Skrevet 10. april 2006 18 år Hvordan er egentlig dette med fotografering under takeoff og landing? De sier jo at alt elektronisk utstyr skal slås av, men hvordan er det med kamera? er det egentlig lov? Har det noe å si, noen her inne som har blitt snakket til eller noe? Personlig pleier jeg å ha framme kamera og knipser noen bilder under takeoff og landing, vil tro de fleste gjør det, men hvordan er egentlig reglene?
Skrevet 10. april 2006 18 år kommer jo litt an på hva slags kamera du har, men er det digitalt så er det jo elektroniske komponenter i det som kan påvirke gps og lignende i flyet, om man tar bilder med et kamera skal det vel ikke ha noe og si men om det er fler så kan det faktisk påvirke utstyret, men man kan jo altid spørre besetningen kan jo alikevell få et ja
Skrevet 10. april 2006 18 år Jeg vil gjøre det samme sjøl (i hvertfall på de snille land) Har blitt tilsnakket en gang (og jeg hadde en analog fotoapparat).. Men tror de gidder ikke krangle om dette midt under landing eller avgang..
Skrevet 10. april 2006 18 år gjelder kun de digitale, og er jo ikke spørsmål om de gidder og diskutere dette under takeoff og landing ,det har med flysikkerheten din, de andre passasjerne og besetningen
Skrevet 10. april 2006 18 år Tja vet ikke om jeg er enig i dette gutter, har laget mang en cocpit video med digitale kamera, har til og med hatt dv cam liggenes på GS. Det som er problemet er jo alt som sender, mobiltelefon, pc med wlan, bluethooth etc etc.
Skrevet 10. april 2006 18 år Jeg har filmet med dv kamera, snakket i mobil, hørt på scanneren under hele turen til Gran Canaraia. Jeg lever ennå, og jeg hørte ikke crewet snakke om at "we going down" på scanneren. Mange kapteiner som har bekfreftet at det bare er tull. Nå starter Lufthansa med å tilalte mobil, om jeg ikke husker feil. Problemet er signaler, over en hvis høydestøy fra flyet. Men det skal vist løses med repeatere
Skrevet 10. april 2006 18 år Nå tror jeg ikke det er frykten for at de elektriske komponentene ombord skal bli påvriket som er hovedgrunnlaget for at enkelte selskaper ikke setter stor pris på fotografering under landing og takeoff. Det finnes også andre ting som kan være grunn til at det er slik. Blandt annet at egentlig skal innhente tilatelse for flyfotografering (spørs hvor streng man er på slikt, men flyplasser med militære områder finnes). I tillegg vil man vel forhindre at en blits skal gå av, det er jo en grunn til at man senker belysningen under takeoff og landing, og en blits ville tatt seg dårlig ut. Tror nok de tar litt lettere på det på Røros Lufthavn enn på Bagdad Intl. See my point?
Skrevet 10. april 2006 18 år Det har hvert en del tilfeller hvor røykvarslere har trigget pga radio signaler.
Skrevet 10. april 2006 18 år I tillegg vil man vel forhindre at en blits skal gå av, det er jo en grunn til at man senker belysningen under takeoff og landing, og en blits ville tatt seg dårlig ut. Hvorfor skrur de egentlig av kabinlysene om natten under landing og take off?
Skrevet 10. april 2006 18 år Det skal være samme lys i kabinen som utenfor, pga. en eventuell evac. Slik at man lettere kan tilpasse seg det aktuelle "lysforhold". Mørkt ute = mørk i kabinen, lyst ute = lyst i kabinen.
Skrevet 10. april 2006 18 år Stemmer det at man kan filme og stå på i et fly uten at det egentlig skal skje noe,og at det er flere grunner til at de ikke vil at man skal gjøre det, men er også på grunn av gps og lignende det er det ingen tvil om. og som regel når man spør er det ok, men sitter det hundre personer med kamraer og video så kan man faktisk få seg en overaskelse det har skjed, derfor syntes jeg man kan spørre om lov først, da er det jo også litt mer kontrolert, at flyer går i bakken er nok ikke problemer, men forstyrrelse av gps og radiosamband er et faktum
Skrevet 11. april 2006 18 år ....hørt på scanneren under hele turen til Gran Canaraia. Tenkte gjøre det samme på vei ned til Johannesburg, men hvordan vet du hvilka frekvenser de bruker på hele turen ned ?
Skrevet 11. april 2006 18 år har dere ikke fått med dere at radiosendere og mottakere skal være avslått under hele turen? er jo en del av sikkerhetsdemonstrasjonen det.. eller driter dere rett og slett i sikkerheten?
Skrevet 11. april 2006 18 år ..snakket i mobil..under hele turen til Gran Canaraia. Jeg lever ennå, Det var også noe å "skryte" om.. Har heldigvis aldri vært borti noen pax, som har vist så liten respekt for sikkerhetsrutinene..
Skrevet 11. april 2006 18 år Har ikke flyskrekk eller noe i nærheten av det, men tanken på at enkelte faktisk sitter og hører på radio, bruker scannere og lignende er ikke særlig betryggende. Får ikke lyst til å sitte på samme fly som dem for å si det slik.
Skrevet 11. april 2006 18 år Heihei folkens! Jeg har vært ivrig leser på forumet i over 1 år, men nå har jeg altså registrert meg! I går fløy jeg med Norwegian, da fikk jeg lov å site på klappsete, (gøy å være sikkerhetklarert), men jeg tok masse bilder både under takeoff & landing, og pilotene hadde ikke noe imot dette Legger ut noen bilder under screenshots. -- Thomas
Skrevet 11. april 2006 18 år Jeg har filmet i cockpit noen ganger og også tatt masse bilder. Snakket med en bekjent av meg ang. dette som er kaptein på Q400, og han sa at han ikke trodde det hadde noe å si. Han hadde aldri opplevd at noe galt hadde skjedd ved filming eller bilde og heller aldri hørt om noen andre som hadde fått problemer. Filming og bilde er ikke akkurat det farligste siden det gir ut lite til ingen signaler. Det er mobilen som er "farlig" her som også Geir sier. Hvis det ringer, du ringer eller telefonen oppdaterer seg gir den ut enormt med signaler som kan utløse brannalarm i lasterommet på flyet. (Ja det har skjedd flere ganger på Widerøe`s fly)
Skrevet 11. april 2006 18 år Tror heller ikke kamera har stor betydning for flyets instrumenter. Det er jo et faktum at de fleste piloter godtar filming i cockpit. Se på ITVV med mulitkameraene sine Vi venter på bilder og video i spenning
Skrevet 11. april 2006 18 år Tenkte gjøre det samme på vei ned til Johannesburg, men hvordan vet du hvilka frekvenser de bruker på hele turen ned ? I Oslo-området f.eks. er det jo greit. Man vet frekvensene for DEL, GND, TWRs, APPs og CTRs. Eller du kan gå inn på scannernytt. Får flyet en GOTUR4A flyr det på østsiden og skal være på 119.975. Ellers er det bare å følge med, f.eks. om du flyr SK4697 til GCLP og du hører "Scanor 4697, contact Oslo on 18.87" er det bare å stille 118,875. Etterhvert som CNO4697 får handoff følger du det med scanneren. Har ikke scanner selv, men det er vel raskt å skifte freq?
Skrevet 11. april 2006 18 år Jo, man kan vel evt bare skrive opp på en lapp å så knappe in etterpå Anyway... er det ikke lov å höre på scanner så skal jeg jo ikke gjöre det.
Skrevet 11. april 2006 18 år ....hørt på scanneren under hele turen til Gran Canaraia. Tenkte gjøre det samme på vei ned til Johannesburg, men hvordan vet du hvilka frekvenser de bruker på hele turen ned ? Vet freqvensene til ENGM. Under turen hører man hva de får beskjed om å endre til. da er det bare å skifte freqvens. Er ikke alltid man hører controller. Spessielt over havet..
Skrevet 11. april 2006 18 år ..snakket i mobil..under hele turen til Gran Canaraia. Jeg lever ennå, Det var også noe å "skryte" om.. Har heldigvis aldri vært borti noen pax, som har vist så liten respekt for sikkerhetsrutinene.. Skal du sitere meg, kan du prøve å ikke endre innlegget, så det får en annen betydning. En scanner har bare mottager, i motsetning til mobiltelefron.
Skrevet 11. april 2006 18 år Det ble vel ikke en annen mening, André. Jeg oppfattet det i vertfall som at du sier at du har snakket i mobiltelefon under hele turen til Gran Canaria, og tror de fleste andre også oppfattet det slik.
Skrevet 11. april 2006 18 år Som Arild sier ovenfor, hvis det var noe annet du mente - var det ihvertfall umulig å forstå dette. Jeg har ikke "forandret" innlegget ditt André, jeg har kun forkortet det - hvis du leser ditt eget innlegg og mitt sitat, vil du se dette. Du skrev at du både hadde "filmet med dv kamera", "snakket i mobil", "hørt på scanneren" - (og dette hadde du gjort under) under hele turen til Gran Canaraia. Det eneste jeg gjorde, var å kutte ut det med dv-kamera og scanner - siden det JEG ble mest provosert av, var at du ikke hadde slått av mobilen.
Skrevet 11. april 2006 18 år Dere er klar over at det er straffbart og ikke rett seg etter hva mannskapet sier ? Jeg har selv klart å fremprovosere feil på navigasjonsutstyr i fly (riktignok på bakken) ved å fikle med mobiltelefon, og jeg synes folk kan rette seg etter hva mannskapet sier. Spør man og får et ja til å filme under avgang / landing så er det jo greit. Men så lenge det nevnes under briefingen at man SKAL ha alt elektronisk utstyr avslått under avgang og landing så SKAL alt utstyr være avslått. Noe annet er å bryte norsk lov, og i ekstreme tilfeller kan man risikere straff.
Skrevet 11. april 2006 18 år Men hvis man bruker utstyret SELV om man har fått OK fra en i kabinen så bryter man fortsatt regelverket, siden det alikevell sies på saftey briefingen at det IKKE skal brukes? Uansett, det er helt bak mål å sitte med scanner/mobiltelefon i fly.
Skrevet 11. april 2006 18 år Så lenge skipperen har sagt at det er greit så innretter man seg etter mannskapet, og da er det selvfølgelig greit. Men så lenge andre i mannskapet har sagt at det er forbudt og kapteinen ikke har sagt noe annet så er det forbudt.
Skrevet 11. april 2006 18 år Man er etter mitt syn rimelig tjukk i huet hvis man drar opp telefonen mens man er ute og flyr da. For de som gjør det ville det vært gøy å sett dere stått med regningen ifra teknisk hvis brannalarmen slår ut. Må bli en "telefonregning" av de skjeldne tror jeg.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.