Skrevet 12. januar 2006 19 år Adressa.no : Nestenkollisjon får etterspill (NTB) Luftfartstilsynet har så langt fått to rapporter om hendelsen – fra pilotene på SAS-maskinen og fra flygelederen som hadde oppsyn med den aktuelle sektoren. Rapporten fra SAS-besetningen sier blant annet at de så KLM-flyet på 1.500 nautiske mils avstand, og hadde derfor mulighet til å trekke flyet 1.000 fot opp til 35.000 for å unngå kollisjon. "Yeager vision" er én ting, men dette er virkelig imponerende... I 34.000 fots høyde – vel 11.000 meter – sør for Søgne i Vest-Agder ser SAS-pilotene et fly som kommer i motsatt retning. Det befinner seg på samme høyde og ligger «klokka 13» – litt til høyre for pilotenes midtsikte. Avstanden blir bedømt til 1.500 nautiske mil, vel 25 kilometer. Beregnet tid til en eventuell kollisjon er i overkant av ett minutt. Skal man tro artikkelforfatteren gikk det mao. rimelig fort, her... "Klokka 13?" Er det strengt tatt nødvendig å legge til tretallet? Ikke for å syte/henge ut/pirke etc., dette er i grunn bare litt bagatellmessig (i denne sammenhengen) rot med to nuller, men det er jo litt artig å lese slikt.
Skrevet 12. januar 2006 19 år lol 1500 nm på 60 sekunder... kanskje de tok feil av et fly og en innkommende komet.. Husker jeg leste i aftenposten for noen år siden. Der skrev journalisten at noen Imamer ønsket at bønneropene skulle fordobles i styrke, fra 60 dB til 120 dB Holder lenge med 63 dB for å doble styrke i forhold til 60 dB. 120 dB er en 20 dobling (2^20 ganger) i forhold til 60 dB.
Skrevet 12. januar 2006 19 år Da snakker du om kunnskap ja! dB skalaen er ikke helt som andre skalaer (men logaritmisk)
Skrevet 12. januar 2006 19 år Det er slik det går når religiøs utdanning er den eneste tillatte utdanningen. En fordobling blir vel 3dB hvis jeg husker riktig.
Skrevet 12. januar 2006 19 år Overså visst det gitt, ja... Blir ofte litt skumming av tråder som allerede har endel innlegg.
Skrevet 12. januar 2006 19 år Ja, det skrev Jon Ola 7 timer før deg... Leser du ikke folks innlegg? Godt humør vi er i i dag da
Skrevet 12. januar 2006 19 år Du kjenner visst ikke meg Thomas.. DET humøret er jeg nesten alltid i.. It's as good as it get...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.