Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det er helt spørrs hva som er i "1 gallon", altså "gallon" har ikke noe med vekt å gjøre, men mengde. Så 1 gallon med bly veier ikke like mye som 1 gallon med aluminium.

 

Alex.

Skrevet

Gallon er en måleenhet for volum, ikke masse.

 

1 britisk gallon tilsvarer ca. 4,55 l.

1 amerikansk gallon tilsvarer ca. 3,79 l.

 

Hvis det er Jet A-1 du skal konvertere, må du vel finne tettheten og finne ut antall kilo pr. gallon også gange opp. Er ikke noen ekspert på det her, så jeg vet ikke om det er så lett å finne tettheten til bensin.

Skrevet

Du må først regner ut hvor mye en gallon er i liter, og så må du vite densitet på f.eks drivstoffoljen (fuel) og bruke denne faktoren for å få dette i kg. Ettersom jeg har skjønt, bruker flyselskapene fuel i kg på flyene, og ikke i liter så greit å vite fremgangsmåtene for å finne svaret.

 

Truls

Skrevet

Jeg bruker denne . Her har du omregning av "allt". Josh Madison har kastet bort tid på nettet siden 1993 som han skriver, - og er nesten navnbror med Edison. Stoler på ham.. ""

Håper den kan gi deg svar..

Skrevet

Cato. Litt flisespikkeri.

1 liter FERSKVATN veg 1 kg. 1 lite SALTVATN (Normalt sjøvatn) vek 1.03 kg

Skrevet

Skal man først flisespikke får man gjøre det ordentlig ""

Hvor mye en liter vann veier avhenger nemlig av temperaturen ""

 

Wikipedia har forøvrig mye iformasjon, f.eks om Gallon

Skrevet

Sjølvsagt. Er berre ikkje så vant med å rekne ut ifrå temperatur. Me nyttar std temperaturar på ca 10 grader C ved våre utrekningar. (Som forøvrig kun gjeld ved bruk av heveballong under dykking for å ta opp diverse saker og ting som ikkje får plass i fangstnettet. TD stoooor fisk eller andre "skattar".)

Skrevet

Ved fueling av fly regnes 1 liter fuel som ca 0.810kg +/- etter tempratur.

Fueling selskapene leverer eksakte tall 2 til flere ganger pr dag men på en tur ENVA ENGM kan man bruke 0.810 da det vil utgjøre så liten forskjell på vekten.

Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo.

 

Link til en nyttig tabell: http://members.aol.com/tspquinn/units.html

Skrevet
Ved fueling av fly regnes 1 liter fuel som ca 0.810kg +/- etter tempratur.

Fueling selskapene leverer eksakte tall 2 til flere ganger pr dag men på en tur ENVA ENGM kan man bruke 0.810 da det vil utgjøre så liten forskjell på vekten.

Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo.

 

Link til en nyttig tabell: http://members.aol.com/tspquinn/units.html

 

Jasså? Man skal ikke ta en liter fuel for en liter fuel! 1l avgass 100LL veier 710-720 gram!

Skrevet
Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo.

 

Javel!

Hos oss går det i pund når vi får bestilling

 

Hørtes ut som du betvilte at det var mulig å ha KG som option. Stikker du hodet inn i en MD80 eller 737 til SAS så får du KG som unit i displayet. Tror du de gutta gidder å bestille pund når de skal ha fuel? ""

 

WIF har pund option ja

Skrevet
Flyverne angir antall kilo de vil ha så er det opp til oss å få dette riktig med liter/kilo.

 

Javel!

Hos oss går det i pund når vi får bestilling

 

og hos oss så går det både i pund og kilo ""

Skrevet

Stikker du hodet inn i en MD80 eller 737 til SAS så får du KG som unit i displayet. Tror du de gutta gidder å bestille pund når de skal ha fuel?

 

Sist jeg sjekket hadde det enda ikke vært noe MD eller 737 nede i vadsø ""

Jeg for min del har ikke jobbet på andre flyplasser,så hvordan det skjer andre plasser kan jeg ikke uttale meg om ""

Skrevet

...og så stiller dere bugs'ene på tankmålerene til halve bestillingen på hver tank, og fyller til det stopper av seg selv..?

 

Kan missforståes!

Får vi bestilling på 3000 pund setter vi 1500 på hver tank ""

Skrevet
På grunn av at SAS Braathens bruker KG. De er vel misunnelige. Ikke sant?:D

 

God 17.mai

 

Tror faktisk ikke det er så mange som er misunnelige på SASBU nå for tiden.

 

Men Q400 har jo mye større tanker enn 1/300 serien, så tror de gikk over til kilo, så de sku slippe å bestille 11000 pund, istede for 5t. men dette er bare noe jeg tror altså "" kan alltids finne ut av dette, men ikke nå ""

Skrevet

Og grunnen til at de benytter kilo og ikke volum (liter osv), er vel at volumet endrer seg etter trykk/temperatur, mens vekten er konstant? Eller er jeg helt på jordet nå..?

Skrevet

Bortsett fra at det er massen som er konstant, mens vekt som er en kraft strengt tatt varierer litt med gravitasjonsakselerasjonen.

 

Får håpe grunnen til at Bombardier begynte med kg (hvis dette ikke bare er WF-option) er at de fikk ut fingern og skjønte at det er metriske systemet/SI-systemet som "shall prevail" ""

Skrevet

Hehe..

Høyde i fot, distanse i nautiske mil (bortsett fra sikt som skal være i km) og fart i knop, men that's it! ""

 

Også må alle snakke engelsk på store plasser da.

 

Men mer tilbake til originale spørsmål:

For avgas: 1 US gallon = 6 lbs.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …