Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Er vell ikke helt tilfeldig nei. Men dette flyet brukes ikke lenger av Avinor(Luftfartsverket). De leier nå de tjenestene som dette flyet utførte fra noen andre (husker ikke detaljer) som vistnok bruker en King Air B200.

 

Det flyet du ser på bildet mener jeg er i bodø for omlakering over til Widerøe sine farver ""

Skrevet
Det flyet du ser på bildet mener jeg er i bodø for omlakering over til Widerøe sine farver ""

 

Som det går frem av billedteksten er det i *Eindhoven* for omlakkering til WF-farger.

Skrevet

Widerøe har kjøpt LN-ILS og gjort den om til en 39seters maskin, er pr nu i EIN(hoven) å blir lakkert. Skal fly for Widerøe under reg LN-ILS, opprinnelig så sku den få reg LN-WIT men dette har dem gått bortfra nå da..

Skrevet

LN-ILS har blitt brukt av luftfartsverket til blandt annet å kalibrere og teste navigeringsinstrumenter som VOR og ILS, og den var vel årlig på runde rundt til flyplassene og kalibrerte innflyvningsinstrumentene.

Skrevet

LN-ILS var tidligere Luftfartsverkets kalibreringsfly. Men den ble vel for dyr å operere bare i Norge. Det var vel egentlig meningen at de skulle tilby sine tjenester til andre land også men slik ble det vel ikke. Etter at Luftfartsverket (nå Avinor) sluttet å bruke flyet har det vel stått på Gardermoen inntil Widerøe begynnte å bruke det til testing av sitt nye innflyvningssystem SCAT 1 i Brønnøysund og etterhvert har kjøpt maskinen for å bruke den i sin daglige produksjon.

 

Avinor har etter dette leiet inn kalibreringsfly fra SAAB Norsk Flytjeneste (LN-VIZ) http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=34620 og nå fra Sundt Air (LN-SUZ) http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=64609

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …