Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Ut fra hva man kan lese i stillingsannonsen Norwegian

har gående i Polen (etter både CA og piloter), så kan man

lese i kravene til piloter - at de skal ha typerating

på B737-300 til -900.

 

Les mer her:

 

http://www.flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?ID=3944

 

Jeg siterer fra Flygtorget:

 

"...sökande i bägge kategorierna vara typgodkända på Boeing 737-300 till 737-900."

 

Dette kan vel tyde på at Norwegian ser framover, og

på lengre sikt planlegger å bruke B737-400/500 eller evt.

B737NG. Muligens de ønsker å sette inn nyere B737-fly, slik

at de kan fly på f.eks. Kanariøyene osv.

Skrevet

Det tviler jeg på, for når du får typerating så gjelder den i utgangspunktet for 300 til 900 (det er det som står i rettighetsbeviset ditt). Riktignok må du ha et mindre kurs på NG dersom du har tatt ratingen på CL og vica versa, men dette er smågreier som selskapet normalt gjør under sin egen trening med deg uansett.

Skrevet

Er sikkert greit å ha piloter som kan fly -900 dersom de må overta for steerlingpilotene (om det i det hele tatt er gjennomførbart). Var det ikke snakk om en fusjon mellom Steerling og Norwegian?

Tror Tarjei har rett. 737 er 737 ""

Skrevet
Må man ha NG for å fly til Kanariøyene? På grunn av distanse da eller?

 

Langt mere økonomisk å fly med 800 på lengere distanser, enn med 300-500.. Payload blir vesentlig større med 800, så det er nok derfor tenker jeg..

 

Truls

Skrevet
  • Forfatter

Axel: nei da, på ingen måte. Men Norwegian må enten benytte

minimum -400 eller NG (som tidl. nevnt lenger opp) for å kunne fly non-stop til Kanariøyene. De kan ikke dette pr. i dag med sine -300 maskiner (etter hva jeg har forstått), men til Spania er det selvsagt ikke noe problem. Ellers er det som Truls sier, at det selvsagt er økonomisk gunstigere - å fly med nyere fly som drikker mindre.

 

Personlig håper jeg Norwegian etterhvert vil få inn -400 og -500 fly i stallen, hadde gjort seg etter min mening.. ""

Skrevet
  • Forfatter

He he, nå må dere være ihvertfall være "litt" realistiske gutter. Men forstår godt hva dere mener, positivt ihvertfall at flere Airbus-maskiner er på vei inn i SAS.

A318/A319/A320/A321 er fine maskiner, og desverre alt for

lite av i Norge. Etter min mening er det bedre å være både passasjer eller crew i en Airbus-maskin, men nå får jeg vel Boeing-fantastene på nakken her tenker jeg.. ""

Skrevet

Airbus er noen helt utrolige fly. For min del liker jeg Airbus og Boeing like godt men flyr av en eller annen grunn myyyye mer Boeing. Helt sikkert pga. at PSS ikke er noe særlig avansert. Skulle gjerne sett flere A320 series i Norge ja...

Skrevet

Hei

Tenker Islændingene at oppkjøpe Norwegian da ""???

Husker ikke navnet på selskapet som opkjøpte Sterling, men

mange selskaper er blitt oppkjøpt av dette selskapet på

Island.

Mvh

Ivar R

Skrevet
Hei

Tenker Islændingene at oppkjøpe Norwegian da ""???

Husker ikke navnet på selskapet som opkjøpte Sterling, men

mange selskaper er blitt oppkjøpt av dette selskapet på

Island.

Mvh

Ivar R

 

Om Norwegian blir kjøpt opp, er ikke godt å si.. Men jeg blir ikke overrasket om Kjos&co selger sine aksjer om ikke så lenge. Hvis man ser på utviklingen til Norwegian de siste årene, spesielt det siste med mange flere fly så vil nok utgiftene bli større etterhvert også. Kjos er en luring som helt sikkert vil selge seg ut etterhvert, og han vil nok sitte igjen med en "god" fortjeneste vil jeg tro.

 

Truls

Skrevet

Personlig håper jeg Norwegian etterhvert vil få inn -400 og -500 fly i stallen, hadde gjort seg etter min mening.. ""

 

Hovedårsaken til at NAX valgte -300 er kostnader. En -400 krever flere

kabin-ansatte av sikkerhets grunner. Så hvis de noen gang skulle få NG

og bruker samme tankegang, blir det vel en -700 de velger... .

 

M

Skrevet

Personlig håper jeg Norwegian etterhvert vil få inn -400 og -500 fly i stallen, hadde gjort seg etter min mening.. ""

 

Hovedårsaken til at NAX valgte -300 er kostnader. En -400 krever flere

kabin-ansatte av sikkerhets grunner. Så hvis de noen gang skulle få NG

og bruker samme tankegang, blir det vel en -700 de velger... .

 

M

 

Nesten. Ja, det krever en kabinansatt til, og det koster mer, men om en kan fylle setene (189 i en full eco 738) vil disse pengene bli tjent inn. Problemet er flightene hvor en ikke har nærmest fullt belegg (noe en sjelden har,) da taper en fort penger. Det handler altså om risiko. Dette er hovedgrunnen til at feks SWA kun går for de mindre versjonene av 737, det er heller bedre å måtte avvise noen pax enn å risikere å tape penger på desto flere flighter.

Skrevet
Etter min mening er det bedre å være både passasjer eller crew i en Airbus-maskin, men nå får jeg vel Boeing-fantastene på nakken her tenker jeg.. ""

 

Hehe... Vel, jeg har reist veldig mye langdistanse charter (Tenerife 30-40ganger) med både 737 og A320 (Og mesteparten av turene går på A330), og det er etter min mening mye behagligere seter på A320 enn på 737ene. Reiste sist gang på en A320 for to uker siden, og jeg ble faktisk ikke trøtt eller støl i beina og kroppen som jeg vanligvis blir i 737ene.

Skrevet

Uden at starte en B737 vs a320 krig, har jeg dog en kommentar til Bjorn K. Myskja. Med hensyn til sæder,så er det hvilke sæder de enkelte selskaber ønsker at betale for og sætte i deres fly. Det er ikke som når vi andre køber en ny bil, og sæderne sidder i, men når selskabet køber et nyt fly, vælger de hvilke sæder de vil have i. Typisk vælger selskaber med mange forretningsfolk nogen bedre sæder, end charter selskaber, hvor det bare drejer sig om at flyve passagererne så billigt som muligt.

Forrige sommer fløj vi med My Travel A321 til Rhodos. Det var en meget skuffende oplevelse. Jeg er 183 cm høj, og jeg kunne næsten ikke holde ud at have mine knæ trykket op i sædet foran mig under den lange flyvetur.

Sidste sommer var vi så i Tyrkiet. Her fløj vi med Sterlng B737-800. Det var en meget behagelig oplevelse. Masser af plads til benene. Så når min familie vælger ferie frem over, vælger vi rejseselskaber som ikke benytter My Travel. Ikke på grund af Airbus flyene, men fordi de åbenbart mener at de kan tillade sig at proppe så mange sæder ind i et fly. For så ikke at snakke om forplejningen om bord... Men det er et helt andet emne..

 

Mvh.

 

Henrik

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …