igjen
Skrevet 21. mai 2006 18 år Vel, er vel strengt tatt ikke så rart, siden det så langt kun ser ut til å være et rykte på verdens største fly-sladreforum... Er jo ikke engang bilder... Bilder er ute...
Skrevet 21. mai 2006 18 år Hej Hvem siger den sad der før flyvning ?, dispatch er så vidt jeg ved mulig uden Wing-let(s), det foto beviser ingenting.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Hvorfor må det alltid være noen som aldri tror på ting, uansett hvor godt det blir bevist? Og absolutt må kvervulere videre? Over til noe annet, hvordan påvirker det egentlig flyegenskapene om en winglet faller av? Kunne tenkt meg at den krenger litt mot venstre f.eks... Blir jo mer drag der.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Over til noe annet, hvordan påvirker det egentlig flyegenskapene om en winglet faller av? Kunne tenkt meg at den krenger litt mot venstre f.eks... Blir jo mer drag der. Ja, en vil få litt mer drag på den ene vingen, og må da gi mer thrust på den ene motoren for å kompensere, men dette er bare marginalt. Men det fører jo til et litt høyere drivstofforbruk. (og dessuten får en vel også en payloadbegrensning siden en mister en del løft.)
Skrevet 21. mai 2006 18 år Seriøst. Dere ser vel at det bildet er redigert!?! (Vi tar en ny Helios-diskusjon, eller hva?)
Skrevet 21. mai 2006 18 år Som en annen sier, så er det ikke sikkert denne delen har løsnet fra flyet innflight, men derimot så kan den ha blitt skrudd av før avgang fra CPH. Er ikke noe problem å få dispensasjon til å fly uten en winglet. Returen fra Washington DC til CPH med dette samme flyet gikk på rute (uten at noen ny WL ble skrudd på, etter hva jeg erfarer) noe som tilsier at dette er mer planlagt, en et uhell... (også kan det jo være et fake bilde også da )
Skrevet 21. mai 2006 18 år Har lest et sted at wingletsene reduserer luftmotstanden med 4%.. Stemmer sånn ca det, men det avhenger av type, er jo mange forskjellige designs. Hvordan de forskjellige designene er i forhold til hverandre kan enkelt vises slik: ordinære vinger < wingfences < winglets < blended winglets/raked wingtips. Blended winglets og raked wingtips reduserer drag med 4+%.
Skrevet 21. mai 2006 18 år En B747-400 er faktisk sertifisert for å TA AV med bare en winglet. (sannsynligheten for å miste 2 er så liten at Boeing gadd ikke å sertifisere for det selv om det sannsynligvis går enda bedre) Så dette er en bagatell i seg selv rent sikkerhetsmessig. Det interessante er mer HVORFOR den datt av.... . M
Skrevet 21. mai 2006 18 år En B747-400 er faktisk sertifisert for å TA AV med bare en winglet. (sannsynligheten for å miste 2 er så liten at Boeing gadd ikke å sertifisere for det selv om det sannsynligvis går enda bedre) En 744 kan fly uten winglets, 744D er beviset på det Men, den ble sertifisert for å fly uten. Så dette er en bagatell i seg selv rent sikkerhetsmessig. Det interessante er mer HVORFOR den datt av.... . Den datt ikke av, ser ut som om den ble demontert pga et uhell på Kastrup, og flighten til IAD ble seks timer forsinket pga demonteringen.
Skrevet 21. mai 2006 18 år Den datt ikke av, ser ut som om den ble demontert pga et uhell på Kastrup Damn!! Og jeg som har gått rundt i hagen her hjemme i håp om å finne den så jeg kunne pryde veggen litt. Man vet jo aldri. "Next time it could be you who get a free winglet from the sky"
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.