Skrevet 29. januar 2001 23 år Hvis jeg følger UP 600 som går i omtrent rett linje mellom Gardermoen og Tromsø, så vil denne ruten mellom punktene RIGNA og GILEN veksle mellom å være i norsk luftrom og svensk luftrom. Vil man som fly forholde seg til norsk ATC selv om man vil være godt inne i svensk luftrom (f.eks øst for Trondheim), eller vil man måtte switche over til Sundsvall når man beveger seg over FIR-grensen? De med AIP kan finne kartet ENR 6.2 - 5 og vil fort skjønne hva jeg spør om her. Håper noen kan ha et svar på hvordan dette fungerer i praksis. Hilsen Kjell Arild
Skrevet 29. januar 2001 23 år Fly fra Gardermoen til de nordligste plassene (altså de som ikke flyr via MERAK) flyr ut av norsk territorium og sendes over til Sundsvall (132,15 MHz). Dette var faktisk også tilfelle allerede før okt.98-omleggingen av flyrutene. Jeg tenker da på SAS' sommerrute fra Fornebu til Alta. Når det gjelder grenseområdene mellom Norge og Sverige så husker jeg to kart som svenskene publiserte på nettet rundt 8.okt 1998 og som viste noen områder hvor en av nasjonene hadde avgitt kontrollen til det andre for å få litt enklere geometri enn de uryddige grensene. (jeg fant GIF-bildet i mitt 'arkiv' og E-mailer deg en kopi) Gunnar [Endret av Gunnar Flak 29-01-2001.]
Skrevet 29. januar 2001 23 år Vet noen om flyene er på 132,15 hele tiden opp til ABAXI, eller om de skifter til en annen Sundsvall frekvens underveis? Eirik
Skrevet 29. januar 2001 23 år Sorry, jeg bor ikke så langt nord at jeg har mulighet for å høre det. Men kanskje noe svensker har oversikt over aktuelle frekvenser? Gunnar
Skrevet 29. januar 2001 23 år SAS overflyr også Finland på direktelegger Kirkenes - Tromsø. Tar pilotene på disse rutene kontakt med Rovaniemi eller Ivalo for orientering, eller er det tilstrekkelig at Rovaniemi får beskjed fra Kirkenes/Tromsø om takeoff og tidspunkt for passering? KjellM
Skrevet 31. januar 2001 23 år Sundsvall har 2 frekvenser. På vei nordover er det først 132.15, så 131.05. Husker ikke hvor byttet foregår. Etter 131.05 er det Bodø kontroll på 126.45. Husker ikke om det snakkes med finnene på vei til/fra Kirkenes.
Skrevet 31. januar 2001 23 år Et andet spørgsmål angående ruter mellem Syd- og Nordnorge. På det Route Facility Chart jeg har (02) er der mellem EVN og TGA en lysegrå rute, der hedder UZ101. Hvorfor er denne grå? Er det noget med FL? Samtidigt er der også mellem TGA og BNN en rute, der bare hedder SAS. Er denne rute kun forbeholdt SK-fly? Happy Landings Peter ------------------ N 57 02 70 E009 55 25
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.