Ståle Ekholt Skrevet 19. desember 2000 Skrevet 19. desember 2000 Hei Airbus har nå bestemt å sette "Superjumboen" i produksjon: http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=21&item=135061"'>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=21&item=135061" TARGET=_blank>http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=21&item=135061 Mvh Ståle Siter
Bjørn Ramsland Skrevet 19. desember 2000 Skrevet 19. desember 2000 Du finner forøvrig ytterligere informasjon direkte fra kilden selv. http://www.airbus.com" TARGET=_blank>Airbus Industries Bjørn Ramsland Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 20. desember 2000 Skrevet 20. desember 2000 Er der nogen der ved hvorfor den nye Airbus skal hedde A380? Jeg troede dem kom til at hedde A350. [Endret av Flemming H. Larsen 20-12-2000.] Siter
Erik H. Bakke Skrevet 20. desember 2000 Skrevet 20. desember 2000 Årsaken er nok at Airbus pleier å bruke hele 20-tall for nye design, samt at de ønsker å reservere plass til en annen modell i mellom 340 og 380. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 20. desember 2000 Skrevet 20. desember 2000 quote: Originally posted by Erik H. Bakke: Årsaken er nok at Airbus pleier å bruke hele 20-tall for nye design, samt at de ønsker å reservere plass til en annen modell i mellom 340 og 380. Hvordan kom du frem til den konklusjonen?? La meg ramse opp noe Airbus-modeller for deg: A300 A310 A320 A330 A340 Jeg er ingen matematiker, men for meg så ser det ut som om det er hele ti-tall som går igjen her, og ikke hele 20??? Hva nye modeller angår så er vel 320, 330, og 340 også med ti-tall "systemet" i bruk... Du er kanskje ingen matematiker du heller? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com [Endret av Kenneth G. Sørensen 20-12-2000.] [Endret av Kenneth G. Sørensen 20-12-2000.] Siter
H S Skrevet 20. desember 2000 Skrevet 20. desember 2000 Hei! Tror kanskje du er litt kjapp med å "dømme" Erik,Kenneth. Dersom du sjekker Airbus sine sider finner du at Airbus deler inn sine typer i A300,A320,A340/330 og nå sist A380 familier.Ut fra disse kommer foreks. A310 fra A300,A319 og A321 fra A320 familien osv.Hva angår A330 og A340 var A340 først ute fremfor A330 som ifølge Janes A/C er en versjon som er utviklet ut fra A340 med tanke på ETOPS (som Boeing har skåret rått på).Så det kan være noe i det Erik H.Bakke sier likevel (man trenger ikke være matematiker [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ) http://www.airbus.com/"'>http://www.airbus.com/" TARGET=_blank>http://www.airbus.com/ (klikk på "our products") MVH HAns Petter ------------------ Siter
Simen Trovatten Taraldsen Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 ...og for de som ikke visste det fra før... I januar 1991 var første gang de begynte å tenke på A380, ifølge hjemmesiden http://www.airbus.com" TARGET=_blank>www.airbus.com Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 quote: Originally posted by Hans Petter Stue: Hei! Tror kanskje du er litt kjapp med å "dømme" Erik,Kenneth. Hva angår A330 og A340 var A340 først ute fremfor A330 som ifølge Janes A/C er en versjon som er utviklet ut fra A340 med tanke på ETOPS (som Boeing har skåret rått på). MVH HAns Petter Ifølge Airbus.com så ble A330 og A340 utviklet parallellt, og lansert samtidig. Årsaken er at noen selskaper foretrekker "twin" fremfor "Quad" fordi det er billigere (koster f.eks mindre å vedlikeholde 2 motorer fremfor 4), men ulempen er at rekkevidden blir begrenset til en viss grad. Andre foretrekker "Quad" fordi man da kan fly hvor man vil med drivstoff som eneste begrensning. Som følge av dette så valgte Airbus å utvikle det nye langdistanseflyet sitt i 2 versjoner slik at kundene kunne få modellen slik de fortrakk den. Sett bort i fra motorantallet så er jo flyene identiske.... Ellers så har Airbus hoppet frem og tilbake: Først så kom A300, etterfulgt av A310 noen få år etter. Så kom A300-600. A310 er forøvrig mindre enn A300 tiltross for at den har et høyere "nummer" en sin forgjenger. Når man ser på A320-serien så ser man at flyene er numerert logisk etter størrelsen(Høyere tall= Større fly, etc.). Disse igjen følger et annet nummersystem enn A300/A310 da man her har brukt 318, 319, 320, og 321, istedet for å kalle dem 320, 330, 340, og 350 for å følge det gamle nummererings-systemet. A330 og A340 er nøyaktig like store, og A330 er ikke en videreutvikling av A340 ettersom de ble utviklet parallellt for å dekke to forskjellige meninger blandt kundene. Min mening er fremdeles at de ikke bruker "20-talls-system", men et "10-talls-system" ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com Siter
H S Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 Joda,340 og 330 ble "påtenkt" samtidig.Uten å bli for detaljert her,så kan det nevnes at A330 og 340 på syttitallet!ble opprinnelig kalt A300B9 og B11 (B10 ble senere A310).Senere ble de omdøpt TA9 og TA11 (1980),og først i januar 1986 ble de kalt A330 og 340.Utviklingen gikk paralellt (en stund),men likevel hadde A340 sin jomfrutur 25 oktober 1991 (det var en A340-300),og A330 fløy først 2 november 1992 altså over et år senere.Årsaken til dette var at Airbus forserte utviklingen av A330 til fordel for 340,siden det var et større behov og ikke minst etterspørsel for et 4 motors fly på denne tiden kontra et 2 motors.Hvorfor???Ja da må man se på hva som skjedde i internasjonal luftfart på denne tiden.Det var fortsatt begrensninger hva angikk 2 motors fly over (virkelig) lange strekninger over hav.SAS med 767 fra Oslo til N.York er ikke langt i denne sammenhengen da en har alternates innenfor "kort" rekkevidde.Først i ca.1992 kom reglene om ETOPS som gjorde 2 motors fly mye mer attraktive,noe som bla.MD-11 fikk svi for,og som Boeing med 777 vant på. Så dette er bakgrunnen til at jeg skrev at A340 var først ute.Når det påståes at fuel økonomi og vedlikehold var argumentene for og i mot 2/4 motors (vi snakker om 1986-1991 når de begynte å selge disse flyene),så var det nok ikke så enkelt,og egentlig bare en del av sannheten,siden en dengang hadde helt andre regler for langdistanse flyging med 2 motorer.Jeg husker godt debatten rundt dette dengang. Hva angår Airbus og tallsystem er dette noe jeg ikke har noe forhold til,bortsett fra at jeg registrerer at de kaller sine "families" A300-A320-A330/340 og A380 på sine hjemmesider. MVH Hans Petter [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 quote: Originally posted by Hans Petter Stue: Hva angår Airbus og tallsystem er dette noe jeg ikke har noe forhold til,bortsett fra at jeg registrerer at de kaller sine "families" A300-A320-A330/340 og A380 på sine hjemmesider. MVH Hans Petter [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif '>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Det her ser ut til å bli en endeløs diskusjon, så jeg tror jeg skal runde dette av ganske kort: Airbus referer til sine "families" som A300/310-A320-A330/340 og A380 på sine hjemmesider. Ikke A300-A320-A330/340 og A380. Nok om det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Kenneth G. Sørensen De-Icer ved WF Torp Kenneth@Airpics.com Siter
Martin Kaareng Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 Ja, nok om noe forferdelig kjedelig... Martin Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.