Erik Rindvoll Skrevet 11. januar 2001 Skrevet 11. januar 2001 Hei, opplevde en litt underlig sak for 2 år siden. Vi skulle til Sharm el Sheikh og fløy en A320 med Shouruk Air. Kort tid etter ettablering på cruise level gikk F/O og la seg i setene forran oss for å sove (vi satt på rad 2 høyre side). Etter en halv time/tre kvarter reiser han seg opp fra setene og setter seg i cocpit igjen. Døren til cocpit var hele tiden åpen og vi kunne se kapteinen sitte med ryggen til fartsrettningen og småprate med en flyvertinne flere ganger. Jeg syntes denne oppførselen var noe merkeleig og meldte dette inn til Luftfartsverket en tid etter hjemkomst til Norge. Jeg fikk til svar at det hadde vært flere klager på nettopp dette flyselskapet. Jeg fikk derimot ikke svar på mitt spm. om dette var "reglementert" oppførsel fra pilotenes side, noe jeg betviler. Er det noen som kan svare meg på dette? ER Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 11. januar 2001 Skrevet 11. januar 2001 Jeg vet ikke hva andre mener om dette, men personlig så synes jeg det er bedre piloten tar en liten blund under "Cruise" enn at han dupper av på "Final Approach".... Hehe... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com Siter
Magne Aa. Gundersen Skrevet 11. januar 2001 Skrevet 11. januar 2001 Hei! Hvilke bestemmelser som gjelder for angjeldende flyselskap vet ikke jeg, men dette avhenger selvfølgelig av hva som er gjeldende for nasjonen selskapet er registrert i og opererer fra, og eventuelt hvilke internasjonale avtaler landet har ratifisert (f. eks om landet er ICAO-medlem). Norge er medlem av ICAO (International Civil Aviation Organization), og har derigjennom implementert organisasjonens bestemmelser med visse nasjonale tilpasninger, og omgjort disse til "Bestemmelser for Sivil Luftfart" (BSL), som igjen er hjemlet i "Lov om luftfart". I BSL D 2-1 (Driftsforskrifter for ervervsmessig luftart med fly), pkt 4.4.4.1, heter det: "Under start og landing skal hvert flygebesetningsmedlem, som inngår i den minumumsbesetningen som fremgår av bestemmelsene i flygehåndboken eller driftshåndboken, bemanne den plass som er avsatt i førerrommet." Videre, pkt 4.4.4.2: "Underveis skal hvert flygebesetningsmedlem, som inngår i minimumsbesetningen som fremgår av flygehåndboken eller driftshåndboken, forbli på sin plass i førerrommet, med mindre en annen ordning er godkjent av Luftfartsverket. En av plassene kan være ubemannet for kortere perioder når det er nødvendig av hensyn til flysikkerheten eller fysiologiske behov." For langdistanseflyginger er det vel lov å anta at man kan få godkjent en ordning som er slik at en flyger kan forlate cockpit for en kortere periode, med referanse til "(...), med mindre en annen ordning er godkjent av Luftfartsverket." I 747'ene til British Airways' er det ikke uvanlig at kapteinen tar seg en times runde i kabinen og snakker med passasjerene, har jeg observert, men det er selvfølgelig et godt stykke derfra til å legge seg å sove under passasjerenes påsyn.... Magne Siter
Kjell Martinsen Skrevet 11. januar 2001 Skrevet 11. januar 2001 Spørsmål: Har ikke 747, og andre større fly, særlig på lengre strekninger, med seg ekstra crewmedlemmer, slik at de kan avløse hverandre underveis? I så fall er vel plassene i cockpit fullt bemannet selv om en av pilotene tar seg en runde? Mvh KjellM Siter
Helge Jordal Skrevet 12. januar 2001 Skrevet 12. januar 2001 Da jeg floey fra Newark til Gardermoen i mai, med SAS, fikk jeg ta en titt i cockpiten. Husker ikke flytypen, men de hadde utfoldbar seng i cockpiten som de byttet paa aa bruke. Paa disse lengre flystrekningene er det vanlig med 3 besetningsmedlemmer, saa at en tar seg en lur mens to fremdeles holder styr paa sakene i cockpiten er slett ikke unormalt. Mvh, Helge Siter
Gjest Skrevet 13. januar 2001 Skrevet 13. januar 2001 Det var for noen år siden en del skriverier om akkurat dette. Flere piloter var nær sagt avhengige av koffeinpiller og andre underfundige stoffer for å holde seg våkne på lengre strekninger. Men hvor debatten endte opp, tør jeg ikke si. Det burde jo egentlig vært på samme måte som med yrkessjåfører, der man er pålagt å ta hvilepauser etter x antall timer. Litt vanskelig å stoppe flyet like over Grønland for å ta seg en time på øyet kanskje, men... Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 13. januar 2001 Skrevet 13. januar 2001 quote: Arne Olav Øvstebø skrev: Det burde jo egentlig vært på samme måte som med yrkessjåfører, der man er pålagt å ta hvilepauser etter x antall timer. Det finnes allerede et slikt system som er i bruk... Jeg hører ofte om at pilotene "går ut på prikker" og ikke kan fly... De har dermed en pålagt hviletid... ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth_G_S@hotmail.com Siter
H S Skrevet 13. januar 2001 Skrevet 13. januar 2001 BA flyr med to crew på langdistanse flyginger med 747.Hva de har på andre flytyper vet jeg ikke,men i alle fall mer enn et minimum crew. SAS har en 3p/relief pilot på 767. Hans Petter ------------------ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.