Kjetil Hustveit Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Hei! Hører om reversering av motorer, er det noen som kan forklare meg i praksis hva som skjer, jeg skjønner jo at det er en oppbremsing men en mer detaljert beskrivelse. -- Og hvordan får man gjort dette i FS2004 jets? Kjetil Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Du skaper en negativ skyvekraft som gjør at du bremser opp. Om du ser på bilder av typiske airlinere som 737 etc, ser du et "lokk" som fyker noe bakover på motor-nacellene idet de lander. Ut av dette høl'et går luften rettet fremover i stedet for ut bak. På turboprop vris propellbladene slik at de får en negativ angrepsvinkel på luften. Så får vi se hvor mange som skal si noe i tillegg da Siter
Michael A B Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Så får vi se hvor mange som skal si noe i tillegg da Skal for en gangs skyld holde kjeft jeg Siter
Tom Knudsen Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Snur ikke motorene 180° rundt da??? Jo akkurat hva Torbjørn sier og han bør vite det, i og med at han faktisk er pilot og vet hva han snakker om.. Alle vet jo at reversering av motorene er styrt av 4 stk hydraulikk motorer, 4 stk elektromotorer og 8 stk pvg456787_t ventiler med påfallende 8 stk hydrokinetiske stempel ventiler som fungerer som rotasjons mekanisk reverserings system. Tids messig tar det fra 10 - 20 sekunder å snu motorene i 180 grader, men dette er da selvsagt avhengig av hvor sterk pålands vind det er og hvor lang respons tid første styrmann har ved hver landing. Alt fra 15-40 sekunder er normal prossedyre, men i senere tid har vi hørt at SAS piloter til tider har brukt over 40-65 sekunder på akkurat dette, alt skyldes bevegelses forsinkelser... Den hydro kinetiske kanal styringen med load sense systemet har vist gang på gang at de fleste velger å starte denne prossdyren ved 200ft AGL, da for å kunne oppnå høyeste verdier av reverse thrust ved T/D point og ergo få maksimal effekt på de første 100 meterne. Erfarings messig så skal motorene tilbake stilles i naturlig posisjon før 80knots, men dette blir etter hva jeg har hørt en tidsmessig snerver limit. For alle vet at hydro kinetisk stempel føring fører til latency i slike tilfeller, og har man da i tilleg dårlige Reynholds tall som en direkte årsak av kaffe partikler i systemet, det vi på godt norsk kaller det, så bør man i tidligste laget starte reverserings prosssessen allerede ved 2nm fra threshold. Akkurat i tide for å få rette vekt balanse mellom gear down, flaps extend on schedule og reverse thrust. Men nå er jeg ikke utdannet pilot, men du kan jo om du vil lese mer om det her http://roger.ecn.purdue.edu/~propulsi/propulsion/jets/basics/reverse.html Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Snur ikke motorene 180° rundt da??? På enkelte jagerfly snur de dysa for å "dempe fallet under landing" da... Siter
Roald Hansen Skrevet 23. februar 2006 Skrevet 23. februar 2006 Hei Kjetil! Som du ser er både veteraner og aktive medlemmer i go'humør i kveld Som nytt medlem er du kanskje ikke så familiær med tonen her, så jeg skal gi deg en liten forklaring i tillegg til Andreas' innlegg. Enkelt fortalt: Luften som normalt passerer utenfor "kjernen" av motoren (kommer fra den store viften) tvangsstyres fremover når bremsing vha motorene skjer. Teknikken er at bakre del av motordekselet blir skjøvet bakover. Nå åpenbarer det seg spjeld som er rettet framover. Samtidig stenges luftstrømmen bakover vha klaffer. Sånn: [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Thurst_reverse.jpg[/image] Siter
Kjetil Hustveit Skrevet 25. februar 2006 Forfatter Skrevet 25. februar 2006 Hei Kjetil! Som du ser er både veteraner og aktive medlemmer i go'humør i kveld Som nytt medlem er du kanskje ikke så familiær med tonen her, så jeg skal gi deg en liten forklaring i tillegg til Andreas' innlegg. Enkelt fortalt: Luften som normalt passerer utenfor "kjernen" av motoren (kommer fra den store viften) tvangsstyres fremover når bremsing vha motorene skjer. Teknikken er at bakre del av motordekselet blir skjøvet bakover. Nå åpenbarer det seg spjeld som er rettet framover. Samtidig stenges luftstrømmen bakover vha klaffer. Sånn: [image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/Thurst_reverse.jpg[/image] Takk for gode svar her , det var til stor hjelp... Kjetil Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 25. februar 2006 Skrevet 25. februar 2006 Dææææven for en tegning Rå motor! Sjekk deeee linjene!!! Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 25. februar 2006 Skrevet 25. februar 2006 ...men var är propellern..? Ordentlige fly har ikke propeller, Jørgen... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 25. februar 2006 Skrevet 25. februar 2006 ...men var är propellern..? Den har bare et skjult bak et deksel så du ikke skal skade deg på den. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.