Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt og tenkte litt.

Litt sent en kveld satt jeg og tenke litt fly kontra bil. En bil har en girkasse for å kunne kjøre fortere en motorern. (Missforså meg rett.) Dette gjør også at motoren kjører på et lavere turtall og derfor bruker mindre bensin. Kunne det ikke da monteres girkasser i fly? I allefall i propell-fly. På den måten kunne motoren gå på en lavt turtall, og spare både på slitasje og bensin. Mens propellen gikk like fort, eller fortere rundt.

Noen med kraftige motsetninger?

Kristoffer Tonheim

(En litt overtrøtt tenker.)

[Endret av Kristoffer Tonheim 04-02-2001.]

Skrevet

Endel fly har faktisk gearkasse, men iform av variabel stigning på propellen. Dvs at når propellen vil øke turtallet fordi flyet går fortere så vil stigningen på propellen øke og turtallet holder seg. Ergo skuffes mere luft gjennom propellen. Constant speed propeller heter dette.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Skrevet

Problemet med propellere er ikke å få dem til å gå fort nok rundt, men det motsatte. Hvis for mye av propellerbladene kommer over lydhastigheten mister de effekt - og selv om spissene kan være supersoniske gjør dette seg ikke så godt i våre støybevisste dager....

Derfor sitter det et utvekslingsgir i mange stempelmotorer (og alle turbinmotorer)som reduserer omdreiningstallet. Men noen variabel utveksling har jeg ikke hørt om noen gang (se å få den kjerra ut av første, da.....) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Med vennlig hilsen

------------------

John Andreassen

LN-NRK

Skrevet

Tenkte vel litt i en annen retning.

At når propellen hadde den ønksede hastighet, d.v.s. RPM.

Så kunne man sette flyet i et høyere gir, og på den måten gjøre at motoren gikk saktere og brukte mindre bensin, mens propellen holdt den ønskede RPM.

Hovedpoenget var å spare bensin slik at man fikk større rekkevidde.

Skrevet

Mener å huske at en italiensk fabrikk forsøkte to

(fra cockpit) velgbare gir på den utgående akslingen.

Dette i forbindelse med den ganske heftige

konkurransen flyfabrikkene (og landene) imellom

i air racing før krigen (shneider osv.)

Så vidt jeg husker ble det hele fort forkastet da

de ikke greide å få clutchen til å holde.....

Dette var jo også i de samme årene som regulerbar

pitch og deretter constant speed propellere kom

i bruk og løste problemet.

Skrevet

Kan tenke meg det ville lukte svidd clutch på flyplassene verden over hvis man skulle kunne gire.

Skrevet

Kristoffer:

Forskjellen på en bil og et fly med propeller er at hjulene på bilen skal kunne rotere (med kraft) over et område fra 0 til topphastighet, mens flypropellen ikke behøver å trekke mens den står stille... Tenk deg en bil som aksellererer fra rødt lys - det trengs masse kraft med nesten ingen omdreininger på hjulene. Derfor 1. gir. En flypropeller har allerede et par tusen omdreininger når flyet påbegynner avgangen, og med en vribar propeller kan man tilpasse RPM til hele tiden å ligge i det mest effektive området. For å spare brennstoff når man er kommet opp i hastighet, dreier man bladene til grovere stigning (RPM går ned), samtidig som man reduserer "gassen" til et matchende nivå og evt. gjør luft/bensinblandingen magrere. Mengden kraft som behøves øker kraftig med flyfarten (luftmotstand av ymse slag), og derfor kreves det mye energi ved høye hastigheter. Det får man bare hvis motoren kan arbeide i sitt mest effektive område. En bil opererer ikke i så store hastigheter, og kreftene (friksjon og luftmotstand) som skal overvinnes ved marsjfart er relativt mindre. Bilen trenger derimot mye kraft for å aksellerere eller kjøre opp Trollstigveien, og derfor behøves lavere gear for at motoren kan få gå fort nok.

Forvirrende??? Det synes jeg også ved gjennomlesning [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

La meg si det sånn: Noen langdistanseløpere løper med lange skritt, mens andre beveger bena fortere. Det avhenger av muskulatur og benlengde hva som fungerer best for den enkelte. Men hvis de kommer i mål samtidig, og veier det samme, har de brukt like mye energi ("bensin")! Det hele dreier seg om å tilpasse maskineriet til oppgaven. Flymotor / propellerkombinasjoner (i alle fall for "reisefly") er konstruert for å være mest effektive i marsjhastighet, og det er derfor lite besparelser å hente der.

Fremdeles forvirrende? Javel, da - - [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Hilsen

------------------

John Andreassen

LN-NRK

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...