Patrick Møller Johansen Skrevet 28. desember 2000 Skrevet 28. desember 2000 Hei igjen! Jeg lurte på om det var noen som hadde kjennskap til scanneren: Uniden AR-108? Hvis det er noen, har jeg et spørsmål; Hvorfor får jeg bare inn fly ikke kontrollere? Mvh Patrick Møller Johansen VBX109 Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 28. desember 2000 Skrevet 28. desember 2000 Hei. Jeg har en AR-108 scanner. Det er riktignok Maycom som har lagd min, men ettersom jeg husker så er de ganske like.. På min kan jeg ikke stille inn å bare høre fly eller kontrollere. Men hvis jeg f.eks. er langt unna senderen hender det at jeg hører bare flyene som svarer og ikke kontrolleren. Det samme hvis jeg f.eks. er litt sør for ENGM, og flyene som er på vei nordover får beskjed om å kontakte Oslo (nord) på 118.82. Da hører jeg bare kontrolleren og ikke piloten. mvh, Ole Martin Siter
Patrick Møller Johansen Skrevet 28. desember 2000 Forfatter Skrevet 28. desember 2000 Det var selvfølgelig Maycom jeg mente ;-) Det som er mitt problem er jo at jeg ikke hører kontrollerne bare flygerne, men det tror jeg kommer av at det kan være endringer i vær etc. Takk for svar ;-) Mvh Patrick Møller Johansen VBX109 Siter
Ole Martin Walberg Skrevet 28. desember 2000 Skrevet 28. desember 2000 NP [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] men oops.. sorry for den første delen av svaret mitt.. jeg forvekslet "hvorfor" i spm ditt til hvordan jeg.. da ble det litt feil [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] anyways.. Godt Nyttår! mvh, Ole Martin Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 28. desember 2000 Skrevet 28. desember 2000 Heisann. Radiosignaler er elektriske signaler som svekkes i styrke når dem vandrer utover. Noe stopper i lufta, noe stopper i fjell, noe går inn i antenner rundtomkring osv osv osv. Flyene går som kjent høyt og radiosignalene rekker laaaangt, senderene på bakken rekker ikke så langt fordi dem ikke står så høyt [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Derfor hører du bare flyene, du bor ikke nærme nok en sender. Endringer i vær, senderposisjon osv kan også gjøre til at du noen ganger hører flygelederene, andre ganger ikke (akuratt det samme som gjør at vi i flyet også "mister" flygelederene av og til). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Patrick Møller Johansen Skrevet 28. desember 2000 Forfatter Skrevet 28. desember 2000 Hei igjen! Ja det var noe lignende dette som skjedde Tarjei. Jeg hørte både kontrollere og flygere i morges, men i kveld hører jeg bare flygere. (I kveld begynte det å snø inmari) Mvh Patrick Møller Johansen VBX109 Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 29. desember 2000 Skrevet 29. desember 2000 Ja, det kan være en av to ting du opplever: Enten så er det været som endrer seg så radikalt at radiosignalene ikke lengre går like bra som dem gjorde tidligere på dagen. Eller så er det flygelederen som begynner å bruke en annen sender (dvs et annet sted). Dette skjer ofte om kvelden når flere sektorer slåes sammen (ofte kjøres også relay slik at samme sending går ut på flere sendere, da vil du ofte høre flygelderen på en frekvens, mens flyet svarer på en annen frekvens). Vennlig hilsen Tarjei Lundarvollen Siter
Patrick Møller Johansen Skrevet 29. desember 2000 Forfatter Skrevet 29. desember 2000 Akkurat ja, det var sikkert kanskje det med radisenderen. Takk for alt svar hilsen Patrick Møller Johanse VBX109 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.