Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Uff! "" Men TCAS er en god ting ja........ ""

 

Forkert billede på dagbladet.no forresten.

Skrevet

Synes at de la litt for mye dramatikk inni bildet, men en slik situasjon skal da heller ikkje skje. TCAS er en fin ting å ha ja, men en flygeleder er ennå bedre.

 

Oi,nå er jeg blitt Veteran

YESS og WOHOO... (Ingen bryr seg om du er veteran eller ei.)

Skrevet

Hmmm denne gangen viser Dagbladet en 737 og VG en Airbus 340 eller 330, så med tanke på all pepper VG har fått her inne tidligere......

Skrevet

Dagbladet:

Det kunne ha skjedd hvor som helst. Men det er flere år siden vi har hatt hendelser av denne typen.

 

Mener å huske at det var noe spetakkel borte med Gardemoen i fjor jeg. Om et fly som var for nærme et annet under takeoff. Stemmer det? eller er det noe jeg har misforstått?

Skrevet
Hmm, da ser du godt. Om du klarer å se at et fly klatrer og et annet synker når de møtes i FL340 ser du atskillig bedre enn meg. Men nå bruker jeg også briller ""

Hvis kondensstripene var synlige kunne man sett begge flyene møtes nøyaktig... Synd det har vært overskyet i Kristiansand den siste tiden. Synes selv det var en ganske dramatisk hendelse egentlig.

Skrevet

40 sekunder er vel ikke akkurat å regne som god tid i luftfart. Her må en til med en skikkelig gjennomgang av rutinene og avdekke hva som førte til denne feilen. Mulig noen hoder må rulle, ingen rom for feil i flygelederyrke.

 

Vi husker vel ulykken fra 2002 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9017412

 

Kan ikke alltid regne med TCAS nei. Slik jeg ser det, var dette et meget alvorlig tilfelle.

Skrevet

At fly møtes med 1000' eller 2000' avstand i høyde skjer hele tiden. Hvordan man skal se fra bakken at de har hatt TCAS RA er for meg et mysterium. TCAS virket, fint. Så får de granske og finne ut hvorfor situasjonen oppstod.

Skrevet

"At fly møtes med 1000' eller 2000' avstand i høyde skjer hele tiden" Da håper jeg møtet skjer med justering (av kollisjonskurs) tidligere enn 40 sekunder før? Eller sier du dette skjer hele tiden?

Skrevet
Kan ikke alltid regne med TCAS nei.

 

Jo, det er jo det man skal. TCAS fungerer. I dette tilfellet var jo nettopp problemet at det ene flyet ikke fulgte TCAS-ordre.

 

Flygelederne må da få lov til å gjøre feil som alle andre. Selvsagt er det alvorlig, men det er jo en grunn til at man har flere sikkerhetslag.

Skrevet

TCAS bør vel være en siste sikkerhetsskanse? Ingen sovepute for at det uansett går bra med TCAS på. Har skjedd før at den ikke er påslått og kan sikkert skje igjen.

 

Er 40 sek en feil som går under kategorien "lov å feile" for flygeledere. Bare spør, jeg vet ikke. Men synes det høres lite ut.

Skrevet

"A man møtes med 1000 eller 2000 fots avstand i høyde skjer hele tiden ja. Såpass trangt er det i luftrommet til tider"

 

Jeg spurte: "Da håper jeg møtet skjer med justering (av kollisjonskurs) tidligere enn 40 sekunder før? Eller sier du dette skjer hele tiden?" Sikkert normalt at de møtes av og til "" Men med 40sek forvarsel? Det som var spørsmålet ""

Skrevet

Har selv vært sittet i cockpit med kryssende fly 2000 fot under oss som kom fra siden og på skrå bakover. De satt liksom likevel og sa til hverandre: Vi HAR kontroll over han. Han er jo 2000 fot under oss og vil i tillegg passere en del før oss. Gruer meg til det blir så trangt i norsk luftrom at det kun er 100 fots høydeseperasjon.

Skrevet
Ok, men da forstår jeg det som at 40sek før (hvis en MÅ justere) er ganske unormalt. Det jeg ville frem til. ""

Ja, det unormale var jo at de lå på samme høyde og at det var TCASen som reagerte og ikke ATC.

Skrevet

40 sek. fra hverandre og i samme høyde er meget alvorlig. I tillegg var det kun en flygeleder på vakt i Røyken. Dette er å sette mange menneskeliv i fare. Får inderlig håpe at det nå kommer et krav om to flygeledere på vakt samtidig. Det er enkelte som har lett for å bagatellisere ting her. Det er så man snart ikke får lyst til å sette seg i et fly mer. Alt som har skjedd i luftrommet over Norge de siste par årene, er det Avinor som er skyld i på grunn av deres omorganisering, og en ledelse som holder lavmål. Håper nå at det virkelig blir gjort noe med dette.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …