Andreas Eriksson Skrevet 2. februar 2001 Skrevet 2. februar 2001 Jag behöver inte direkt beskriva denna rapporten, du bör läsa den. MD-82, LN-RMN/MD-82, OY-KHT Rullebane 01L, på Oslo lufthavn Gardermoen Lufttrafikkhendelse, ”Runway incursion” http://www.aaib-n.org/rapporter%202001/rapport%206-01.htm"'>http://www.aaib-n.org/rapporter%202001/rapport%206-01.htm" TARGET=_blank>http://www.aaib-n.org/rapporter%202001/rapport%206-01.htm Mvh Andreas Eriksson Siter
Andreas Eriksson Skrevet 2. februar 2001 Forfatter Skrevet 2. februar 2001 Det var den samma saken som slog mig, en fruktansvært onødig olycka som man hade hoppats på get mer fokus på detta problemet med kommunikation mellan ATC och flyg. Något som slog mig i rapporten var hur lika "callsign" var SAS347 och SAS327, om man tænker på sina egna erfarenheter från SB/Flightsim med voice så vet man att detta KAN ibland bli problem om man inte hør riktigt eller har mycket att gøra. Andreas Eriksson Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 2. februar 2001 Skrevet 2. februar 2001 Virkelig spennende lesning, og jeg håper jaggu at noen innskjerper bruk av headset på de flyene! Med litt uflaks der så hadde du fått samme ulykken som på Tenerife for mange år siden, bare i en mindre skala (Tenker da selvsagt på de to B747 som braket sammen på rullebanen).... ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth_G_S@hotmail.com Siter
Helge Bø Skrevet 3. februar 2001 Skrevet 3. februar 2001 Denne rapporten viser jo at det ble gjort feil både fra flyvelederen, den ene fartøysjefen og OSL. Det mest skremmende etter min mening er flyvelederen som klarerer SK327 for takeoff fordi han antar at SK347 er klar av banen, uten å forsikre seg om dette. En slik tabbe bør kvalifisere til avskjed. Jeg fikk sparken da jeg gjorde noe lignende i ATC-simulatoren Tower... Ellers er det jo merkelig at fartøysjefen på SK347 taxer tilbake på rullebanen mot A7 uten å be om klarering for dette. Det er også utrolig at OSL bruker en rullebane som er så glatt av et middels stort fly av typen MD-80 misser flere planlagte avkjørsler før det klarer å stoppe. Fartøysjefen på SK327 holdt heldigvis hodet kaldt som ikke avbrøt takeoff på den glatte banen. FLAKS, at avstanden mellom flyene var såpass stor, gjorde at dette ikke endte i en katastrofe. Det var jo over 200 personer i de to flyene. Og hvordan er det mulig at det er tillatt å ikke bruke headset? Jeg trodde faktisk at dette var påkrevd for alle piloter, det jo uhyggelig at dette flyet ikke oppfattet flere viktige meldinger. Mvh Helge Bø. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.