Martin Kaareng Skrevet 30. januar 2001 Skrevet 30. januar 2001 Autopiloten klarer absolutt alt selv. Til og med roll-out på rullebanen går. Martin Siter
Hans Nikolai Førde Skrevet 30. januar 2001 Skrevet 30. januar 2001 Etter hva jeg har forstått etter å ha skumlest flere artikler på Internett, så er Boeing stolte av "å lansere Boeing 777 - det første flyet i Boeing-serien som kan lande helt av seg selv". Nettopp dette poenget ble også tatt opp i en dokumentar jeg bivånet på Discovery for ikke så altfor lenge siden. Dette skulle vel tyde på at Boeing 747-(200)IKKE er i stand til å lande helt av seg selv? Mvh. Hans Nikolai Førde Siter
Gjest Skrevet 30. januar 2001 Skrevet 30. januar 2001 quote: Hans Nikolai Førde skrev: Dette skulle vel tyde på at Boeing 747-(200)IKKE er i stand til å lande helt av seg selv? Mvh. Hans Nikolai Førde Jah, den måten flyet skulle lande på var noe "lettvint". Det begynte så greit, men jeg vil (på grunnlag av generell synsing) tro at det må legges inn mer nøyaktige referanser i autopiloten før det skal kunne gå an å lande perfekt på akkurat den rullebanen man vil. Andre syn på dette? mvh. Arne O. Øvstebø Siter
Andreas Pettersen Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 quote: Hans Nikolai Førde skrev: Dette skulle vel tyde på at Boeing 747-(200)IKKE er i stand til å lande helt av seg selv? Hvis PSS 747-400 simulerer dette riktig, (og det gjør den nok!), skjer dette helt automatisk hvis man er på en normal ils-landing. Men dette er altså en 400. Når det gjelder spoiler tror jeg også dette ble gjort riktig. "Just a notch" eller noe sånt, dvs at spoileren blir "armed" Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 Er det bare Boeing som kan lande selv? Siter
Anders Presterud Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 quote: Helge Bø skrev: Jamen speed brakes...er det ikke bare å dra litt i den stikka da, slik dama gjorde?? [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif '>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Uansett etter den filmen er jeg sikker på at jeg kunne lande en 747 selv...om jeg bare fikk lov [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] fikk jo også en grundig innføring i FMS'en [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Mvh Helge Bø. Det å lande "ordentlige" fly er ikke så ille. Det krever vel at man har sett en cockpit før da. Og antar at litt vind kan gjøre ting en del verre. Har selv vært på SAS FLight Academy ved Arlanda og flydd et par timer i dynamisk MD-80 simulator. Fløy ILS manuelt fra GP catch og ned. Både innflyingene og landingene gikk ok, ble ikke så veldig bumpy! ------------------ Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 Hvilket eller hvilke systemer er det som styrer autopiloten når den lander? ILSen er vel ikke nok til å flare ut flyet og lande det? Siter
Harald Oanes Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 Selv om B777 er et mye nyere fly enn B747, så blir selvfølgelig elektronikken til stadighet fornyet og utviklet videre. Så hvem som var først ute, kan ikke jeg svare på. MEN - jeg har tatt opp et program fra Discovery for et par år siden, hvor vi fikk bli med på en testflight med en B747, hvor hele take-off, flyturen, og landing ble foretatt uten en enestse "hånd" fra pilotene. Dette var Boenings egen maskin, så jeg vet ikke hvor gammelt det er, men det er nok etter at B777 ble lansert. Så det er full mulig, også med en B747. De hadde kamera både innvendig og utvendig. Og kjempen landet med nesehjulet på midtstripen, reverse-trust aktivert m.m. HELT AUTOMATISK - SÅ DET ER MULIG (og dette var ikke en billig Hollywood-film, men et program på Discovery...) mvh Harald O. quote: Hans Nikolai Førde skrev: Etter hva jeg har forstått etter å ha skumlest flere artikler på Internett, så er Boeing stolte av "å lansere Boeing 777 - det første flyet i Boeing-serien som kan lande helt av seg selv". Nettopp dette poenget ble også tatt opp i en dokumentar jeg bivånet på Discovery for ikke så altfor lenge siden. Dette skulle vel tyde på at Boeing 747-(200)IKKE er i stand til å lande helt av seg selv? Mvh. Hans Nikolai Førde Siter
Martin Kaareng Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 Det første flyet som utførte 'autoland' var faktisk det Britiske Trident. Hvem som laget flyet vet jeg ikke. 747-400 kan lande helt av seg selv men jeg vet ikke om de tidligere modellene kan. De kan følge ILS'en men jeg tror (?) at flygeren må flare' selv. 747-400 flarer på den måten at når den er ved en bestemt høyde, rundt 30-40 fot, slutter den å følge ILS signalene og i stedet flarer flyet. Alt dette kan følges på flight-mode annunciator'en hvor autopiloten forteller hva den driver med (glideslope, flare, rollout etc.) Hvis noe skulle gå galt med noen av disse 'modusene' lyser de på FMAen rødt (?) og kan også blinke. Martin Siter
Helge Bø Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 Var det ikke British Aerospace som produserte Trident, er ihvertfall produsert i England. Vanskelig å se forskjell på en Trident og en 727, er vel ikke store ytre forskjeller. Flyet i denne filmen er jo en 747-200, som visstnok gjorde en autoland/reverse...eldre 747 versjoner enn -400 har vel også etterhvert fått autoland-funksjon som en del av FMS/AP. Siter
Runar Hvitsand Skrevet 31. januar 2001 Skrevet 31. januar 2001 John Andreassen skrev: Jostein spør: Bob Hoover var ikke hos Boeing, men fløy for North American Aviation. Han som rollet 707'en (det var prototypen - som egentlig het 367-80 (Dash 80) for å forvirre konkurrentene) het "Tex" Johnston. Det hendte i 1955, og det finnes et foto tatt fra flymaskinen her: Dette har jeg også sett på en dokumentarserie på Discovery som het Wings over the world. Han ble ganske riktig kalt inn på teppet til sin sjef for å forklare seg. Han forklarte at han var helt sikker på at flyet kunne tåle en slik manøver, men ville bare bevise det. Han fikk deretter følgende svar fra sin sjef: Du vet at flyet tåler en roll, og jeg vet at flyet tåler en roll, men vær så snill og ikke gjør det flere ganger. Han virket som en skikkelig tøff type ,han "Tex" Johnston [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] Vennlig hilsen fra Runar Hvitsand, LN-RHH Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.