Posted May 18, 200619 yr Ser på engelske Sky News nå at den første A380 i England skal lande på Heathrow ca. kl.12 . De har gjort klar en egen runway til dette vanvittig store flyet. Det var bl.a intervju med testpiloten og en del video av takeoff/landing. Gleder meg til selv å få oppleve en tur snart
May 18, 200619 yr Author Ja tok litt feil av tiden , akkurat nå er den på vei ned, kan følges live på sky eller div. web linker.
May 19, 200619 yr Videon ligger på Aftonbladet.se nede til høyre. Men, er det bare revers på 2 motorer på A380 ?
May 19, 200619 yr Er visst bare på to motorer ja... Trodde ikke det selv for en stund siden Er for at ikke støv og slikt skal blåses inn i motorene tror jeg. Så ut som det var ganske mye vind. Sjekk bruken av rudder på short final!
May 19, 200619 yr Men, er det bare revers på 2 motorer på A380 ? Det stemmer Siden de ytterste motorene ikke alltid er over hard overflate kan de virvle opp materiale som er høyst uønsket i en motor (FOD). Siden reversen blåser framover mens motoren fortsatt suger inn luft forfra blir støvet blåst opp og sugd inn i motoren. Det unngås ved å bare ha revers på motorene som er over asfalt/betong.
May 19, 200619 yr For video: -Gå inn på Aftonbladet.se -På menyen til venstre er det en "Valj avdeling" rullegardin, velg 'Nyheter'. -Et nytt vindu åpnes, og på menyen til høyre her finner du "Her lander værdens størrste passersjerfly", og et bilde at uhyret. Når det gjelder motorreverseringen... Fra denne vinkelen ser det jo ut som om motorene er godt inne over hard bane? Hadde det ikke vært likegreit om funksjonen for revers lå på de motorene også? En trenger jo ikke bruke dem ved smale rullebaner...
May 19, 200619 yr Når det gjelder motorreverseringen... Fra denne vinkelen ser det jo ut som om motorene er godt inne over hard bane? Hadde det ikke vært likegreit om funksjonen for revers lå på de motorene også? En trenger jo ikke bruke dem ved smale rullebaner... De to ytterste motorene er ca 30m fra centreline, dvs omtrent på kanten av hva de bredeste ordinære rullebanene er brede. En ting er at reversere her ute fører med seg større fare for å dra inn FOD, en annen ting er at det ikke har spesielt mye å si for bremseytelsen uansett, og for det tredje, så spares det en hel del vekt ved å ikke ha reversere på de ytterste motorene.
May 19, 200619 yr "at least at this stage the allmighty 380 has thrust reversers only on #2 and #3. That's because it's wingspan is much wider than any other plane landing on any other runway, and the risk of sucking in unwanted objects in the outboard engines is a factor. Last but not least it doesen't need thrust reversers on all 4 to stop." Så der fikk du svar på det også - "it doesen't need thrust reversers on all 4 to stop."
May 19, 200619 yr Men burde ikke dette kunne medføre FOD når flyet gir full gass ved takeoff, og disse motorene super inn luft rett over bakken utenfor stripa?
May 19, 200619 yr Men burde ikke dette kunne medføre FOD når flyet gir full gass ved takeoff, og disse motorene super inn luft rett over bakken utenfor stripa? Det er derfor det stilles krav til flyplasser hvor A380 normalt skal operere om soner med fast dekke i en viss bredde fra centerline. Forøvrig, for å være presis, fra senter av motor #1 til senter av motor #4 er det 51.4 meter (og hver motor har en diameter på ca 3,5 meter.)
May 19, 200619 yr Vel, FOD blir nok ikke sugd opp fra bakken, men det blåses bakover. Når man reverserer motoren blåses materiale opp og framover for så å gå inn i motoren igjen
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.