Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har de siste dagene lest en del innlegg og sett en del videoer her på forumet om TrackIR.

Er det noen som husker Cam2pan fra noen år tilbake? Kort sagt et program som benytter et ordinært webkamera til å tracke hodebevegelsene dine, slik at du kan se deg omkring i den virtuelle cockpiten ved å vri på hodet. Husker jeg prøvde det i fs2002, uten å bli veldig imponert over programmets evne til å tracke. I går prøvde jeg cam2pan v 2.0.9, og selv i svært sparsom belysning fikk programmet "lock-on" på nesetippen, og slapp den ikke! Svært fornøyelig å fly VFR med! Litt grovere bevegelser og ikke så smooth som i videosnuttene jeg har sett av TrackIR 4 her på forumet, men til en brøkdel av prisen, 10 USD(gratis hvis man kan leve med popup hvert 5. minutt, og allerede har et web-kamera.) Sjekk det ut på http://www.mousevision.com/game/index.htm

Skrevet

Jeg har prøvd begge. Brukte Cam2Pan frem til jeg fikk TIR4. De fleste webkamera har max 15bilder i sekundet, noen har 30. TrackIR har 120. Cam2Pan har blitt MYE bedre på å låse, men er fremdeles TIR underlegen i vanlig belysning, spesielt motlys. Cam2Pan har 2 akser og relativt dårlig oppløsning, TIR har 6 akser og bedre oppløsning. Den har dessuten smalere dekningsfelt, slik at oppløsningen blir bedre utnyttet. Cam2Pan har begrensede muligheter ang fælsomhet og akselerasjonsoppsett, samt profiler pr. program. Her er TIR utrolig bra, og kjører profiler basert på kategori og/eller program. TIR har også preview av bevegelsen, og mange program støtter dette direkte (såkalt 'enhanced mode'). Støyfiltreringen på TIR fungerer bedre, og med mindre slep enn C2P. TIR har også en 'precision mode', der det er mye mer filtrering og saktere bevegelse. Alle funksjoner kan mappes til joystick/ratt.

Alt i alt er TIR mye bedre, men C2P kan fungere i noen tilfeller. Det er bare å prøve, og se om headtracking er noe å satse på for deg, og så begynne å spare til TIR4. Jeg betalte $197 for å få den rett hjem i postkassa, og har ikke fått noen krav om toll eller annet tull så langt.

Edit: Ser at innlegget mitt kanskje virker veldig negativt til C2P. Det er jeg slett ikke, det er et glimrende nesten gratis alternativ. Vil bare påpeke hvor mye BEDRE det kan bli med ornt'lig utstyr.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …