Lars B. Frostad Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Norwegian har tidligere stoppet flere kabinkurs (selv om de også har vært startet), og heller ansatt via rekrutteringsbyrå (istedet for å ansette direkte). Nå går Norwegian skrittet videre, og ansetter kabinansatte og piloter fra lavkostland. Dermed kan man nok i fremtiden belage seg på å måtte snakke engelsk med besetningen, ombord på et Norwegian fly. Stadig flere selskaper blir mindre attraktive å jobbe i, spesiellt som kabinansatt. Færre selskaper ansetter crew direkte, men går via rekrutteringsselskaper - som betyr lavere lønn og mindre fordeler. Men et sted kommer også grensen til å gå, er begrenset hvor mange som frivillig er interessert i å jobbe for "knapper og glansbilder" - kun for å uniform med vinge på, og jobbe i en kabin. En svært uheldig utvikling. Les hele saken her: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5450310.html http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article549785.ece http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=179125 Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Dette er jo bare ett resultat av forbrukernes önske om lavest mulig priser på flyreiser. Norwegian vil fortsette å väre konkurransedyktig, og leter etter alle muligheter for å kunne holde prisene nede på flybiletter. Vi forholder oss i större og större grad til et globalt marked, enten det nå gjelder flyreiser eller annen produksjon, og derfor må man ha et bevisst forhold til kostnadsutviklingen slik at man kan fortsette å väre konkurransedyktig i dette markedet. Siter
Michelle Sandra Aitken Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Selv om det ansettes folk fra utlandet behøver det ikke nødvendigvis bety at de ikke vil snakke norsk. Aer Lingus has jo ansatt utlendinger, men de krever jo at man snakker irsk (gælisk) da! EDIT: Sjekket Aer Lingus nå, kun engelsk! Ser ut til at de har gått bort fra kravet. Mulig det kun gjelder faste ansatte. Siter
Petter Jansen Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Det er veldig få i Irland som snakker irsk (gælisk). Faktisk bare 75.000 som bruker det daglig. Kanskje vi skal kreve at alle SAS piloter skal kunne samisk? Siter
Morten Haughom Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Kanskje vi skal kreve at alle SAS piloter skal kunne samisk? Slapp av, det kommer, garantert! Å tråkke på urbefolkningen vår på denne måten, altså at kabinpers./piloter ikke snakker samisk, er uhørt og en sak for menneskerettighets kommisjonen. Sender mail til Sametinget nå, slik at vi hurtigst mulig kan rette på dette. Dette for å unngå at SAS, og Norge forøvrig, blir utsatt for massiv boikott. (For de under 14, dette kalles sarkasme, slå det opp!) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 At vi i framtiden vil måtte kunne snakke engelsk til kabinpersonalet på innenlandsflygninger tviler jeg sterket på vil bli en realitet. Men, når man ansetter personer fra utlandet vil det nok kunne oppstå kommunikasjons vansker ved enkeltsituasjoner, selv om man har blitt sendt på norsk kurs på selskapets regning. Forøvrig så er det også et krav om at flere av besettningsmedlemmene snakker to språk, og iallefall flytende norsk. Siter
Martin Schjetne Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 dette er en SVÆRT uheldig situasjon. Hva skal vi nordmenn jobbe med om 100 år? Alle er jo utlendinger etterhvert! Siter
Tord Øvrebotten Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 dette er en SVÆRT uheldig situasjon. Hva skal vi nordmenn jobbe med om 100 år? Alle er jo utlendinger etterhvert! Vi kan jo ta jobber i utlandet? Siter
Morten Haughom Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 ÅÅÅÅÅH! Jeg har såååå lyst til å si noe! men i disse flaggbrenningstider er best å holde kjeft. Aldri før har vel grensen for rasistiske utspill vært så hårfin som den er nå. Det er såvidt jeg tør bruke ordet muslim. (Hva dette har med denne tråden å gjøre, får dere desverre aldri vite...) Siter
Martin Schjetne Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 hvis det er mitt innlegg du sikter til, så kan jeg godt skjønne at folk tenker på utlendinger som folk fra ikke vestlige land, men det er faktisk ikke tilfelle. En engelskmann er utlending hvis an bor i Norge... Jeg skal ikke "brenne" noen her bare så det er sagt Siter
Morten Haughom Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Nei Martin, se helt bort fra innlegget mitt, det er helt idiotisk. Utlendinger er selvfølgelig alle fra utlandet, og ferdig med det. Jeg har kanskje behov for å utrykke meg om det som skjer nå om dagen. Og hadde vel kobling mellom det og det denne tråden handler om. Det var morsomt inne i hodet mitt... Tilbake til saken: Det er en farlig tendens hvis vi (nordmenn) priser oss ut av arbeidsmarkedet i vårt eget land, og da også innefor yrkesgrupper hvor der kreves høy/lang utdannelse og lang erfaring. Jeg har ikke peiling på økonomi, makro eller hva enn det måtte hete. Men jeg kan umulig se for meg en nasjon på trygd, hvor alle mannfolka er analfabeter. Og hvor polakker, indere, italienere og andre utlendinger sitter i høyt betalte stillinger, enten for å skjære i oss eller transportere oss fra sykehus til sykehus i et land hvor det da finnes noe som heter fritt sykehus valg. Skål for oljefondet og all vår rikdom, måtte den kvele oss sakte mens vi stapper kjeften med Grandiosa og norsk pils produsert i Polen på lisens fra Carlsberg! Siter
Martin Schjetne Skrevet 2. februar 2006 Skrevet 2. februar 2006 Hehe, done Skål for oljefondet og all vår rikdom, måtte den kvele oss sakte mens vi stapper kjeften med Grandiosa og norsk pils produsert i Polen på lisens fra Carlsberg! HAHA! Ler meg skakk her jeg sitter!!! Siter
Jan Peder Nilsen Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Jeg tror ikke problemet er så stort som du tror Morten. Snart er det slutt på oljen, og da har vi ikke råd til annet enn brød og vann! Hehe Siter
Tordbjørn W. Eriksen Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Hele opplegget er vel egentlig et resultat av globaliseringen som det så fint heter. Men det er en ting jeg har tenkt over, kanskje litt off-topic, men hvor skal man flytte produksjon til/ importere arbeidskraft fra når lavkost landene får boom på økonomien sin? En liten digresjon en fredags kveld. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.