Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Greit nok at tomt batteri kan føre til litt forsinkelser, men man har da noe som heter GPU som forsyner strøm til oppstart under hver eneste oppstart (tror ikke det er prosedyre i SAS å starte på batterier).

 

Så jeg tror nok ikke artikkelen, som vanlig, forteller den hele og fulle sannhet.

Skrevet

Synes også det hørtes rart at de starter via std.by power. Riktignok om batteriet er totalt tappet så skjer det ikke så mye i cockpit i det hele tatt, men vil ikke GPU gi strøm til instrumentene også, selv om det normalt kommer fra batteriene? Så altså med totalt tomt batteri er det bare å koble til GPU og starte eller er det værre enn det?

Skrevet

Joda, at det skjer lite om det er HELT tomt for strøm kan jeg forstå, men kan ikke helt se for meg at systemet lar batteriet tappes HELT tomt i en maskin til hundrevis av millioner. Tappes batterier HELT ut så er dem stort sett bare å hive, og dette må dem da vel ha tatt høyde for når flyene ble laget.

Skrevet

Nå er det vel ikke flyverne som ikke har gjort jobben sin.

Her på ENVA er det vi som har "nattparkering" av flyens som slår av "battery" og setter flyet i "Ground Service"

Gjør dette også på Wideroes Q400 men aldri hatt problemer med tomt batteri morgenen etter,men mulig der er forskjellige rutiner på SAS Q400 å wideroes sin.

Tror batteriene vrakes vis de er tømt helt og syre vekta er under kravet.

Skrevet

Noe jeg har lurt på lenge, som jeg finner det høvelig å spørre om her:

 

Hvor store batteri er det i fly, f.eks av denne typen? Flere syrebatterier vil jeg annta? Er det 12v batterier seriekoblet til et visst antall volt (24-36-48)? Må vel være noen Ah tilsammen også?

Skrevet

Det er overraskende små batterier i fly. Jeg kjenner ikke Q400, men i de fleste fly (og jeg er ganske sikker på at Q400 er inkludert der) så er det 24V batterier på et sted mellom 20 og 100Ah.

 

På conquesten er det 24 volt batterier på 22Ah.

Skrevet

Q400 har tre 24V NiCad batterier. I våre fly er alle på 40 Ah.

Er litt usikker på om det fungerer tilsvarende på 400 som på 300, men vi trenger strøm fra batteriene for å kunne koble til external power. Så hvis batteriene er tappet nok, hjelper det lite med GPU.

Skrevet

  Sitat
Greit nok at tomt batteri kan føre til litt forsinkelser, men man har da noe som heter GPU som forsyner strøm til oppstart under hver eneste oppstart (tror ikke det er prosedyre i SAS å starte på batterier).

 

Dette har kanskje ikke noe med om GPU kan forsyne strøm slik at flyet startes eller ikke. Flatt batteri er et "NO GO" item.

Husker ikke hva minimum amp er for å kunne fly. Battery power er der jo i tilfelle du får "total loss of electrical power" Det vil ha nok strøm til bla. standby instrumentene og radio. (hvis jeg ikke husker helt feil...)

 

Mvh

Jan Fredrik

SAS807

Skrevet

Er det noe krav til at det skal være x antall ampere på batteriet ? Har jeg aldri hørt om, eneste som står i våre prosedyrer er ihvertfall at batteriet må fungere.

 

Skjønner heller ikke helt hvordan man kan måle hvor mange ampere som er i ett batteri. Dvs det finnes jo en metode, men den innebærer at man må tømme hele batteriet og måle hvor mye man har hentet ut. Og det er liksom lite poeng i å gjøre slikt før hver flytur.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …