Fredrik Hoel Skrevet 17. desember 2000 Skrevet 17. desember 2000 Jeg hadde en liten tur på simmulatoren idag til essa, med 747, jeg tok en liten utvendig inspeksjon i FL270, der så jeg at ytterste delen av vingene sto rett opp, hva heter det, og hva gjør det..... ------------------ Fredrik Siter
Sindre Hebnes Skrevet 17. desember 2000 Skrevet 17. desember 2000 quote: Originally posted by Fredrik Hoel: Jeg hadde en liten tur på simmulatoren idag til essa, med 747, jeg tok en liten utvendig inspeksjon i FL270, der så jeg at ytterste delen av vingene sto rett opp, hva heter det, og hva gjør det..... Det heter Winglets og er med på å stabilisere flyet hvis jeg ikke tar helt feil... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Sindre http://vklm.cjb.net"'>http://vklm.cjb.net" TARGET=_blank>http://vklm.cjb.net Siter
Karl Andreas Olssøn Skrevet 17. desember 2000 Skrevet 17. desember 2000 Det har vel ikke så mye med å stabilisere flyet(?) Wingletsene gjør at wingetippvirvlene(wortex)blir mindre og dermed minker motstanden. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Noen som kan si noe mere eller rette meg ? ------------------ Mvh Karl Andreas Olssøn Siter
Gjest Skrevet 17. desember 2000 Skrevet 17. desember 2000 Du har nok rett i at de minsker vinge-virvelene! Jeg har hørt at det var for å spare plass ved parkering????? D er lite sansynlig....... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Siter
Rune Trøftmoen Skrevet 17. desember 2000 Skrevet 17. desember 2000 Det er helt riktig som Karl Andreas sier, at det gjør at wingtippvirvelen blir mindre dermed mindre motstant... men de er også med på å stabilisere flyet, da spesielt vingene ..... Så, de er der for begge delene.... ------------------ Mvh Rune Siter
Øystein Eker Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 Egentlig så kunne de ha bygd winglets rett ut - dvs forlenge vingespennet og fått samme effekten. Spart vekt. Derfor oppnår de samme effekt med kortere vingespenn. Winglets er for å spare fuel. Redusere vingtip turbulens. Det blir luftmotstand og vektøkning av en winglet også. Den er derfor konstruert for optimal virkning på cruise. Ved climb og descend har den ingen/negativ virkning. Flyet må være på cruise en del timer for å få pluss effekt. Derfor er winglets kun på langdistanse fly. Boeing har konstruert en ny type winglets - Blended winglets. En buet jevn overgang fra ving til winglet. Hapag Lloyd skal teste disse på 737-800 neste år. Siter
Jørgen Bjørnstad Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 quote: Originally posted by Øystein Eker: Boeing har konstruert en ny type winglets - Blended winglets. En buet jevn overgang fra ving til winglet. Hapag Lloyd skal teste disse på 737-800 neste år. Røkkes BBJ har også slike winglets. Siter
H S Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 Hei! At winglets kun finnes på langdistansefly,som det her påstås er positivt helt feil.Dersom en undersøker litt vil en finne at fores. CRJ bygges med winglets (og de finnes det virkelig mange av),Raytheon (Beech)1900D har winglets,og selv om det ikke ser ut som en tradisjonell winglets;ta en titt på A320,319,321 sine vingetipper.Ingen av disse er langdistanse fly.Dette er bare noen maskiner jeg kom på i farten. MVH Hans Petter ------------------ Siter
Gisle Aalmo Skrevet 21. desember 2000 Skrevet 21. desember 2000 quote: Egentlig så kunne de ha bygd winglets rett ut - dvs forlenge vingespennet og fått samme effekten. Spart vekt. Derfor oppnår de samme effekt med kortere vingespenn. Dette har vel egentlig blitt gjort også. Såkalte "long rage wingtips", eller "raked wingtips". Boeing har innstallert slike winglets på modeller som f.eks. 767-400. Bilder: http://www.airliners.net/open.file?id=107062"'>http://www.airliners.net/open.file?id=107062" TARGET=_blank>http://www.airliners.net/open.file?id=107062 http://pages.infinit.net/camsim/promax764.htm"'>http://pages.infinit.net/camsim/promax764.htm" TARGET=_blank>http://pages.infinit.net/camsim/promax764.htm ------------------ Gisle LN-GAA Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Lille Learjet (45 - den som følger med FS98/FS2000) har også winglets... Siter
Øystein Eker Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Tror ikke Røkke sin BBj kom med blended winglets. Blended winglets (ser ut som en skitupp) ble godkjent av FAA til BBJ i september. BBJ2 basert på -800 vil få blended winglets standard. BBJ er den eneste (foreløpig) som er standard med winglets. Røkke flyr neppe Oslo -Molde med flyet sitt. Winglets er option og blir levert av Aviation Partners Boeing. Operatøren velger derfor winglets etter rutemønster. Hvorfor andre flyprodusenter har montert winglets som standard vet jeg ikke. - Men det tar seg unektelig fint ut på en reklamebrosjyre hvor maximum range er økt pga winglets. At virkningen uteblir på kortere turer blir sikkert ikke nevnt. Ha en fortreffelig jul med 7 sorter akevitt og B17 2 under juletreet. Det er tillatt å ta gisler hvis B17 2 ikke ligger under treet. - Kos dere!!! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.