Skrevet 3. februar 2006 18 år Noe jeg har lurt på lenge, men ikke turt å spurt om. Hvordan fungerer backcourse og hvordan brukes dette praktisk. Sikkert et dumt spm..
Skrevet 3. februar 2006 18 år Skal ikke garantere at denne påstanden er korrekt, men mener jeg leste i bruksanvisningen for FS98 at denne brukes for å fly en omvendt ILS.. Altså at man stiller inn ILS og COURSE for bane 27, men at man via denne backcourse kan fly ILS'en fra motsatt side til 09.. som ett eksempel. ?
Skrevet 3. februar 2006 18 år Men man kan selvfølgelig ikke bruge glideslope når man tager en backcourse.
Skrevet 3. februar 2006 18 år Spurte en flygeleder for en stund tilbake. Mulig han missforstod spørsmålet, eller jeg svaret. En bruker backcourse hvis en skal følge LOC ut fra flyplassen. Altså følge en ILS under avgang fra flyplassen.
Skrevet 3. februar 2006 18 år Også litt viktig å huske at du må svinge motsatt av hva nålen sier når du flyr en slik approach. Krever litt konsentrasjon når man allerede er litt stressa:) Men funker helt fint!
Skrevet 3. februar 2006 18 år Forfatter Hmm.. om jeg har forstått rett så legger man inn frekvens til localizer og aktiverer backcourse etter take off? Tror jeg må ha dette inn med teskje
Skrevet 3. februar 2006 18 år Dersom CRS settes motsatt vei enn den du skal fly på backcourse svinger man ikke motsatt enn det CDI (Course Deviation Indicator) viser. Dersom CRS settes samme kurs du skal fly på backcourse, flyr man motsatt. (Bare å se for seg en HSI. Evt kan jeg, eller noen andre her tegne en forklaring).
Skrevet 3. februar 2006 18 år En HSI snur signalet uansett. BC brukes kun til autopiloten, og gir ingen andre indikasjoner i et fly med HSI. Men om man flyr localizeren baklengs ut av flyplassen (noe vi gjør på Notodden hver gang vi tar av bane 30, noe vi normalt gjør dersom ikke vinden tilsier at vi må gå den tungvinte veien via 12) så vil autopiloten svinge feil dersom man flyr i LOC modus, noe vi forøvrig svært sjelden gjør. Og normalt har vi heller ikke BC knappen aktivert siden vi flyr manuelt en stund, og deretter aktiverer autopiloten i HDG modus. Og da har ikke BC noe for seg, for nåla på HSI'ene viser uansett riktig.
Skrevet 3. februar 2006 18 år Backcoursen flys på samme måte som en vanlig LOC, med froncoursen satt inn, du må bare tenke deg at du er localizer-baren og du skal fly den i senter i motsetning til vanlig LOC der du hele tiden er i midten og styrer mot localizer baren...men, det er noen backcourser som har glideslope info også...Mulig at dere Tarjei kun bruker den i autopiloten, men det er fullt mulig å fly den på HSI/CI også K.
Skrevet 4. februar 2006 18 år Ville bare nevne en ting. På en moderne CDI flipper du den motsatt av frontcourse og du kan fremdeles fly mot nåla for å sentrere den. På en gammeldags VOR indikator har ikke OBS setting noe å si, så hvis du vil fly backcourse må du fly fra nåla for å sentrere den.
Skrevet 4. februar 2006 18 år Gå til denne siden HER og dere finner en Java aplikasjon som burde kunne fortelle dere hvordan forskjellige radionavigasjons instrumenter fungerer.
Skrevet 5. februar 2006 18 år Heisann. Ville bare nevne en ting. På en moderne CDI flipper du den motsatt av frontcourse og du kan fremdeles fly mot nåla for å sentrere den. På en gammeldags VOR indikator har ikke OBS setting noe å si, så hvis du vil fly backcourse må du fly fra nåla for å sentrere den. Veit ikke hvordan prosedyrene er hos airlinerne, men vi har ikke lov til å fly med noe annet en frontcourse satt inn. På approach-platene er det jo også frontcourse som er indikert. Nå har vi riktignok ikke noen BC funksjon heller. Øyvind
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.