Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet
  • Forfatter

På norgeibilder finnes ortofoto. Det er foto som er tatt rett ned mot jorda (vertikalt), og som har gjennomgått en prosess med digitalisering, korrigering og sammensying som gjør at bildene blir målriktige og stemmer med kart.

Ortofoto er fint for å se detaljer i riktig målestokk, men det jeg var ute etter var ordinære flyfoto for å sammenligne med det en ser ut av flyvinduet.

Skrevet

Ortofoto, de mest detaljerte bildene, er vel som oftest flyfoto og ikke satellitt. Bildene med lavere oppløsning ("landsat") er tatt fra satellitt.

Bra hvis noen tar seg tid til å lage sammenligninger mellom scenery og den virkelige verden, gleder meg til å se eventuelle screenshots ""

Skrevet

Det er også brukt lavoppløste satelittbilder der det har vært ønske om å skjule (sensurere) noe, kan det ihvertfall virke som.

Skrevet

Tror bildene på norgeibilder ble fotografert av en canberra som sto parkert på enva i fjor sommer.

Tror forsvaret brukte bildene til vinterøvelsen sist vinter.

Er nok endel som er sensurert bort før frigivelsen av de ja

Skrevet

Ganske irriterende at jeg da bor rett under en slik "sladd", forårsaket av en militær lyttestasjon like ved oss...

Skrevet
Tror bildene på norgeibilder ble fotografert av en canberra som sto parkert på enva i fjor sommer.

Canberraen tok nok kun bilder til "eget" bruk. Det er Blom Geomatics (ex Fotonor og Blom Norkart Mapping) som bidrar bidrar med fotografier til "Norge i bilder". De har base på Torp, og flyr 3 stk Piper Navjo.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …