Jump to content

Featured Replies

Posted

Her følger ett par historier jeg ble fortalt av en gammel flymekaniker da jeg tok timer hos Trønderfly på 90-tallet. Om de er helt sanne vet jeg jo ikke, men artige er de jo:

 

Supercub'en:

 

Ved forsvarets flygerskole hadde de Piper Super Cub som OP fly.Disse er jo kjent for å kunne fly megasakte. Gutta hadde det artig med å fly disse i sterk motvind. En skøyer bestemte seg for å fly forbi skolesjefens kontorvindu i så heavy motvind at groudspeed ble noen knop i minus. Etter dette ble følgende memo sendt ut fra skolesjefen: "Det skal ikke, under noen omstendigheter, drives reversflyging med skolens materiell". ""

 

Minimum airspeed:

 

En solo-elev kommer inn fra fjorden, og har bedt om landing "litt" tidlig. Flygeleder har gitt go. Inn bak kommer en SAS-maskin. Jetmaskina holder god fart inn. Flygeleder vil ikke stresse solo-duden med å avbryte landinga, og bestemmmer derfor å bremse jet'n. Følgende samtale utspiller seg mellom tårnet og jet'n:

 

Tower: reduce your airspeed.

 

Jet: reducing airspeed.

 

Tower synes ennå det går vel fort: reduce your airspeed some more.

 

Jet: reducing airspeed.

 

Tower ser at eleven ikke har god nok klaring.Ny mld: reduce your airspeed some more.

 

Den som tydeligvis er kaptein i jet'n svarer: Do you know the minimum airspeed on this airplane?

 

Kvikt fra tower: Negative sir, but you can ask your copilot. ""

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...