Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. januar 2001 Skrevet 7. januar 2001 Akuratt nå driver endel fly og tester CAT II approach med autolanding på bane18 på Stavanger Sola. Så da får vel også Sola snart godkjent CAT II approach med autoland. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Harald Oanes Skrevet 7. januar 2001 Skrevet 7. januar 2001 I midten av des. fløy jeg fra Amsterdam til Sola med Braathens 500-maskin. Rett etter avgang, fortalte kapteinen at nå hadde han rørt stikka for siste gang før flyet sto på bakken på Sola... Så fortalte han videre at det var full autolanding han mente, og kom med en kort forklaring. Så allrede da hadde de altså fått tillatelse til full autolanding - og landingen var så myk at touch-down knapt kunne merkes... Harald O. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. januar 2001 Forfatter Skrevet 7. januar 2001 Heisann. Nå vet ikke jeg hva du mener med "Så allrede da hadde de altså fått tillatelse til full autolanding". Men Sola har ikke fått godkjenning for CAT II approach eller autolanding, men det kan testes når flygelederene sier det (dvs når systemene skal testes). Flygere kan derimot ikke foreta autolanding utenom disse "testene" før bane18 på Sola har fått sin godkjenning for CAT II og autolanding. Tror testing av dette startet allerede i november (om jeg ikke husker feil), men vil nok fortsatt ta litt tid før den blir godkjent for CAT II approach og autolanding ville jeg tro. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 7. januar 2001 Skrevet 7. januar 2001 Hej CATII och autoland är två vitt skilda saker. 1. CATII innebär diverse krav på markutrustning och speciella prodedurer i cockpit. Flygplatsen måste vara godkänd. 2. Autoland är helt beroende på utrustningen i flygplanet, bara till en del finns det krav på flygplatsen(banan). Den får inte luta för mycket och max sidvind på 10kt. Autoland kan alltså göras på vilka banor som helst och det är helt upp till befälhavaren att bestämma (inga tiilstånd behövs från flygledaren). I SAS brukar vi göra en autoland i månaden för att kolla att systemet fungerar och för att hålla igång våra procedurer i cockpit. Annars finns det bara krav på autoland i samband med CATIII. Stellan Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 7. januar 2001 Forfatter Skrevet 7. januar 2001 Heisann Stellan. Jeg trodde faktisk at det minst måtte være CAT II approach før man kunne bruke autoland, men så feil kan man altså ta [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Men det må være full ILS for at systemet skal fungere ? Det funker ikke med bare LLZ ? (tror ikke det, ihvertfall kan jeg ikke få det til å funke i PS1 simulatoren med b744). Kjenner du forresten Mikael Olofsson ? Han flyr som F/O på DC9 med base på Arlanda. Har flydd noe med ham (skoleflyging), en veldig grei kar. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Harald Oanes Skrevet 7. januar 2001 Skrevet 7. januar 2001 Kanskje litt dårlig formulering av meg, men jeg mente selvfølgelig at de hadde fått tillatelse til AKKURAT den flighten, ikke generelt. Haral O quote: Originally posted by Tarjei Lundarvollen: Heisann. Nå vet ikke jeg hva du mener med "Så allrede da hadde de altså fått tillatelse til full autolanding". Men Sola har ikke fått godkjenning for CAT II approach eller autolanding, men det kan testes når flygelederene sier det (dvs når systemene skal testes). Flygere kan derimot ikke foreta autolanding utenom disse "testene" før bane18 på Sola har fått sin godkjenning for CAT II og autolanding. Tror testing av dette startet allerede i november (om jeg ikke husker feil), men vil nok fortsatt ta litt tid før den blir godkjent for CAT II approach og autolanding ville jeg tro. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Anders Presterud Skrevet 8. januar 2001 Skrevet 8. januar 2001 quote: Originally posted by Tarjei Lundarvollen: Akuratt nå driver endel fly og tester CAT II approach med autolanding på bane18 på Stavanger Sola. Så da får vel også Sola snart godkjent CAT II approach med autoland. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Hei! Poenget er egentlig ikke å installere CATII her på Sola. Grunnen til at det av og til foregår autoland på RWY 18 for tiden, (begynte vel tidlig i desember) er testing med tanke på snart å få godkjent det av CATer på Gardermoen som skulle ha vært operativt for lenge siden. LLZ RWY 18 skal visst være en av det mest stødige i landet, kanskje pga det flate landskapet rundt. Så, i korte trekk, det de gjør er vel å sammenlikne autolandinger her med autolandinger på Gardermoen. Men det kan jo hende at testingen her gjør at Sola får CATII før den ellers ville ha fått det? ------------------ Med hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 8. januar 2001 Forfatter Skrevet 8. januar 2001 Heisann Anders. Hehe, ja problemene på Gardermoen forplanter seg rundt omkring ser jeg, men at det var så ille hadde jeg neimen ikke trodd :-) Jaja, da får dem kanskje systemet til og virke på Gardermoen en eller annen gang i dette årtusen også da, hihi. Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Stellan Hilmerby Skrevet 8. januar 2001 Skrevet 8. januar 2001 Jo, Tarjei, det är riktigt att man må ha en ILS för autoland. A/P behöver en glidbanereferens. ILS;en behöver inte vara godkänd för annat än CATI. Å andra sidan kan vi göra CATII med flygplan utan autoland och med A/P som inte är godkända för att ha inkopplade hela vägen ner ex. DC9 och F28 (lägsta höjd för A/P är 50ft under approach). Mikael träffar jag ibland, vi börjar bli ganska få piloter på DC9 efterhand. Stellan Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.