Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid lurt på hva som ligger til grunn for valg av transponder-code. Er det bare fritt valg fra controller sin side eller skal det gå etter noen faste mønstre.

Vet at det finnes spesielle koder for nødsituajoner, men finner ikke noen oversikt over disse noe sted.

Håper noen her kan opplyse meg,(og kanskje noen andre også..)

Hilsen

Kristoffer Tonheim

Skrevet

Hei!

Kan kun snakke for ENGM, men der er det i hvertfall slik at transponder kodene hentes ut fra en database. Lurer på om den er i Brussel! Men det er ofte at fly sørover, gjennom europa må skifte squawk!

Mathias Tangvall

Event Coordinator Norway

ACCNOR6/VBX107

Ganss@online.no

Skrevet

Hei!

Om valg av koder. Fly som f.eks. skal fly gjennom bestemte områder får koder fra én bestemt kodebank. Iallefall fra Stavanger brukes 3 kodebanker/database trur jeg. Det er en bestemt kodebank for de flyene som i løpet av turen skal fly gjennom København FIR. Helikoptere får fra en annen kodebank. Og resten får fra en tredje.

Kan egentlig lite om det her, men jeg tipper at maskinene som deler ut koder er linka sammen til samme maskin som kanskje står hos Eurocontrol/Brussel eller noe sånt. Slik at det ikke deles ut like koder osv. Men kan som sagt ikke mye om det her...

------------------

Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Skrevet

Bare en liten opplysning: Kodene består av et 4-siffers OKTAL-tall. Det innebærer du aldri vil få 8- eller 9-tall i en slik kode. I dataspråk betyr det at koden består av (4x3=)12 bit.

SQUAWK-koden blir altså tildelt i forbindelse med at flyene får sin klarering. Mener å ha oppfattet at en slik 3-delingen som Anders snakker om også gjelder fra Torp. Større fly tildeles koder som begynner på 6, små får i 7000-serien, og 14xx er også i bruk.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...