Skrevet 11. desember 2005 19 år Sånn ser TAF'en ut for Bodø: TAF (FC) 112000Z 112106 23050G65KT 9999 -SHRA FEW012CB BKN025 TEMPO 2106 4000 SHRAGS BKN012CB BECMG 2224 30050G65KT Litt over kl 21:00 lokal tid ble det målt 240° 69 kts i vest, nå er den 250 og 58. Kanskje en idé å laste ned været fra ASV
Skrevet 11. desember 2005 19 år Ser gøy ut dette Noen som kunne ha tatt seg bryet med å lagre en værfil fra ASV og sende den til meg (har ikke ASV, men planlegger å kjøpe i nær fremtid)? Vil man da få lagret været over hele verden på dette aktuelle tidspunktet?
Skrevet 11. desember 2005 19 år Ekstremvær var vel å ta litt i. Jeg vet ikke hva som er dårlig vær i Bodø, men 65KTS er dårlig vær i Andenes
Skrevet 11. desember 2005 19 år Jeg prøvde meg med Cessna Caravan på FS9 med "realweather" og tur mellom Bodø og Andøya. Avgangen på Bodø, og landingen på Andøya ble et mareritt, tro meg!
Skrevet 11. desember 2005 19 år Forfatter Som du sier Andreas - 65 kts er dårlig vær også på ANX. De stenger veien lenge før. Jeg ga 69 som "beste" verdi
Skrevet 11. desember 2005 19 år Har nesten aldri satt meg inn sånn Metar fil, noen som kan forenkle dette til sånn forstålig Norsk for meg
Skrevet 11. desember 2005 19 år Truls: Det kjappeste er å be om svar, men det mest lærerrike vil være å gå på www.ippc.no og se etter en liste over de forskjellige kodene http://www.ippc.no/ippc/AisMETHelp.html
Skrevet 11. desember 2005 19 år Metar til Bodø og Værnes: ENVA 112120Z 28034G44KT 9999 SHRA FEW015CB BKN030 05/00 Q1011 RMK RMK WIND AT 670FT 27049G64KT ENBO 112050Z 24054G68KT 7000 SHRA FEW008 FEW012CB BKN020 05/03 Q0982 REGS TEMPO 4000 SHRAGS BKN012CB *UPDATE* Litt nyere METAR
Skrevet 11. desember 2005 19 år Truls: Det kjappeste er å be om svar, men det mest lærerrike vil være å gå på www.ippc.no og se etter en liste over de forskjellige kodene Tusen takk for det, Andreas Da lærte jeg noe nytt i dag også
Skrevet 11. desember 2005 19 år Ser ut til å være et lavtrykk på 971hPa utenfor vesterålen som fører til været...
Skrevet 11. desember 2005 19 år Har nesten aldri satt meg inn sånn Metar fil, noen som kan forenkle dette til sånn forstålig Norsk for meg Sjekk denne også, Truls: http://heras-gilsanz.com/manuel/METAR-Decoder.html Lim inn denne: ENBO 112000Z 112106 23050G65KT 9999 -SHRA FEW012CB BKN025 TEMPO 2106 4000 SHRAGS BKN012CB BECMG 2224 30050G65KT
Skrevet 11. desember 2005 19 år Ja dette var en utfordring! Jeg fyrte opp ASV og FS. Som den optimisten jeg er begynte jeg med en Cessna172, men det gikk bokstavlig talt på ræva! I det jeg skulle begyne å taxe ble flyet tatt av vinden. Bytter så redskap til en B767-300ER. Først i 26000ft slutter flyet å riste Værfila til ASV er forsvalig lagra på min Harddisk, å skal få kjørt sæ i løpe av natta
Skrevet 11. desember 2005 19 år Jo, det blåser litt her i Bodø i kveld, men "ekstremvær" er en litt cappuchino-befengt betegnelse. Uttrykkene storm og orkan er egentlig dekkende, og i dag ligger det i området oppunder orkan. For de som er kjent i Bodø, medførte en tur fra Glasshuset til parkeringsplassen foran SAS-hotellet (300 meter?) at barnene måtte settes igjen i et busskur på halvveien, før de ble hentet med bilen. Blåser godt, men det er "varmt" så isen på veiene er stort sett smeltet og ingen blåser bort. Sikkert friskt på moloen i kveld!
Skrevet 11. desember 2005 19 år Forfatter Joda, litt tabloid i topic'en. WF må diverte til Trondheim og mye komm på internfrev mellom flygerne om forholdene. Og skilting er knekt og ligger på nordsida av banen. "Jo, det blåser litt her i Bodø i kveld"... Jau-jau....
Skrevet 12. desember 2005 19 år Ekstrem vær? nei.. Sterk Vind? Ja.. Vi kjørte på en isbit i går kveld Ganske store saker som datt ned fra fjellet attmed vikan...
Skrevet 12. desember 2005 19 år Ja det var tilstander i går... Da Kato Sir landet på Røst i går ettermiddag hadde Røst Vind fra 250grader på 54knop gust opp til 65 . Kaptein Per Støre(mer kjent for sin legendariske opptredner i Twin Otter for Widerøe) Så det ikke forsvarlig å taxe av rwy, så flyet ble ekspedert på rwy. Lufthavnsjefen på Røst fløy med dette flyet i går og utalte etterpå: "Han(Støre) viste ingen tegn til stress eller uro under approach." Videre sa han "jeg er sikker på at hadde det ikke vært fo at det regnet så jævlig så hadde han(igjen Støre) sveivet ned vinduet og vilt albuen i vinduet" Kanskje ikke helt innenfor hva som er tillatt dette, men Per Støre er ikke legendarisk uten grunn
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.