Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hepp! Er en liten tur i Berlusconi-land. Fløy med Ryanair fra Torp til Milano Bergamo på søndag. La merke til at Ryanairs fly ikke lengre har "eyebrows"-vinduene som SAS/Braathens 737'er har. Dette er vel for å spare vekt, har lest om det på Airliners.net.

 

Men for meg så det ut som om selve motorformen også var blitt rundere. De "vanlige" 737'ene har jo motorer som 737'en har hatt fra 300 og oppover; de er litt "flattrykte" under fordi avstanden mellom motor og bakke er liten. Men denne maskinen mener jeg ikke hadde det. Det virket på meg som om den hadde helt runde motorcowlinger, som de fleste andre jetmaskiner med motorer montert under vingen har. Stemmer dette? Eller er det bare noe jeg innbilte meg. Synes forøvrig dette ga flyet en mye mer stilren look.

Skrevet

737NG (600/700/800/900) har litt høyere bakkeklaring for å gi rom til rundere cowlinger.

 

De er ikke helt runde ennå, men det hjalp betraktelig...

 

Dette er selvsagt likt på SAS Braathens sine 737-600/700/800 også.. Det er de gamle 300/400/500 som har markant ovale cowlinger...

Skrevet

Kan det være Excel ?

 

Ellers var det nok en av de nyeste 737'ene du fløy med. 737NG blir ikke levert med de vinduene lengre. De har ingen praktisk betydning heller. Like greit uten.

Skrevet
La merke til at Ryanairs fly ikke lengre har "eyebrows"-vinduene som SAS/Braathens 737'er har. Dette er vel for å spare vekt, har lest om det på Airliners.net.

 

Rundt 8 kg vektbesparelse!

Skrevet
La merke til at Ryanairs fly ikke lengre har "eyebrows"-vinduene som SAS/Braathens 737'er har. Dette er vel for å spare vekt, har lest om det på Airliners.net.

 

Rundt 8 kg vektbesparelse!

 

Og sparer 300timer periodisk vedlikehold iløpet av flyets levetid.

Skrevet
Hepp! Er en liten tur i Berlusconi-land. Fløy med Ryanair fra Torp til Milano Bergamo på søndag. La merke til at Ryanairs fly ikke lengre har "eyebrows"-vinduene som SAS/Braathens 737'er har. Dette er vel for å spare vekt, har lest om det på Airliners.net.

 

Leste i et innlegg her, tror var Tom K. som skrev, at de fjernet fordi man ikke lenger bruker sekstanten cockpit...

eller navigerer eller stjernene...

 

Tiden flyr...

Skrevet

Kan vel ikke forestille meg at sekstant noen gang har vært et nødvendig hjelpemiddel for et såpass "nytt" kort/mellomdistanse-fly som 737... ..annet enn kanskje pos-flyging "over dammen"..

 

Både VOR og NDB var jo navigasjonshjelpemidler lenge før 737 kom i luften....

 

Ifølge Boeing så var de der for å gi pilotene bedre utsikt der det var nødvendig (i sving f.eks), men at moderne hjelpemidler har gjort dette unødvendig...

Sånn husker jeg iallefall en artikkel jeg leste om saken...

Skrevet
Men ikke på langt nær som de eldre 737'ene "" Men ser poenget ditt.. Når 737'en ikke lengre har de eyebrowse-vinduene ser de nærmest ut som en mini 767

 

Sindre, jeg vet ikke egentlig hva du mener. Her er en -700. Har du sett flatere cowlings med CFM-56-motorer fra -300 og oppover, må du gjerne legge det ut bilder som viser det ""

[image]http://home.online.no/~roalhans/artimages/700_Cowlings.jpg[/image]

 

Et PS: Jeg har fått OK fra piloten i forgrunnen til å legge ut bildet.

Skrevet
  • Forfatter
Men ikke på langt nær som de eldre 737'ene "" Men ser poenget ditt.. Når 737'en ikke lengre har de eyebrowse-vinduene ser de nærmest ut som en mini 767

 

Sindre, jeg vet ikke egentlig hva du mener. Her er en -700. Har du sett flatere cowlings med CFM-56-motorer fra -300 og oppover, må du gjerne legge det ut bilder som viser det ""

 

Det var vel det motsatte jeg mener; det ser ut som om cowlingene på 737'ene er blitt rundere med åra, de er ikke så "pæreformet" som før..

Ryanair på Airliners.net

Ryanair på Airliners.net - uten "eyebrows"

 

(er det forresten tillatt å linke til Airliners.net på denne måten...?)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …