Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Kan ikke se at denne listen har blitt postet her inne,

så her er linken til listen over de flyselskapene man

skal holde seg unna.

Ikke overraskende er desverre Afrikanske flyselskap overrepresentert på lista, mye dårlig og farlig der nede.

På listen utgjør Afrikanske flyselskaper nesten 2/3 av listen, mens også selskaper fra tidl. Sovjet-republikken og diverse andre selskaper er med. Bl.a. også "Phuket Air"

EU's liste over svartelistede flyselskaper (PDF-format)

Info sakset fra bl.a. DinSide ang. denne listen:

Nærmere 100 flyselskaper - i det vesentlige fra Afrika - er svartelistet av EU-kommisjonen. Selskapenes muligheter for fremtidig flyging på Europa henger i en meget tynn tråd.

Onsdag 22. mars 2006

Av de nærmere 100 selskapene hører 50 hjemme i Kongo, 13 i Sierra Leone, 11 i Ekvatorial. Guinea, seks i Swaziland og tre i Liberia. Det dreier seg om både passasjer- og fraktselskaper.

Thailands Phuket Airlines er også på listen sammen med selskaper fra Kasakhstan, Afghanistan og Nord-Korea. Listen inneholder få selskaper som brukes av feriereisende fra Europa.

Svartelistingen baserer seg på kriterier som dårlig vedlikehold av fly, at selskapene ikke klarer å løse problemer etter inspeksjoner, og at selskapene har liten kontakt med lokale flymyndigheter. Listen vil bli oppdatert minst hver tredje måned.

Alle flyselskapene vil få anledning til å uttale seg om svartelistingen, og de vil bli tatt ut av listen når de tilfredsstiller kommisjonens standard, uttaler EU-kommisjonen.

Skrevet

Det er jo ikke annet å vente da, hvis du setter deg i et fly fra et flyselskap som holder til i et av verdens fattigste land... Ikke mye pengesterk pax deromkring. Nei, congo-bongo airlines er nok litt tvilsomt.

Skrevet

Jeg snakket faktisk med en mann fra den Demokratiske Republikken Kongo, som var rammet av en rekke store ulykker i fjor, på fredag. Han fortalte at de fleste ukrainske pilotene var sparket, og at flysikkerheten generelt hadde økt kraftig i det siste.

Skrevet

Maa si at jeg faktisk er litt overrasket over et par av selskapene paa listen her, 4 av de nevnte selskapene er/var faste kunder her, og 2 av dem skjoenner jeg godt er svartelistet etter aa ha sett hvordan de opererte. Mest overraskende aa se er GST Aero (BMK) har jeg derimot stor tillit til, og ville ikke ha noe problem med aa fly med dem naar som helst. Pilotene virker relativ godt utrannete, har aldri vaert noe tull med dem inn og ut fra her, og har generellt et godt inntrykk av selskapet.

Regner dog med at de som har laget denne listen har bedre kunnskap om mange forhold i selskapet enn jeg har, saa jeg boer vel kanskje revurdere flyviljen min med dem....

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …