Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Hei,

 

En av min favorit distinasjoner i Europa er LSGS (Sion/Schweiz)

 

Jeg tok en tur i min "nye" PMDG 737-600 og brukte et chart

for LSGS som jeg fant på nettet (http://home.datacomm.ch/raffael_walther/LSGS_IGS26.pdf).

 

Så vidt jeg kan se er 737 det største fly som er tillatt å lande med på LSGS.

 

Problemmet er at jeg fikk alt for høy fart pga. den steile dessent. I følge chart skal du passere "ALETO" i FL160.(210 kts). "ALETO" er ca 25nm fra LSGS (LSGS befinner seg på ca 1600 FT).

 

Selvom jeg brukte speedbrakes alt det jeg kunne kom jeg opp i 270kts og ca 5000 FT og måtte bare innse at jeg måtte gjøre et nytt forsøk. Neste gang bestemste jeg meg for å passere "ALETO" i FL140 (uf da) og 170kts............men selv med dette endte jeg i 200kts ca 1.5nm før runway. Da klokken var blitt 4 på morgenen og konen lå sur i sengen ga jeg F og gikk til sengs (bare for å få dianosen "gal" av fruen).

 

Noen som vet hvordan man ungår så stor fart med PMDGen ved steil dessent (hva gjør jeg feil)?

Hva er maks rate for dessent egentlig?

Noen som har erfaring fra LSGS?

Skal jeg evt. gi F i chartet og følgen "dalen", hvilket nok ikke er realistisk?

 

 

Takker for evt. svar.

Skrevet

Prøv heller å etablere deg på glideslope med rundt 160-180 knop IAS og flaps 15. Da burde du ha tilstrekkelig drag til å kunne redusere til approach speed.

Skrevet

Ser den er hele 6 grader der, noe som nok er i meste laget for en 737 (husker ikke det eksakte tallet) Prøvde en gang ILS på London City (5.5 grader)med 737-600 og ved å etablere på glideslope med flaps 40 og Vref +10 samt hjul ute gikk det relativt greit. Justerte bare farten underveis på glideslope slik at jeg endte opp med en angle of attack på litt over tre grader om jeg ikke husker feil. Men nå skal det sies at dette ikke gjøres i virkeligheten! De største flyene som får lov å lande på LCY er vel Fokker 70 og BAE146.

 

Happy landings!

Skrevet
De største flyene som får lov å lande på LCY er vel Fokker 70 og BAE146.

 

A318 og ERJ170/175 blir også sertifisert for landing på LCY og flyplasser med tilsvarende GS.

A318 får modifisert styresystemet, er noe med flapssettings ol som endres kontra resten av A32X-serien.

 

Som Kevin antyder, en 737 er ikke sertifisert for slike innflyvninger, husker ikke max GS nå...

Skrevet
Interesssant! Glemte å nevne jungeljeten men at A318 var sertifisert for visste jeg ikke. Fins det noen websider om emnet?

 

Du vil muligens finne noen nyheter om dette på Airbus sine sider. Jeg har dette fra airliners.net, hvor max GS og LCY har vært tatt opp en rekke ganger.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …