Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

I de fleste lande er markeringerne på rullebanerne hvide, mens de i Norge er gule. Hvordan kan det være?

 

Har det noget at gøre med, at det er nemmere at se den gule farve, hvis der er sne på banen?

Skrevet

Riktig det, det er pga snøen som ofte ligger på rullebanene, at det er gule markeringer her i Norge ""

Skrevet

Samme som med norske veier har gul midtstripe. Er veldig sjelden du ser det i utlandet, men har det noe med snø å gjøre? Det finnes vel snø i Sverige også?

Skrevet

Mens norske sjåfører ikke kjører av veien ""

 

Neida, bare tuller!

Men det kreves en egen tillatelse for å kunne ha gule rullebanemerkinger.

Skrevet

Det kalles vel "avvik" i forhold til ICAO-standard. Flygelederne på forumet burde kunne alt om dette. (ikke at de er avvikere, men de har nok lest mer om det enn de fleste her)...

Skrevet

Luftfartstilsynet ser på om dette avviket skal fjernes, men det vil møte sterk motstand hos mange lufthavner. Begrunnelsen for å fjerne det, er at crew kan misforstå merkingene, tro at de er på en taksebane (vistnok), da de er gule. Jeg kjøper glatt den forklaringen, men mener også at man kan grave ned litt penger i å sette opp RWY guard light, stop bars osv før man begynner å male om rullebanene.

 

Skal vi gå over til hvit merkin, må man begynne med temorær merking i stedet, og det vil føre til kostnader og ikke minst nedsatt regularitet. Om man etter avsluttet brøyting må inn å hente malebilen for å merke centerline, da er vi ute å kjøre. Etter at man har begynt å etterstrebe svart rullebane også nord av Saltfjellet, så er gul centerline synlig mye av vinteren. Med hvit blir den borte.....

Skrevet

PS...

 

Etter nye regler skal alle rullbanene i Norge nå merkes med

fluoriserende bane merking..

 

Dette er farge som gjør at merkningen vises i mørket og under snø..

 

Denne vil også lyse ekstra opp i mørket som igjen vil være med på å redusere kostnadene med runway lights osv.

Runway lights forsvinner ikke om noen lurte på det.

 

""

Skrevet

Denne vil også lyse ekstra opp i mørket som igjen vil være med på å redusere kostnadene med runway lights osv.

Runway lights forsvinner ikke om noen lurte på det.

Hvordan kan den da være med på å redusere kostnadene på lysene? ""

Skrevet

Har ikke peiling for å være helt ærlig, bare siterte hva jeg hørte fra AFISen på ENOV "" Kanskje dem rett og slett fjerner taxi lights eller noe i den duren, lite trolig men..

 

Finnes sikkert noe info om dette.

Skrevet

Har ikke peiling for å være helt ærlig, bare siterte hva jeg hørte fra AFISen på ENOV

 

Han snakket nok ut av romp@.....

 

Det har ingen ting med fjerning av lys eller reduksjon av lysstyrke. Man skal rett og slett se markeringene bedre i mørke/dårlig sikt. Hadde det vært Avinor som kom med dette for å spare penger hadde Luftfartstilsynet sparket den på helvolley tilbake!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …