Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Så akkurat en reportasje med bilder fra Gardermoen på TV2-nyhetene, der det stod CRJ 200 fly ved en gate. Kanskje litt dumt spørsmål, men er dette mulig, i og med at flyet har en trapp som "folder" seg ut ved åpning av "hovedinngangen" på flyet? Eller finnes det også CRJ 200-fly med kun en vanlig flydør uten trapp også? ""

Skrevet

De setter da Dash-8 ved gater også?

 

Nå har jeg ikke sett reportasjen, men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten.

Men som sagt, så har jeg ikke sett den reportasjen, men vil tro at det er sånn de har ordnet det. Med mindre, som du sier, de har en versjon med "vanlig" flydør.

Skrevet
  • Forfatter
men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten.

 

ok, så de bruker ikke gaten direkte, men passasjerene går først ut av flyet og så inn til gaten via en annen trapp...

Skrevet
  • Forfatter
Tror de kan koble Fokker 70 til gate med å legge ut trappa først, slik at den kommer under broen?

 

Dette gjelder alle "trappefly" eller?

Skrevet

Vi har noen hundre CRJer (200/700) og alle har trapp. Som oftest bruker vi jetbridge og den passer opp mot flyet ved hjelp av en liten bro som gaar fra flyet til jetbridge.

 

Vi flyr til mange smaaflyplasser hvor terminalbygget ikke har jetbridge. Da maa paxene bruke trappen. Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall.

Skrevet
  • Forfatter

Apropos dette temaet med CRJ 200 ved gate...

 

Flyr en del CRJ for tiden, men en ting som "plager" meg litt er at etter jeg har landet og spør ATC om "taxi to the gate", Så blir jeg bedt om å taxe til en gate/parking borte på småfly-delen (dette eksempelet er fra ENGM). Så er det mulig å gjøre noe sånn at flyet blir "behandlet" som et passasjerfly og bli bedt om å taxe til en vanlig gate, evt. gate/parking av typen: 2,3,4,5 og 6 (eksempel fra ENGM)? Endre noe i aircraft.cfg eller noe?

Skrevet

Man kan bruke broen på CRJ(på gardermoen hvertfall) hvis man slår ned rekkverket på flytrappa først. Det går,men det er bare akkurat......

Skrevet
Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall.

 

KØDDER DU???

Har noen dødd ved å gå ned en trapp fra et fly??

Skrevet

Jeg koedder ikke. Det var en eldre dame som falt ned fra toppen av trappen paa CRJ700. Hun doede av hodeskader. Det er et 1.4 meter fall.

 

Dette kunne ha skjedd i Norge ogsaa...

Skrevet

Det er sjukt ass!

Men det sier også litt om hvor lite som skal til før det blir fatalt.

Skrevet

Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet.

Skrevet
Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet.

 

ER skadelig, eller KAN være skadelig? Med henglingen så langt foran i forhold til senter på hjulene så er det ikke mye fantasi som skal til for å skjønne hvorfor...

Skrevet

Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst. Ble først ikke oppdaget og flyet fløy en måned mens skaden utvidet seg. Ble deretter tatt ut av drift et par måneder...

Men vi gjør ofte push-back. Alltid i Frankfurt, tidvis i Wien, Budapest m.m.

 

Hei sveis, off to Innsbruck i solskinnet ""

 

Clamer

Skrevet
Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet.

 

Tull... På Torp har alle flyene til Widerøe blitt dyttet ut med pushback siden senhøsten -99...

 

De får ikke rygge ut selv pga. neseleggen, men pushback er ikke noe problem...

 

Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst.

 

Heh.. Vi hadde jo et tilfelle av en "neseleggektomi" på Torp for noen år siden på en -300...

 

En liten sklitakling fra bremsen til gassen mens flyet sto med bremsene på og motorene igang, og vips så ble bakkeklaringen under nesa mindre... ...og det var med den minste og sløveste pushbacken vi hadde... En bitteliten 12-tonner...

 

Idag bruker vi stortsett 18-20 tonns pushbacker på alle flyene, så man er godt kjent med uttrykket "å kjøre med et egg under foten"... ""

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …