Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hej

Varje bolag lägger i princip upp sitt eget system för flightnummer.

SAS använde förr enbart tresiffriga nummer, men numera gör vi betydligt fler än 999 flygningar per dygn, så vi har fått lägga till en etta eller tvåa framför en del flighter.

Vi försöker hålla ett visst system i galenskaperna, genom att vissa sifferserier alltid går till vissa destinationer. En flight som går vid en viss tidpunkt, har alltid samma nummer.

Ex går 001-199 i huvudsak svensk inrikes, 201-299 dansk inrikes, 301-399 norsk inrikes. 400-serien går på huvudstadstriangeln osv.

Charterflighter i SAS ska ligga på 7601-7999. 9000 serien används till speciella flygningar ex. skolflighter, ferry flights, test flight osv.

Stellan

Skrevet

Kva med codeshares?

De har vel egne nummerserier, går eg ut fra.

Varierer disse nummerseriene avhengig av hvilken partner som opererer ruten?

Widerøes, Star-partners, etc.

 

Skrevet

Hei, som et svar på siste innlegg.

Fløy i går fra LHR til ORK, med Aer lIngus.

Det hadde FLight nr. IE723

British Airways hadde sitt eget flightnummer på samme flighten (de er i allianse) Det nummeret var: BA723

Dvs. at de bare endret carrier bokstavene, og ikke "Flight numeret".

Tror dette er vanlig prosedyre.

Eler er jeg helt på viddene???

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …