Kristoffer Tonheim Skrevet 4. februar 2001 Skrevet 4. februar 2001 Satt og tenkte litt. Litt sent en kveld satt jeg og tenke litt fly kontra bil. En bil har en girkasse for å kunne kjøre fortere en motorern. (Missforså meg rett.) Dette gjør også at motoren kjører på et lavere turtall og derfor bruker mindre bensin. Kunne det ikke da monteres girkasser i fly? I allefall i propell-fly. På den måten kunne motoren gå på en lavt turtall, og spare både på slitasje og bensin. Mens propellen gikk like fort, eller fortere rundt. Noen med kraftige motsetninger? Kristoffer Tonheim (En litt overtrøtt tenker.) [Endret av Kristoffer Tonheim 04-02-2001.] Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 4. februar 2001 Skrevet 4. februar 2001 Endel fly har faktisk gearkasse, men iform av variabel stigning på propellen. Dvs at når propellen vil øke turtallet fordi flyet går fortere så vil stigningen på propellen øke og turtallet holder seg. Ergo skuffes mere luft gjennom propellen. Constant speed propeller heter dette. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Timmy Brandt Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 skal det være med eller uten reverse? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 "Revers" er vel ikke uvanlig på turboprop-motorer, men da ikke i den forstand at man skifter dreieretning på propellen.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth_G_S@hotmail.com Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Revers er vel faktisk ganske så vanlig både på turboprop og jet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Timmy Brandt Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 jo....jeg vet jo egentlig at det er revers på de fleste fly. men det jeg tenkte på var revers i luften =) for det er vel snakk om at girkassa skal brukes etter du har tatt av??....jaja....kjedelig diskusjon. jeg melder meg herved av...bortevekk ! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Siter
John Andreassen Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Problemet med propellere er ikke å få dem til å gå fort nok rundt, men det motsatte. Hvis for mye av propellerbladene kommer over lydhastigheten mister de effekt - og selv om spissene kan være supersoniske gjør dette seg ikke så godt i våre støybevisste dager.... Derfor sitter det et utvekslingsgir i mange stempelmotorer (og alle turbinmotorer)som reduserer omdreiningstallet. Men noen variabel utveksling har jeg ikke hørt om noen gang (se å få den kjerra ut av første, da.....) [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Med vennlig hilsen ------------------ John Andreassen LN-NRK Siter
Kristoffer Tonheim Skrevet 5. februar 2001 Forfatter Skrevet 5. februar 2001 Tenkte vel litt i en annen retning. At når propellen hadde den ønksede hastighet, d.v.s. RPM. Så kunne man sette flyet i et høyere gir, og på den måten gjøre at motoren gikk saktere og brukte mindre bensin, mens propellen holdt den ønskede RPM. Hovedpoenget var å spare bensin slik at man fikk større rekkevidde. Siter
Erik Hoelsæter Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Mener å huske at en italiensk fabrikk forsøkte to (fra cockpit) velgbare gir på den utgående akslingen. Dette i forbindelse med den ganske heftige konkurransen flyfabrikkene (og landene) imellom i air racing før krigen (shneider osv.) Så vidt jeg husker ble det hele fort forkastet da de ikke greide å få clutchen til å holde..... Dette var jo også i de samme årene som regulerbar pitch og deretter constant speed propellere kom i bruk og løste problemet. Siter
Gjest Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Kan tenke meg det ville lukte svidd clutch på flyplassene verden over hvis man skulle kunne gire. Siter
John Andreassen Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Kristoffer: Forskjellen på en bil og et fly med propeller er at hjulene på bilen skal kunne rotere (med kraft) over et område fra 0 til topphastighet, mens flypropellen ikke behøver å trekke mens den står stille... Tenk deg en bil som aksellererer fra rødt lys - det trengs masse kraft med nesten ingen omdreininger på hjulene. Derfor 1. gir. En flypropeller har allerede et par tusen omdreininger når flyet påbegynner avgangen, og med en vribar propeller kan man tilpasse RPM til hele tiden å ligge i det mest effektive området. For å spare brennstoff når man er kommet opp i hastighet, dreier man bladene til grovere stigning (RPM går ned), samtidig som man reduserer "gassen" til et matchende nivå og evt. gjør luft/bensinblandingen magrere. Mengden kraft som behøves øker kraftig med flyfarten (luftmotstand av ymse slag), og derfor kreves det mye energi ved høye hastigheter. Det får man bare hvis motoren kan arbeide i sitt mest effektive område. En bil opererer ikke i så store hastigheter, og kreftene (friksjon og luftmotstand) som skal overvinnes ved marsjfart er relativt mindre. Bilen trenger derimot mye kraft for å aksellerere eller kjøre opp Trollstigveien, og derfor behøves lavere gear for at motoren kan få gå fort nok. Forvirrende??? Det synes jeg også ved gjennomlesning [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] La meg si det sånn: Noen langdistanseløpere løper med lange skritt, mens andre beveger bena fortere. Det avhenger av muskulatur og benlengde hva som fungerer best for den enkelte. Men hvis de kommer i mål samtidig, og veier det samme, har de brukt like mye energi ("bensin")! Det hele dreier seg om å tilpasse maskineriet til oppgaven. Flymotor / propellerkombinasjoner (i alle fall for "reisefly") er konstruert for å være mest effektive i marsjhastighet, og det er derfor lite besparelser å hente der. Fremdeles forvirrende? Javel, da - - [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Hilsen ------------------ John Andreassen LN-NRK Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Jeg syntes det var en glimrende forklaring jeg, John! Så, dere har peiling på fysikk også dere i NRK? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Bjørn Olav Siter
Anders Presterud Skrevet 5. februar 2001 Skrevet 5. februar 2001 Apropos... Finnes/fantes det fly med drift på hjulene. Hovedsaklig til å taxe mener jeg altså, fart på hjulene vil jo ikke skape så mye varig løft akkurat. ?? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.