Skrevet 16. desember 2005 19 år Så akkurat en reportasje med bilder fra Gardermoen på TV2-nyhetene, der det stod CRJ 200 fly ved en gate. Kanskje litt dumt spørsmål, men er dette mulig, i og med at flyet har en trapp som "folder" seg ut ved åpning av "hovedinngangen" på flyet? Eller finnes det også CRJ 200-fly med kun en vanlig flydør uten trapp også?
Skrevet 16. desember 2005 19 år Kort å greit; Ja, det er mulig Lufthansa bruker gaten koblet på, mens f.eks Cimber Air bruker trappen..
Skrevet 16. desember 2005 19 år De setter da Dash-8 ved gater også? Nå har jeg ikke sett reportasjen, men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten. Men som sagt, så har jeg ikke sett den reportasjen, men vil tro at det er sånn de har ordnet det. Med mindre, som du sier, de har en versjon med "vanlig" flydør.
Skrevet 16. desember 2005 19 år Forfatter men jeg vil tro at det er slik at flyet ikke er helt inntil gaten. Passasjerene vil da gå et lite stykke på bakken før de spankulerer opp en trapp og inn i gaten. ok, så de bruker ikke gaten direkte, men passasjerene går først ut av flyet og så inn til gaten via en annen trapp...
Skrevet 16. desember 2005 19 år trur ikke man får kobla en Dash 8 til brua.. har nok noe å gjøre med tappa og rekkverket på den
Skrevet 16. desember 2005 19 år Tror de kan koble Fokker 70 til gate med å legge ut trappa først, slik at den kommer under broen?
Skrevet 16. desember 2005 19 år Forfatter Tror de kan koble Fokker 70 til gate med å legge ut trappa først, slik at den kommer under broen? Dette gjelder alle "trappefly" eller?
Skrevet 16. desember 2005 19 år Vi har noen hundre CRJer (200/700) og alle har trapp. Som oftest bruker vi jetbridge og den passer opp mot flyet ved hjelp av en liten bro som gaar fra flyet til jetbridge. Vi flyr til mange smaaflyplasser hvor terminalbygget ikke har jetbridge. Da maa paxene bruke trappen. Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall.
Skrevet 16. desember 2005 19 år Forfatter Takk for alle svar folkens, har fått svar på det jeg lurte på
Skrevet 17. desember 2005 19 år Forfatter Apropos dette temaet med CRJ 200 ved gate... Flyr en del CRJ for tiden, men en ting som "plager" meg litt er at etter jeg har landet og spør ATC om "taxi to the gate", Så blir jeg bedt om å taxe til en gate/parking borte på småfly-delen (dette eksempelet er fra ENGM). Så er det mulig å gjøre noe sånn at flyet blir "behandlet" som et passasjerfly og bli bedt om å taxe til en vanlig gate, evt. gate/parking av typen: 2,3,4,5 og 6 (eksempel fra ENGM)? Endre noe i aircraft.cfg eller noe?
Skrevet 17. desember 2005 19 år Man kan bruke broen på CRJ(på gardermoen hvertfall) hvis man slår ned rekkverket på flytrappa først. Det går,men det er bare akkurat......
Skrevet 17. desember 2005 19 år Trappen er veldig bratt paa 700 modellen og har foert til skader/doedsfall. KØDDER DU??? Har noen dødd ved å gå ned en trapp fra et fly??
Skrevet 17. desember 2005 19 år Jeg koedder ikke. Det var en eldre dame som falt ned fra toppen av trappen paa CRJ700. Hun doede av hodeskader. Det er et 1.4 meter fall. Dette kunne ha skjedd i Norge ogsaa...
Skrevet 17. desember 2005 19 år Det er sjukt ass! Men det sier også litt om hvor lite som skal til før det blir fatalt.
Skrevet 21. desember 2005 19 år Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet.
Skrevet 21. desember 2005 19 år Pushback med DH8 er fullt mulig, men gelenderet på airstardoor er jo i veien for å parkere helt inntil gaten
Skrevet 21. desember 2005 19 år Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet. ER skadelig, eller KAN være skadelig? Med henglingen så langt foran i forhold til senter på hjulene så er det ikke mye fantasi som skal til for å skjønne hvorfor...
Skrevet 21. desember 2005 19 år Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst. Ble først ikke oppdaget og flyet fløy en måned mens skaden utvidet seg. Ble deretter tatt ut av drift et par måneder... Men vi gjør ofte push-back. Alltid i Frankfurt, tidvis i Wien, Budapest m.m. Hei sveis, off to Innsbruck i solskinnet Clamer
Skrevet 21. desember 2005 19 år Grunnen til at WF ikke parkerer ved brua er at flytypen ikke liker å bli skjøvet bakover med traktor. Er visst skadelig for nesehjulet. Tull... På Torp har alle flyene til Widerøe blitt dyttet ut med pushback siden senhøsten -99... De får ikke rygge ut selv pga. neseleggen, men pushback er ikke noe problem... Push-back er helt vanlig med Dash for oss, men vi hadde en episode der det oppstod stor skade i selve festet for nesehjulet. Man kom visst fram til at grunnen var forsøk på push-back med parkbremsen låst. Heh.. Vi hadde jo et tilfelle av en "neseleggektomi" på Torp for noen år siden på en -300... En liten sklitakling fra bremsen til gassen mens flyet sto med bremsene på og motorene igang, og vips så ble bakkeklaringen under nesa mindre... ...og det var med den minste og sløveste pushbacken vi hadde... En bitteliten 12-tonner... Idag bruker vi stortsett 18-20 tonns pushbacker på alle flyene, så man er godt kjent med uttrykket "å kjøre med et egg under foten"...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.