Skrevet 12. februar 2006 18 år Det så skummelt ut, men de visste vel hva de gjorde. Det er vel flere helikopter som har knust rotoren i snø?
Skrevet 12. februar 2006 18 år Tror vel ikke akkurat det var helt poenget å lande der da. Var nok et eller annet som skjedde Men de er flinke når dem holder kontrollen akkurat i det den løsner...
Skrevet 12. februar 2006 18 år Er vel ikke akkurat noe som løsner, den ligger nok bare så vidt oppe i snøen. Siden han har fenestron trenger han bare å tenke M.rotor.
Skrevet 12. februar 2006 18 år På videoen ser det ut som om halerotoren ikke går rundt, stemmer det? Går det an å bare starte hovedrotoren?
Skrevet 12. februar 2006 18 år Han har halerotoren innfelt. Det heter Fenestron på Eurocopter. Ialfall der er det to "vifter" den ene står stille. Det er vanskelig å se at Fenestron roterer om du ikke er på nært hold.
Skrevet 12. februar 2006 18 år Halerotoren går rundt, det du ser som ser ut som halerotoren er eiker i ducten til halerotoren. Hadde ikke halerotoren gått rundt hadde momentet fra hovedrotoren gjort det umulig å hovre i rett heading som de gjør på filmen. EDIT: Olaf var først gitt EDIT 2: Og jeg tok feil
Skrevet 12. februar 2006 18 år Hadde ikke halerotoren gått rundt hadde de ikke kunne kjørt opp M.rotor uten å få karusell.
Skrevet 12. februar 2006 18 år Da er det jo bare flykroppen som går rundt mens rotoren står stille... Litt av et gjennombrudd da man fant ut av den lille rotoren bak da!
Skrevet 12. februar 2006 18 år Er vel ikke akkurat det heller, Andreas. Kroppen vil rotere motsatt vei av M.rotor. Halerotor er en kjekk ting, men synes Fenestron er enda mer genialt.
Skrevet 12. februar 2006 18 år Så lærte man litt om helikopter idag, artig film. Men jeg har lurt litt på hvorfor helikopterflygerne stort sett har på seg hjelm når de flyr. Hjelper hjelmen til med bedre støydemping, eller slår de oftere hodet sitt enn sivile fixed-wing flygere gjør?
Skrevet 12. februar 2006 18 år Trodde ikke hovedrotoren roterte i det hele tatt jeg Men det er nok sant det du sier.
Skrevet 12. februar 2006 18 år Hadde ikke halerotoren gått rundt hadde de ikke kunne kjørt opp M.rotor uten å få karusell. Jo det kunne de gjort. Når main rotor kjøres opp er pedalene nøytrale og du bruker ikke tail rotor til noe som helst. MR akselereres på lav TQ (40% for Lynx) og da skal det mye til før det begynner å snurre. På lave turtall er det heller ikke særlig mye effekt av TR. Nå er det slik at TR er forbundet med main rotor gearbox gjennom TR driveshaft og følger MR uansett (kan ikke kobles fra). Men prøv å løfte collective uten å trykke pedal... HP
Skrevet 12. februar 2006 18 år Men jeg har lurt litt på hvorfor helikopterflygerne stort sett har på seg hjelm når de flyr. Hjelper hjelmen til med bedre støydemping, eller slår de oftere hodet sitt enn sivile fixed-wing flygere gjør? De er vel mer mer bekymret for innholdet enn andre piloter kanskje?
Skrevet 12. februar 2006 18 år I helikopteret er det mer vibrasjoner. Så det er veldig lett å dunke hodet!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.