Skrevet 9. januar 2006 19 år http://www.tk.no/nyheter/article1895720.ece Siden jeg er fra Kristiansund selv (og også heter Sindre!) fant jeg glede i å lese om småflypiloten som holdt hodet kaldt, selv om omstendighetene sikkert ikke var hyggelige... Men hvorfor ble flyet fulgt inn av F-16? Det er vel ikke så mye de kan gjøre til eller fra - eller?
Skrevet 9. januar 2006 19 år Grunnen kan være at de skulle følge flyet inn til landing, evt melde om flyet fikk flere problemer. Som du leser i artikkelen så skriver de at han skrudde av radioen og lysene. God grunn vil nå jeg påstå til å følge han inn til Værnes.
Skrevet 9. januar 2006 19 år At F16 følger et «radioløst» fly kan være en sikkerhetsrutine, som følge av terrorberedskapen. Går ut fra at også transponderen ble skrudd av....
Skrevet 9. januar 2006 19 år Forfatter Joda, det er forståelig på et vis, men i alle tilfelle: hva kunne de egentlig ha gjort? Sett at et fly skrur av transponderen og F-16 blir sendt opp for å følge det - hva slags muligheter har de egentlig? Jeg mener; er det sikkert det er lurere å skyte ned et fly hvis det f.eks. er kapret og befinner seg over tettbebygd strøk enn alternativet? Men jeg kan jo skjønne at det gir en viss trygghet for passasjerene muligens. Å fly fra Østersund til Trondheim med en maskin som fusker litt og med to F-16 som følger deg inn må uansett være en litt guffen opplevelse..
Skrevet 9. januar 2006 19 år Det er selvsagt vanskelig å si om det er beredskap som ligger bak møtet med F16......Det kan også være tilfeldig at disse var i samme luftrom....
Skrevet 9. januar 2006 19 år Av de kildene jeg har så befant F-16 flyet seg i området rundt Røros, og her der det jo tjåka fullt med treningsområder. Jeg tviler sterkt på at man scramblet et F-16 fly for å avskjære dette småflyet, men om et annet fartøy er i nød pliker andre fartøy i nærheten å hjelpe til med alle nødvendige midler. Hvis det ble sagt her at piloten var uten radiosamband så sier det seg selv at å ha en av landets beste piloter på din side er en trygghet i seg selv. I tillegg så kan eskorte flyet melde fra til søk og redningstjeneste om nøyaktige koordinater om man skulle stå ovenfor et havari. Det var godt at alt endte godt, og det er akkurat slike hendelser vi bør ta til ettertanke når man er ute å flyr. Det er derfor lurt å lese havari rapporter fra havarikommisjonen for å lese hvordan situasjonen ble løst.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.