Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Den 25. Februar vil det være ett stort fly-in på engm i forbindelse med FLG'06, så piloter ikke nøl med og ta på dere skjorte og bukse med press for å oppleve en uforglemmelig aften!

 

Til dere som er atc'er i vaccsca, vi trenger personer som har senior student rating eller høyere slik at vi kan få bemannet alle posisjonene!

 

Så sjekk ut event siden!

 

Til de av dere som har booket plass, men ikke har mottat en bekreftelses e-mail, vær snill og booke på nytt eller send en mail med alle opplysninger som blir spurt om til arild[at]oldervoll.com

Skrevet

Minner om denne, vi har åpent for påmelding også i dag. Viktig å merke seg siste delen i innlegget til Jonas, pga. at vi mistenker at booking-systemet kan ha vært ute av funksjon i en periode er det viktig at dere sender mail dersom dere ikke har mottatt en bekreftelsesmail på at deres påmelding er mottatt.

Skrevet

Noen som blir med å bemanne nærtliggende flyplasser (gjerne også STU ratinger) med AFIS? Jeg kan gi opplæring til dere, tenkte da at iløpet av de to første timene at vi steller istand et lite VFR fly-in på østlandet?

Skrevet
Finnes det en liste over hvem som er satt opp på lista under eventet?

Den blir vel å finne på VATSCA og Eurobook etterhvert som de booker possisjonene sine. ""

Skrevet

Har litt lyst å komme innom med Concorde denne kvelden... Er det allmen aksept for dette tro? ""

 

Litt morsomt med en "unnormal" flytype på Gardermoen.

Blir kansje litt for urealistisk?

 

Evt. så kommer jeg fra JFK, og reiser til LHR litt senere.

Skrevet

Så lenge du kan flyet veldig bra (concorden er jo et krevendes fly å fly) og kjenner til de spesielle prosedyrene i forbindelse med å fly concorde/supersonisk så burde det ikke være noe problem. Over fastlands-Norge er det jo sub-sonisk som gjelder uansett

Skrevet

Jupp....sitter å kikker litt på kart og sånnt...jeg kan jo fly STAR med INS systemet....så lenge jeg vet koordinatene...og ja det har jo blitt noen timer i den kjerra ""

 

kjenner til de spesielle prosedyrene i forbindelse med å fly concorde/supersonisk

 

Hvor kan jeg lese mer om dette? Finner ikke noe særlig om det på VACCSCA....men jeg vil nok gå subsonisk ca 20-30 nm før land. Jeg har jo også startet descend ca 350 nm før gardermoen.

Skrevet
jeg vil nok gå subsonisk ca 20-30 nm før land.

 

Er vel 30 nm som ble sagt fra British Airways sin side ""

Du trenger vel ca. 70 nm fra decel point til dette (i hvertfall det jeg har funnet ut ca.)

Skrevet

Forbudet gjelder vel inne i Norsk luftrom, gjør det ikke? I snitt 40nm fra sørlandskysten, noe som vil si at man må begynne "nedbremsingen" et lite stykke før det igjen for å være sikker på å være sub-sonisk før du kommer til den aktuelle FIR/UIR grensen. God tur! ""

Skrevet

Det var jo en fin prøve for kveldens store fly-inn.. Desverre (for meg) skal jeg ikke fly eller kontrollere i kveld, men håper dere har gøy!

Skrevet

Da står jeg på JFK med "lynet", regner med å være i norsk luftrom mellom 13:30 og 14:30 engang.

 

Håper på ATC når jeg kommer ""

 

Edit: Er ved sørspissen av Grønland nå, FL600, Mach 2, dette går unna...

Skrevet

Ser det er 7 ATC'er på Gardermoen nå, og bare en stakkars ATC ellers i landet (Bodø).

 

Det hadde ikke vært lurere å prøve å fordele kontrolltjenesten litt ut til noen andre flyplasser da for å øke realismen noen hakk og for å kunne f.eks. fly fra en flyplass til en annen med ATC hele veien (ikke bare touch-and-go eller SID/STAR-trening på Gardermoen)?

Skrevet

Sitter ENBR_V_APP. Gir SLOT tider for avgang og grunnet tette SLOT tider og et problem med en NAX maskin måtte en stakkars CNO fly holdings rundt LATSI rett etter DEP. Ikke helt daglidags her borte "" All trafikk er velkommen til BERGEN!

Skrevet

Jeg fløy 2 legs i dag jeg også

 

ENTO-ENGM ABM Flight - Meget bra dekning og serivce

ENBR-ENKB ABM Flight - Utydelig kommunikasjon, god dekning og totalt forvirring... Men en landing det ikke stod respekt av på ENKB i realt dårlig sikt...

 

Ikke greit å være helt når man ikke får med seg saker å ting.

 

Ellers meget meget artig sett bort i fra de 20nm jeg fløy på 1500ft fremfor å kunne klatre til FL150 slik det stod i FP hehe...

Skrevet

Jo, det var bra i kveld. Fikk meg en Sør-Norge rundt med fire legs. Var hektisk på Østlandet til tider. Hakket som bare det på ENGM med all trafikken.

Hele Vestlandet slet med torden hos meg. På Værnes også, sammen med 26kt varierende vind. Det ble litt utfordrende.

Skrevet

jepp, realt driit vær på vestlandet i kveld ja.. Lyn og torden og skikkelig turbulense i helt opp til FL150 enkelte steder...

Skrevet
ENBR-ENKB ABM Flight - Utydelig kommunikasjon, god dekning og totalt forvirring... Men en landing det ikke stod respekt av på ENKB i realt dårlig sikt...

 

Nei nå slutter jeg som ATC I Norge!!!!! "" hehe

Skrevet

Nei nå slutter jeg som ATC I Norge!!!!! hehe

 

hehe skrytepave....

 

Var vel heller dårlig kommunikasjon med ENSV_V_CTR denne turen... Du var klar og tydelig, de gangen jeg hørte deg ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …